07136476172 - 09172030360 [email protected]

از زمانی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) COVID-19 را به عنوان یک بیماری همه گیر در مارس 20201 اعلام کرد ، تلاش های فشرده بر روی ساخت واکسنی متمرکز شده است که بتواند تأثیر این بیماری را به حداقل برساند. در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز استفاده اضطراری را به سه واکسن مختلف داده است. که دو مورد از آنها اکنون تأیید کامل FDA را برای افراد بالای 16 سال دریافت کرده‌اند.

از آنجایی که COVID-19 یک موضوع حیاتی برای سلامت عمومی است، دسترسی افراد به اطلاعات قابل اعتماد و مبتنی بر علم در مورد واکسن‌های COVID-19 بسیار مهم است.

COVID-19 چیست؟

COVID-19 نام بیماری است که می تواند در نتیجه ویروس SARS-CoV-25 رخ دهد. نوع جدیدی از ویروس کرونا که اولین بار در اواخر سال 2019 در ووهان چین شناسایی شد.

SARS-CoV-2 از طریق قطرات تنفسی، مانند سرفه یا عطسه، زمانی که افراد در تماس نزدیک حدود شش فوت یا کمتر هستند، منتقل می شود.

این ویروس همچنین می‌تواند از طریق هوا در میان افرادی که بیش از شش فوت از هم فاصله دارند پخش شود. انتقال از طریق هوا به این دلیل اتفاق می افتد که آئروسل های حاوی ویروس می توانند هنگام صحبت کردن یا تنفس آزاد شوند. احتمال انتشار این نوع ویروس در فضاهای بسته با تهویه ضعیف بیشتر است.

در موارد کمتر، ویروس کرونا از طریق لمس سطوح آلوده قابل انتقال است.

اقدامات احتیاطی قبل از واکسیناسیون

اگرچه واکسن‌های کووید-19 عموماً ایمن هستند، برخی اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در موارد زیر قبل از واکسن زدن با پزشک خود صحبت کنید:

  • آلرژی شناخته شده داشته باشد
  • در حال حاضر تب دارید
  • علائم کووید-19 را دارید یا اخیراً در معرض یک فرد آلوده قرار گرفته اید
  • رقیق کننده خون مصرف می کنند
  • اختلال خونریزی دارید
  • دچار نقص ایمنی هستید
  • از داروهایی استفاده کنید که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد
  • باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید
  • در حال شیردهی هستید
  • التهاب عضله قلب یا پوشش اطراف قلب داشته باشید
  • قبلاً واکسن کووید-19 دیگری دریافت کرده‌اید

این عوامل فرد را از دریافت واکسن محروم نمی کند، اما بررسی آنها با پزشک می تواند به اطمینان از تجویز ایمن واکسن کمک کند.

چه کسانی نباید واکسن کووید-19 را دریافت کنند؟

افرادی که واکنش های آلرژیک قبلی به دوز قبلی واکسن کووید-19 یا مواد موجود در این واکسن ها داشته اند، نباید واکسینه شوند.

چگونه بعد از واکسیناسیون ایمن بمانیم

واکسن ها محافظت فوری در برابر ویروس کرونا ارائه نمی دهند. زمان می‌برد تا سیستم ایمنی بدن شما پاسخ دهد. و در طول این مدت، همچنان می‌توانید مستعد ابتلا به COVID-19 باشید.

افرادی که واکسینه شده اند محافظت قوی در برابر بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از COVID-19 دارند. آنها همچنین محافظت در برابر عفونت دارند. با این وجود، افراد واکسینه شده هنوز هم می توانند به COVID-19 مبتلا شوند و می توانند ویروس را به دیگران سرایت کنند.

 

به این دلایل، حفظ اقدامات احتیاطی اولیه در برابر COVID-19 پس از واکسیناسیون مهم است. این اقدامات می تواند محافظت از شما و دیگران را افزایش دهد و شامل موارد زیر است:

  • پرهیز از حضور در تجمعات بزرگ
  • رعایت فاصله فیزیکی حداقل 2 متر از افراد دیگر
  • اجتناب از قرار گرفتن در فضاهای بسته و/یا با تهویه ضعیف با دیگران
  • شستن مکرر دست ها
  • در صورت احساس بیماری یا داشتن علائم COVID-19 در خانه بمانید و از تماس با دیگران خودداری کنید

