07136476172 - 09172030360 [email protected]

گرچه قبلاً عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، ورزش محدود و استعمال دخانیات شناخته شده است که می تواند به قلب آسیب برساند. اما مطالعات خطرات کمبود خواب برای سلامت قلب  در حال رشد است.

خواب زمان کافی برای بازیابی و شارژ مجدد بدن فراهم می کند. تقریباً  خواب در تمام جنبه های سلامت جسمی نقشی اساسی دارد. برای سیستم قلبی عروقی، خواب ناکافی یا چندتکه می تواند به مشکلات فشار خون  منجر شود. این امر منجر خطر بیماری های قلبی، حملات قلبی، دیابت و سکته را افزایش دهد.

در نتیجه، داشتن خواب خوب ممکن است از آسیب به سیستم قلبی عروقی جلوگیری کند. خواب خوب برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی، می تواند بخشی از پیروی از یک سبک زندگی سالم برای قلب باشد.

آیا کمبود خواب بر سلامت قلب تأثیر دارد؟

شواهد اساسی نشان می دهد که مشکلات خواب، از جمله کمبود خواب و خواب تکه تکه، اثرات منفی بر سلامت قلب دارد.

خواب یک زمان ضروری برای بازیابی بدن است. در طی مراحل خواب غیر رِم (NREM) ضربان قلب کند می شود. فشار خون پایین می آید. تنفس تثبیت می شود. این تغییرات باعث کاهش استرس در قلب می شود.

بدون خواب شبانه کافی، فرد زمان کافی را در مراحل عمیق خواب NREM که به نفع قلب است، نمی گذراند. همین مشکل می تواند افرادی را که خواب آنها به طور مکرر قطع می شود، تحت تأثیر قرار دهد.

در نتیجه، کمبود خواب مزمن با مشکلات قلبی متعددی در ارتباط است.  از جمله این مشکلات فشار خون بالا، کلسترول بالا، حمله قلبی، چاقی، دیابت و سکته در ارتباط است.

سیستم قلبی عروقی و خواب

خواب و فشار خون

در طول خواب طبیعی و سالم، فشار خون حدود 10-20٪ کاهش می یابد. این امر به عنوان غوطه وری شبانه شناخته می شود. تحقیقات نقش غوطه وری شبانه را در سلامت قلب و عروق برجسته می کند.

فشار خون بالا در طول روز به عنوان یک نتیجه از کمبود خواب در مطالعات متعدد مشخص شده است. اما این موضوع به طور مساوی بر همه افراد تأثیر نمی گذارد. ارتباط بین کمبود خواب و فشار خون در بالغین میانسال بیشتر است. افرادی که ساعت های طولانی در مشاغل پر استرس کار می کنند و افرادی که سایر عوامل خطر فشار خون را دارند، پس از خواب ضعیف مزمن، فشار خون بالا می رود.

خواب و بیماری عروق کرونر قلب

بیماری کرونر قلب علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. این بیماری به عنوان بیماری شریان کرونر نیز شناخته می شود. بیماری کرونر قلب هنگامی اتفاق می افتد که پلاک در عروق جمع می شود. این بیماری به عنوان تصلب شرایین شناخته می شود. در این حالت، عروق را سخت و باریک می کند. درنتیجه  توانایی قلب در دریافت خون و اکسیژن کافی را کاهش می دهد.

 تصلب شرایین

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب در تصلب شرایین نقش دارد. در نتیجه التهاب، پلاک تشکیل می شود که شامل گلبول های سفید خون است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود و در عروق جمع می شود.

خواب و نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی است که قلب خون کافی برای تأمین خون و اکسیژن مورد نیاز بدن را برای تأمین بدن پمپ نمی کند. یک مطالعه مشاهده ای بر روی بیش از 400000 نفر نشان داد که ارتباط زیادی بین مشکلات خواب و نارسایی قلبی وجود دارد .

در آن مطالعه، افرادی که کمتر از هفت ساعت در هر شب می خوابند، خطر نارسایی قلبی آنها افزایش یافته است. نارسایی قلبی همچنین در افرادی که سایر شاخص های خواب ناسالم از جمله علائم بی خوابی، خواب آلودگی روزانه، خروپف را دارند، بیشتر دیده می شود. هرچه تعداد این علائم خواب ناسالم بیشتر باشد، احتمال نارسایی قلبی آنها بیشتر است.

سیستم قلبی عروقی و خواب

خواب و حملات قلبی

حمله قلبی، همچنین به عنوان سکته قلبی شناخته میشود. اتفاق می افتد زمانی که جریان خون به قلب مسدود می شود. حملات قلبی به دلیل صدمه ای که در صورت عدم اکسیژن کافی در قلب ایجاد می شود، می تواند کشنده باشد.

