07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یک پنجم (22٪) از مردم اظهار کرده اند که وقتی واکسن ویروس کرونا COVID-19 تأیید شود، بعید است که این واکسن را دریافت کنند، و 10٪ از افراد هم گفته اند که “بسیار بعید است قبول کنند” واکسیناسیون را انجام  دهند.

 

فقط نیمی از آنها (49٪) واکسن زدند. نتایج همچنین حاکی از سطح قابل توجهی از اطلاعات غلط در بین عموم مردم در مورد واکسن ها است، نیمی از (53٪) از پاسخ دهندگان معتقدند که واکسن می تواند اثرات پیش بینی نشده ای را ایجاد کند.

علاوه بر این، تقریباً یک سوم (30٪) اعتقاد نشان داده اند که واکسن ها می توانند در آینده در بزرگسالان یا کودکان مشکلاتی ایجاد کنند که هنوز کشف نشده اند و 15٪ نیز معتقدند که در درجات مختلف واکسن ها کارایی ندارد.

یک چهارم (25٪) پاسخ دهندگان معتقدند که از واکسن ها برای سودجویی تجاری استفاده می شود، درحالیکه حدود 4٪ به شدت معتقدند که برنامه های واکسن از طرف شرکت های دارویی تهیه می شود و مقامات دولتی واکسیناسیون را برای منافع مالی انجام می دهند.

این بزرگترین مطالعه انگلیس در مورد احساس بزرگسالان در مورد قرنطینه، توصیه های دولت و به طور کلی رفاه و سلامت روان با بیش از 70،000 شرکت کننده است که در طی 26 هفته گذشته دنبال شده است.

نویسنده ارشد، دکتر دیزی فانکورت (اپیدمیولوژی و مراقبت های بهداشتی UCL) اذعان داشت: “مطالعه ما سطح نگران کننده اطلاعات غلط در مورد واکسن ها را نشان می دهد، که با تأیید واکسن ویروس کرونا COVID-19 می تواند به میزان قابل توجهی بر میزان جذب تأثیر بگذارد.”

“در حالی که اکثر مردم گفته اند که به محض در دسترس بودن واکسن COVID-19 احتمالاً واکسن ویروس کرونا COVID-19 را دریافت می کنند، اما تعداد نگران کننده ای از پاسخ دهندگان گفته اند که نه تنها واکسن دریافت نخواهند کرد، بلکه اعتقاد ندارند که واکسن مؤثر است یا ابراز نگرانی در مورد عوارض جانبی احتمالی داشته اند، نگرانی هایی که در واقع فاقد هرگونه پایه و اساس هستند.

 

“این بسیار مهم است که دولت و نهادهای بهداشت عمومی اهمیت واکسیناسیون را تبلیغ می کنند، و توضیح می دهند که چرا این امر در مبارزه با ویروس و محافظت از جامعه بسیار مهم است.”

 

این مطالعه همچنین اهداف واکسن آنفلوانزا را در سال جاری مورد بررسی قرار داده است، که بیشتر از حد معمول تلاش برای کمک به کنترل بار آنفولانزا در سرویس بهداشتی تبلیغ می شود اما به صورت رایگان برای همه در دسترس نیست. 64٪ گزارش کردند که احتمالاً واکسن آنفلوانزا را در زمستان امسال دریافت خواهند کرد، در حالی که 21٪ احتمال انجام واکسن آنفولانزا را بسیار بعید می دانند.

افراد مسن تقریباً سه برابر گزارشی در مورد قصد دریافت واکسن آنفلوانزا داشتند (73٪ افراد بالای 60 سال به احتمال زیاد در مقابل 25٪ افراد 18-29 ساله)، که با الگوهای معمول واکسیناسیون آنفلوانزا مطابقت دارد، اما شکافی عجیب که در قبول واکسن ویروس کرونا COVID-19 وجود دارد، به وضوح تکرار نشده است (58 درصد افراد بالای 60 سال به احتمال زیاد در مقابل 45/46 درصد از 18-59 افراد ساله).

قابل ذکر است، افراد مسن احساس نیاز بیشتری برای واکسن آنفولانزا (73٪) نسبت به واکسن ویروس کرونا (58٪) می کنند.

 

“این یافته ها بینش ارزشمندی را درباره نگرانی های عمومی در مورد واکسیناسیون نشان می دهد و اهمیت اعتماد عمومی به ایمنی و اثر بخشی واکسن کرونا COVID-19 را به ویژه در زمانی که وجود دارد، برجسته می کند.”

 

“با توجه به دلایل بی اعتمادی مردم به واکسن ها، شفافیت در مورد شواهد علمی و نقش ارائه دهندگان تجاری احتمالاً عامل اصلی در جلب اعتماد عمومی است، همانطور که مردم را درگیر فرایند تصمیم گیری می کند.”

تیم تحقیقاتی از Wellcome برای راه اندازی شبکه بین المللی مطالعات طولی تحت عنوان COVID-MINDS Network نیز پشتیبانی دریافت کرده است.

از طریق این شبکه، ده ها دانشمند و پزشک در سطح بین المللی گرد هم آمده اند تا نتایج مطالعات بهداشت روان در کشورهای جهان را جمع آوری و یافته ها را مقایسه کنند. این طرح از آغاز مطالعات جدید بهداشت روان در سایر کشورها پشتیبانی خواهد کرد و نشان می دهد آیا اقدامات انجام شده در کشورهای خاص به محافظت از سلامت روان کمک می کند یا خیر.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

University College London

به این مقاله امتیاز دهید