07136476172 - 09172030360 [email protected]

ملاتونین، هورمون طبیعی موجود در بدن است که به بدن کمک می کند تا در پایان روز به خواب برود.  ملاتونین بخشی از هورمون های تنظیم کننده خواب ریتم شبانه روزی است. و نقش اساسی در تجربه خواب با کیفیت دارد. بدن ما به طور طبیعی ملاتونین می سازد. با این حال، با افزایش سن، سطح طبیعی ملاتونین کاهش می یابد. و همین امر تاثیر مهمی بر کیفیت و کمیت خواب دارد.

مصرف هورمون ملاتونین بصورت مکمل

ملاتونین را می توان به صورت مصنوعی به عنوان مکمل ها تهیه کرد و اغلب برای درمان جت لگ، اضطراب و سایر مشکلات خواب استفاده می شود. مکمل های این هورمون به شکل گسترده ای در انواع مختلف مانند قرص، مایعات و قرص های جویدنی در دسترس هستند.

عوارض جانبی محتمل

اکثر مردم ملاتونین را بدون مشکل مصرف می کنند.  با این حال، برخی افراد هنگام مصرف ملاتونین عوارض جانبی خواب آلودگی در روز، سردرد و سرگیجه را گزارش میکنند.

قرص خواب آور ملاتونین

سلب مسئولیت پزشکی:

 مطالب موجود در این صفحه نباید به عنوان توصیه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد یا به عنوان توصیه ای برای داروهای خاص  از جمله داروهای خواب آور مورد استفاده قرار گیردهمیشه قبل از مصرف هرگونه داروی جدید یا تغییر دوز فعلی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص خواب آور ملاتونین فاسد میشود؟

تمام داروها و مکمل ها تاریخ انقضا دارند. تاریخ انقضا لزوما به این معنی نیست که دارو یا مکمل بعد از آن تاریخ بد است.

بسیاری از مکمل ها و داروهای قرص خوراکی تا پنج سال پس از تاریخ انقضا90 درصد موثر بوده است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که برخی از داروها نباید بعد از تاریخ انقضا استفاده شود.

ملاتونین خریداری شده  برای درمان مشکلات خواب دارای تاریخ انقضا روی برچسبشان است.  این بدان معنا نیست که ملاتونین در آن تاریخ دیگربی تاثیر است بلکه ممکن است کارایی لازم برای القای خواب را نداشته باشد.

نحوه نگهداری:

ذخیره مکمل ها در یک مکان سرد، خشک و تاریک، مانند یک کمد در شرایط اب و هوایی خنک یا یخچال، ممکن است به طور بالقوه به افزایش عمر مفید قرص خواب آور ملاتونین فراتر از تاریخ انقضای آن کمک کند.

قرص خواب آور ملاتونین

در صورت مصرف ملاتونینی که تاریخ مصرف آن منقضی شده چه اتفاقی می افتد؟

تولیدکنندگان داروها و مکمل ها تاریخ انقضا را انتخاب می کنند تا اطمینان حاصل شود که تا تاریخ چاپ شده بر محصول، اثربخشی کامل دارو را دریافت می کنید.

قرص خواب آور ملاتونین به طور کلی یک   مکمل ایمن و قابل تحمل تلقی می شود، حتی اگر برای خطرات احتمالی مصرف بیش از حد مورد مطالعه قرار گیرد.  با توجه به ماندگاری طولانی اکثر مکمل ها و ایمنی ملاتونین، استفاده از ملاتونین منقضی شده ممکن است مضر نباشد.

با این حال، لازم است توجه داشته باشید که  خواب اور ملاتونین منقضی شده، به اندازه ی ملاتونین منقضی نشده باعث خستگی یا خواب آلودگی شما نمی شود.  در این صورت، ملاتونین ممکن است قدرت خود را از دست داده باشد و باید جایگزین شود.

