07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان اختلالات اضطرابی در شیراز با هم این مقاله را بشنویم:

درمان اختلالات اضطرابی بسته به ماهیت اختلال فرد و ترجیحات او برای روش درمانی متفاوت است. پروسه درمان ترکیبی از انواع مختلف روش های درمانی و دارو است. اما بهترین مراکز برای درمان اضطراب در شیراز چه خدماتی را ارائه می دهند؟

هنگامی که فردی اضطراب دارد، شناخت علائم و انجام اقداماتی برای مدیریت شرایط اولین اقدام است.

با این حال، اگر شدت علائم کاهش نیافت، یا اگر شروع علائم ناگهانی یا شدید باشد، فرد می‌تواند به درمان یا دارو روی بیاورد.

این مقاله به بررسی درمان های خانگی و پزشکی برای کمک به کاهش علائم اضطراب می پردازد.

اضطراب چیست؟

اکثر مردم در مراحل مختلف زندگی خود استرس را تجربه می کنند. با این حال، استرس یک پاسخ فیزیولوژیکی به یک آسیب بیولوژیکی یا یک تهدید درک شده است و نسبتا کوتاه مدت است.

از سوی دیگر، اضطراب، پیش بینی تهدیدی است که به شکل نگرانی و استرس در نظر گرفته شده است.

اگر اضطراب مزمن و آنقدر شدید باشد که در توانایی فرد برای زندگی کردن تداخل ایجاد کند، ممکن است دچار اختلال اضطرابی باشد.

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی وجود دارد.

علائم انواع مختلف اختلالات اضطرابی می تواند شامل این موارد باشد:

  • احساس نگرانی بیش از حد
  • بی قراری
  • خستگی
  • سردرد
  • دل درد
  • بیخوابی
  • مشکل در تمرکز
  • تعریق
  • تپش قلب

اضطراب چقدر شایع است؟

طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی ، 18.1 درصد از بزرگسالان دارای اختلال اضطراب هستند که حدود 40 میلیون نفر را شامل می شود. از این تعداد، تنها 36.9 درصد تحت درمان قرار می گیرند.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا، 76.2 میلیون مورد دیگر اختلال اضطرابی در سطح جهان وجود داشته است. این افزایش در بین زنان بیشتر از مردان بوده است.

درمان اضطراب بدون دارو

اختلال مصرف الکل، افسردگی و سایر شرایط می توانند ارتباط قوی با اضطراب داشته باشند. برخی از افراد قبل از درمان اختلال اضطراب خود ابتدا باید یک بیماری زمینه ای را مدیریت کنند.

در موارد خفیف‌تر، یا در مواردی که واجد شرایط اختلال اضطرابی نیستند، ممکن است فرد بتواند بدون نظارت بالینی اضطراب را در خانه مدیریت کند.

در یک مطالعه در مورد تغییرات سبک زندگی و سلامت روان، عواملی مانند ترک سیگار، تغذیه سالم، ورزش منظم و حفظ ارتباطات اجتماعی منظم تأثیر مثبتی بر سلامت روان شرکت‌کنندگان از جمله سطح استرس آنها داشت.

برخی از استراتژی‌هایی که فرد می‌تواند برای مقابله با اضطراب استفاده کند عبارتند از:

  • مدیریت محرک هایی که می تواند منجر به استرس شود، مانند توجه به فشارها و ضرب الاجل های کاری، سازماندهی وظایف دلهره آور در لیست کارهای انجام شده
  • استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب، مانند تمرینات تنفس عمیق، حمام طولانی، مدیتیشن ذهن آگاهی، یوگا و استراحت در تاریکی
  • حفظ یک شبکه پشتیبانی با صحبت با اعضای خانواده، دوستان یا یک گروه حمایتی و اجتناب از نگه داشتن احساسات اضطرابی، زیرا این امر می تواند اختلالات اضطرابی را بدتر کند.
  • انجام تمرینات بدنی منظم، که می تواند باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز شود که احساسات مثبت را تحریک می کند.
  •  مصرف نکردن الکل و سایر مواد مخدر، از جمله نیکوتین، کافئین و حشیش
  • داشتن حداقل 6 ساعت خواب در شب، که ممکن است فرد را 2.5 برابر کمتر در معرض خطر ابتلا به ناراحتی روانی قرار دهد.
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی شامل مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی، منیزیم و ویتامین B

مشاوره و روان درمانی

درمان استاندارد اختلالات اضطرابی شامل مشاوره و درمان روانشناختی است.

که ممکن است شامل روان درمانی، درمان شناختی رفتاری (CBT) یا ترکیبی از روش های مختلف درمانی باشد.

هدف CBT شناسایی و تغییر الگوهای فکری مضری است که می‌توانند نشانه‌های اضطراب را ایجاد کنند، تفکر تحریف‌شده را محدود کنند و مقیاس و شدت واکنش‌ها به عوامل استرس‌زا را تغییر دهند.

این به افراد کمک می کند تا نحوه واکنش خود به محرک های خاص را مدیریت کنند. درمانگری که درمان شناختی رفتاری را انجام می دهد می تواند به فرد کمک کند تا با کمک تمرینات شناختی افکار مثبت را جایگزین افکار منفی می کند.

برای مثال، فرد می تواند فهرستی از افکار منفی را بنویسد و فهرست دیگری از افکار مثبت را جایگزین آنها کند. اگر علائم اضطراب یک فرد مربوط به یک عامل استرس‌زای خاص باشد، ممکن است از تصور کردن خود در مقابل آن و غلبه بر آن ترس سود ببرند.

روان درمانی یکی دیگر از درمان هایی است که شامل صحبت با یک متخصص سلات روان ماهر و تلاش برای درک ریشه یک اختلال اضطرابی است.