کمبود خواب خطر حملات قلبی را افزایش می دهد. در یک مطالعه، افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند، 20% احتمال حمله قلبی بیشتر دارند . خواب ناکافی می تواند تعادل این مراحل را از بین ببرد و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

قطع شدن خواب همچنین با احتمال حمله قلبی ارتباط دارد. از آنجا که هم بیدار شدن ضربان قلب و هم فشار خون می تواند ناگهانی افزایش یابد، اختلالات مکرر خواب می تواند باعث استرس قلبی شود و حمله قلبی ایجاد کند.

خواب و ضربان قلب

در خواب طبیعی، ضربان قلب در مراحل خواب NREM کاهش می یابد.  پس از آماده شدن برای بیدار شدن، دوباره ضربان قلب بالا می رود.

خواب ضعیف، از جمله بیدار شدن ناگهانی، می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که مشکلات خواب دارند بیشتر از ضربان قلب نامنظم شکایت دارند.  به همین دلایل، کمبود خواب ممکن است به تپش قلب مرتبط باشد.

علاوه بر این، یک مطالعه در افراد مسن نشان داد که افرادی که کابوس مکرر دارند، بطور قابل توجهی بیشتر گزارش می کنند که ضربان قلب نامنظم دارند.  کابوس ها ممکن است ضربان قلب را افزایش دهند. و اگر کابوس خواب فرد را برهم بزند، ممکن است احساس کند ضرب قلب بالادارد، از خواب بیدار می شود.

خواب و سکته مغزی

در سکته مغزی جریان خون را به مغز قطع شده است بنابراین باعث مرگ سلول های مغز در اثر کمبود اکسیژن می شود. سکته های ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که لخته یا پلاک خون باعث انسداد شریان شود. حمله گذرا ایسکمیک (TIA) ، همچنین به عنوان یک مینی سکته مغزی اشاره شده است، و تنها شامل یک انسداد کوتاه مدت است.

در مطالعات تحقیقاتی، کمبود خواب با احتمال بیشتر سکته مغزی ارتباط دارد. کمبود خواب فشار خون را افزایش می دهد و فشار خون بالا به عنوان عامل اصلی بروز سکته مغزی می باشد. بعلاوه، تجمع پلاک در رگها، خواب ناکافی باعث سهولت در انسداد و ایجاد مینی سکته یا سکته می شود.

خواب و چاقی

اضافه وزن یا چاقی به شدت با مشکلات قلبی عروقی و متابولیکی از جمله فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

تجزیه و تحلیل تحقیقات موجود نشان داد که کمبود خواب با چاقی ارتباط دارد. افرادی که کمتر از هفت ساعت در هر شب می خوابند، بیشتر دارای شاخص توده بدنی(BMI) بالاتر یا چاقی هستند. خواب به تنظیم هورمون هایی که گرسنگی را کنترل می کنند کمک می کند. کمبود خواب یا اختلالات خواب می تواند باعث پرخوری شود و میل به غذاهای پرکالری را تقویت کند .

سیستم قلبی عروقی و خواب

خواب و دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که در آن سطح قند خون، که به آن گلوکز خون نیز می گویند، به دلیل عدم توانایی بدن در پردازش صحیح قند، بیش از حد زیاد است. گلوکز اضافی خون به عروق خونی آسیب می رساند. دیابت نیز بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی می گذارد. افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افراد فاقد این بیماری در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی می میرند.

عوامل زیادی بر قند خون تأثیر می گذارند، اما مطالعات نشان داده است که کمبود خواب باعث بدتر شدن متابولیسم گلوکز می شود. خواب نامناسب با پیش دیابت مرتبط است، نوعی عدم تحمل گلوکز که پارامترهای دیابت را برآورده نمی کند. افرادی که قبلاً به دیابت مبتلا شده اند و خواب ناکافی یا ناآرامی دارند، ممکن است مشکل بیشتری در کنترل قند خون داشته باشند. خواب کم نیز ممکن است باعث سخت شدن رگ ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

در قسمت دوم این مقاله به ادامه مبحث درخصوص اثرات خواب و سیستم قلب و عروقی خواهیم پرداخت.

خواب چه اثراتی بر سیستم قلبی عروقی دارد؟ (قسمت دوم)

محرومیت از خواب(قسمت اول) : چیستی، علل، علائم و اثرات

تفاوت درد معده با درد قلب و کیسه صفرا

به این مقاله امتیاز دهید