قرص خواب آور ملاتونین چقدر در بدن شما دوام می آورد؟

ملاتونین سریع الاثر است و نیمه عمر آن 20 تا 40 دقیقه است. نیمه عمر یک دارو یا مکمل، مدت زمان لازم برای پردازش و حذف نیمی از میزان آن توسط بدن است.

محققان دریافتند که پس از مصرف دوز معمولی 1 تا 5 میلی گرم، سطح ملاتونین افراد در عرض یک ساعت به اوج خود می رسد. سطح ملاتونین پس از چهار تا هشت ساعت به حالت عادی بازمیگردد.

مصرف قرص  خواب آور ملاتونین که دارای آزاد سازی طولانی مدت در بدن است، ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب احساس خستگی بیشتری در فرد ایجاد کند، به خصوص اگر فرد نتواند هشت ساعت کامل بخوابد. انتخاب یک قرص فوری یا قرص جویدنی ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید و با طراوت بیشتری از خواب بیدار شوید.

قرص خواب آور ملاتونین

چه زمانی باید قرص خواب آور ملاتونین را برای بهینه سازی اثرات آن مصرف کنم؟

ملاتونین به طور طبیعی توسط غده صنوبری در مغز تولید می شود و به بدن برای گذر از حالت بیداری به خواب کمک می کند. مصرف ملاتونین بین 30 دقیقه تا دو ساعت قبل از خواب به طور کلی توصیه می شود.

ممکن است بخواهید ملاتونین را هر شب یا چند بار در هفته در صورت نیاز استفاده کنید. هرگونه استفاده طولانی مدت از ملاتونین باید با پزشک یا متخصص خواب مشورت شود.

دوز مناسب قرص خواب آور ملاتونین چقدر است؟

به طور معمول، بزرگسالان می توانند بین 0.5 تا 5 میلی گرم ملاتونین را با خیال راحت مصرف کنند. مانند هر مکمل یا داروی دیگری، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر ملاتونین را امتحان کردید، با کمترین دوز ممکن شروع کنید و در صورت نیاز کمی آن را افزایش دهید.

هشدار

بهتر است از دوزهای بیش از 10 میلی گرم اجتناب کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سردرد و خستگی را تجربه کنید.

احتمال برچسب گذاری اشتباه

همچنین باید توجه داشت که  قرص خواب آور ملاتونین در ایالات متحده مکمل محسوب می شود و توسط سازمان غذا و دارو نظارت نمی شود.

بدون مقررات یا دستورالعمل های دقیق، میزان قرص خواب آور ملاتونین موجود در مکمل ممکن است با برچسب متفاوت باشد.  برچسب گذاری نادرست مکمل های ملاتونین رایج است.

قرص خواب آور ملاتونین

بر اساس نظرسنجی سراسری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، داروهای خواب ملاتونین در حال افزایش محبوبیت هستند. به طوری که در سال 2012، 3 میلیون آمریکایی از آنها استفاده کردند. اگر ملاتونین را برای خواب در نظر می گیرید، درک دقیق نحوه عملکرد ملاتونین بسیار مهم است.

بدن اکثر افراد به تنهایی ملاتونین کافی برای خواب تولید می کند. با این حال، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای استفاده حداکثری از تولید ملاتونین طبیعی خود انجام دهید. مثلا اگر دچار بی‌خوابی هستید.  می‌خواهید بر جت لگ غلبه کنید. یا یک جغد شب هستید که نیاز به تنظیم خواب خود دارد دارد، در اینصورت می‌توانید یک مکمل  مانند ملاتونین را به صورت کوتاه‌مدت امتحان کنید. این مکمل ها برای زود رفتن به محل کار یا مدرسه کمک میکند تا زودتر بخوابید و زودتر از خواب بیدار شوید.

با نشانه های  خواب آور ملاتونین هماهنگ باشید، نه علیه آن.