دارو برای درمان اضطراب

انواع مختلفی از داروها می توانند از درمان اختلال اضطراب حمایت کنند. آنها عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs):

این داروها در درمان بیشتر اختلالات اضطرابی به غیر از اختلال وسواس فکری- جبری (OCD) اثربخشی نشان داده اند. با این حال، این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و افزایش وزن ایجاد کنند. دو نمونه از داروهای سه حلقه ای ایمی پرامین و کلومیپرامین هستند.

مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) و مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRI):

در حالی که داروهای ضد افسردگی معمولاً برای مدیریت افسردگی تجویز می شوند، پزشکان ممکن است SSRI یا SNRI را برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز کنند. اینها هم احتمالاً عوارض جانبی مانند حالت تهوع و اختلال عملکرد جنسی ایجاد می کنند.

بنزودیازپین ها:

فقط از طریق نسخه در دسترس هستند، می توانند بسیار اعتیادآور باشند و به ندرت داروهای پیشنهادی خط اول هستند. دیازپام (والیوم) نمونه ای از بنزودیازپین های رایج برای افراد مبتلا به اضطراب است.
انواع دیگر داروهای مورد استفاده برای درمان اضطراب شامل بتا بلاکرها، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و بوسپیرون است.

قطع ناگهانی داروهای اضطراب

داروها می توانند مزایایی را برای افراد مبتلا به اضطراب ارائه دهند. با این حال، فردی که شروع به مصرف داروها برای اضطراب می کند، باید مراقب باشد که به طور ناگهانی آنها را قطع نکند.

برخی از داروها، به ویژه داروهای ضد افسردگی مانند SSRI ها یا SNRI ها، می توانند علائم ترک را ایجاد کنند که می تواند شامل ضایعات مغزی باشد. تکان‌های دردناک در سر که مانند شوک‌های برق است.

افرادی که قصد دارند پس از یک دوره طولانی مصرف داروهای ضد افسردگی، رویکرد خود را برای درمان اختلالات اضطرابی تغییر دهند، باید با پزشک در مورد بهترین روش کنار گذاشتن این داروها مشورت کنند.

اگر عوارض شدید، نامطلوب یا غیرمنتظره پس از مصرف داروهای تجویز شده رخ دهد، فرد باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهد.

درباره داروهای ضد اضطراب بیشتر بدانید.

درمان اضطراب در شیراز بدون دارو و عوارض جانبی

اضطراب یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین اختلالات سلامت روان در سراسر جهان است. مصرف دارو و روان درمانی تا به امروز در درمان اضطراب به کار گرفته شده است. با این حال، چه به تنهایی و چه به صورت ترکیبی، نگرفتن نتایج مطلوب شایع است، که در تعداد قابل توجهی از افراد علائم آنها به درمان های مرسوم پاسخ نمی دهند و علائم پس از مداخله درمانی باز هم باقی می مانند.

تقاضا برای درمان های جدید چندین تکنیک غیرتهاجمی تحریک مغز را به وجود آورده است. تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) به عنوان یک ابزار امیدوارکننده پدید آمده است و ثابت شده است که برای درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله درد مزمن، افسردگی و اضطراب، قابل استفاده است.

چرا تحریک الکتریکی مغز یک درمان امیدوار کننده برای اضطراب است؟

طبق تحقیقات انجام شده tDCS با مکانیسم‌های اصلاح سیناپسی و افزایش یا کاهش فعالیت طولانی‌مدت، باعث ایجاد میدان‌های الکتریکی در قشر مغز و تغییرات تحریک‌پذیری با هدف نوروپلاستیسیتی یا انعطاف پذیری عصبی در قشر مغز انسان می‌شود که منجر به تغییرات مداوم در سیناپس‌ها بر اساس الگوهای اخیر فعالیت می‌شود.

تحریک الکتریکی مغز با روش tDCS چیست و چگونه کار می کند؟

تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS)، یک درمان غیرتهاجمی و بدون درد برای تحریک مغز است که از جریان‌های الکتریکی مستقیم برای تحریک بخش‌های خاصی از مغز استفاده می‌کند. یک جریان ثابت و با شدت کم از طریق دو الکترود که بر روی سر قرار گرفته اند عبور می کند که فعالیت نورون ها را تعدیل می کند.

تحقیقات درباره تاثیر تحریک الکتریکی مغز بر روی اضطراب چه می گویند؟

طبق یک تحقیق مروری بر مطالعات انجام شده تا به حال که در سال 2020 منتشر شد، tDCS علائم اضطراب، نحوه رفتار در طول استرس، سوگیری توجه برای تهدید، هوشیاری نسبت به محرک‌های تهدیدآمیز، و میزان احساسات منفی مانند ترس، اضطراب و غم را کاهش داد و همچنین زمان واکنش در تصمیم‌گیری‌های جدی را بهبود بخشید.

اجازه دهید به شما در دستیابی به سلامت روانی بهینه کمک کنیم

اضطراب می تواند باعث شود که احساس کنید هرگز نمی توانید از ترس، نگرانی و پارانویای دائمی فرار کنید. اما خدماتی که ما ارائه می دهیم می تواند به شما کمک کند تا کنترل زندگی خود را دوباره بدست آورید. متخصصان سلامت روان در مرکز سلامت مغز دانا می توانند یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص شما طراحی کنند. می توانید آرامش و سلامت روانی مطلوبی داشته باشید. اگر برای شروع آماده اید همین امروز با ما تماس بگیرید.

آیا نقشه برداری مغزی یا qEEG می تواند به بهبود اضطراب کمک کند؟

 

نوروفیدبک و بهبود اضطراب

درمان قطعی اضطراب شدید بدون دارو + راهکارهای عملی

 

 

به این مقاله امتیاز دهید