دکتر بوئنور می گوید: «سطح ملاتونین حدود دو ساعت قبل از خواب افزایش می یابد. با پایین نگه داشتن نور قبل از خواب، شرایط بهینه را برای انجام کار خود ایجاد کنید. استفاده از رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت خود را متوقف کنید.  نور آبی و سبز این دستگاه ها می تواند اثرات ملاتونین را خنثی کند. اگر تلویزیون تماشا می کنید، مطمئن شوید که حداقل شش فوت از صفحه نمایش فاصله دارید. چراغ های سقفی روشن را نیز خاموش کنید.» در همین حال، می توانید با قرار گرفتن در معرض نور روز در صبح و بعد از ظهر به برنامه ریزی بدن خود برای تولید ملاتونین برای خواب در زمان مناسب روز کمک کنید.

خواب آور ملاتونین را برای بی خوابی های گاه به گاه در نظر بگیرید.

دانشمندان می‌گویند: «حتی افرادی که راحت می‌خوابند هر چند وقت یک‌بار برای به خواب رفتن مشکل دارند. اگر بیش از یک یا دو شب مشکل دارید، ممکن است بخواهید ملاتونین را برای خواب امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که یک مکمل ممکن است به افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک کند تا کمی سریع‌تر به خواب بروند. و ممکن است فواید بزرگ‌تری برای مبتلایان به سندرم فاز خواب تاخیری داشته باشد .

از مکمل های خواب ملاتونین عاقلانه و ایمن استفاده کنید.

دکتر بوئنور می گوید:  1 تا 3 میلی گرم دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید. برای کاهش جت لگ، سعی کنید ملاتونین را دو ساعت قبل از خواب در مقصد سفر مصرف کنید. «همچنین می‌توانید برنامه خواب و بیداری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که با منطقه زمانی جدیدتان هماهنگ باشد.

چه زمانی باید مصرف متوقف شود.

دکتر بوئنور می گوید: «اگر ملاتونین برای خواب بعد از یک یا دو هفته کمکی نکرد، استفاده از آن را متوقف کنید. و اگر مشکلات خواب شما ادامه دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. اگر به نظر می رسد ملاتونین کمک کننده باشد، برای اکثر افراد مصرف آن در شب به مدت یک تا دو ماه بی خطر است. او پیشنهاد می کند: «بعد از آن، توقف کنید و ببینید خوابتان چگونه است. مطمئن شوید که قبل از خواب نور را کم نگه دارید و در اتاق خوابی خنک، تاریک و راحت برای نتایج مطلوب بخوابید.

از مصرف ملاتونین برای خواب صرف نظر کنید اگر…

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید یا دارای اختلال خود ایمنی، اختلال تشنج یا افسردگی هستید، از ملاتونین استفاده نکنید. اگر دیابت یا فشار خون بالا دارید با پزشک خود صحبت کنید. مکمل های ملاتونین همچنین ممکن است سطح قند خون را افزایش داده و سطح فشار خون را در افرادی که برخی از داروهای فشار خون مصرف می کنند افزایش دهد.

 دیگر داروهای خواب آور

اگر نگران عوارض جانبی بالقوه قرص خواب آور ملاتونین هستید، دیگر داروهای خواب آور بدون نسخه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

دیفن هیدرامین و داکسیلامین دو آنتی هیستامین محبوب هستند که برای خواب نیز استفاده می شوند. گیاهانی مانند سنبل الطیب نیز به بهبود خواب کمک می کند.

یافتن کمک کننده برای به خواب رفتن برای شما ممکن است زمان بر باشد. همچنین اطمینان از اینکه شما از شیوه های بهداشت خواب سالم استفاده می کنید نیز می تواند به شما در خواب بهتر کمک کند.

ایمن ترین شیوه جهت تنظیم خواب و رفع مشکلات خواب، مراجعه به کلینیک های خواب می باشد. همکاران ما در انیستیتو سلامت مغز دانا آماده ارائه خدمات مرتبط با اختلالات خواب می باشند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

مصرف ملاتونین در دوران بارداری؟

مزایا و عوارض قرص ریتالین در کودکان و بزرگسالان

 

 

به این مقاله امتیاز دهید