افسانه های واکسن کووید-19

اگرچه مطالعات تحقیقاتی بزرگ ایمنی واکسن‌های COVID-19 را نشان داده‌اند، برخی از افسانه‌ها در مورد آنها همچنان به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. دانستن حقایق می تواند به رد این افسانه ها کمک کند :

  • واکسن‌های کووید-19 ویروس را به بدن شما وارد نمیکنند:  واکسن‌ها فقط قطعات کوچکی از مواد گرفته‌شده از ویروس کرونا را در خود جای می‌دهند. و این قطعات قادر به انتقال ویروس نیستند. در واقع، واکسن‌ها به سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر COVID-19 را ارائه می‌کنند.
  • واکسن‌های COVID-19 روی DNA شما تأثیر نمی‌گذارند: هیچ یک از واکسن‌ها پتانسیل ورود به هسته سلول‌های شما را در جایی که DNA شما وجود دارد ندارند.
  • بدانید که واکسن‌های کووید-19 بر باروری زنان تأثیر نمی‌گذارند:  هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که این واکسن‌ها یا هر واکسن دیگری بر توانایی زنان برای باردار شدن تأثیر داشته باشد.
  • واکسن‌های COVID-19 برای زنان باردار بی‌خطر هستند: تجزیه و تحلیل داده‌های رو به رشد نشان داده است که واکسیناسیون در دوران بارداری بی‌خطر است. واکسن ها همچنین از زنان باردار که در معرض خطر ابتلا به کووید-19 شدید هستند محافظت می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که واکسیناسیون در دوران بارداری و/یا شیردهی حتی ممکن است محافظتی برای نوزادان ایجاد کند.

خواب، بیماری و واکسن

داشتن مقدار کافی خواب با کیفیت برای سیستم ایمنی بدن شما مهم است. تحقیقات در مورد خواب و واکسن‌های COVID-19 هنوز در دسترس نیست. اما مطالعات سایر انواع واکسن‌ها نشان داده‌اند که محرومیت از خواب می‌تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد .

خواب بر تعدادی از عوامل مختلف ایمنی تأثیر می گذارد. و خواب کافی با کاهش خطر عفونت، بهبود نتیجه عفونت و پاسخ بهتر واکسن همراه است. از سوی دیگر، نشان داده شده است که محرومیت از خواب نحوه محافظت بدن از خود را مختل می‌کند. زیرا گلبول‌های سفید خون (سلول‌های سیستم ایمنی) که به نقاط آسیب‌دیده در بدن سفر می‌کنند، کاهش می‌یابد .

کم خوابی و پاسخ سیستم ایمنی

یکی دیگر از راه هایی که کم خوابی با کاهش پاسخ ایمنی مرتبط است. از طریق سلول های T ما است که شرکت کنندگان فعال در پاسخ های ایمنی هستند. کمبود خواب باعث افزایش سطح هورمون های استرس می شود. که سطح اینتگرین را کاهش می دهد. مولکولی که به سلول های T کمک می کند به سلول های آلوده به ویروس بچسبند. خواب کمتر ممکن است به معنای اینتگرین کمتر و در نتیجه سلول های T کم اثر باشد .

و به طور قابل توجهی با وجود واکسیناسیون بدون محافظت باقی می مانند .

افراد مبتلا به اختلالات خواب ممکن است تعجب کنند که چگونه واکسن ممکن است بر درمان های مداوم آنها تأثیر بگذارد. یا اینکه آیا می تواند علائم آنها را تشدید کند. به گفته دکتر مایکل تورپی ، پروفسور نورولوژی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین و مدیر مرکز اختلالات خواب و بیداری در مرکز پزشکی مونته فیور، «هیچ مدرکی مبنی بر بدتر شدن اختلال خواب وجود ندارد و همه بیماران تشویق می شوند که در اسرع وقت واکسینه شوند.» به گفته ثورپی، واکسیناسیون بیماران مبتلا به آپنه خواب بسیار مهم است. زیرا آپنه خواب با پیامدهای بدتری در افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند، مرتبط است.

«عوارض جانبی نادر اما خفیف است، مانند سردرد، و اغلب با دوز دوم [واکسن های فایزر یا مدرنا] همراه است.» عوارض جانبی را می توان با مصرف استامینوفن پس از واکسیناسیون جبران کرد.

دکتر تورپی همچنین به ما یادآوری می‌کند که “رضایت از واکسینه شدن اغلب با خواب بهتر در شب همراه است.”

تحقیقات در حال انجام واکسن COVID-19

اگرچه واکسن‌ها قبلاً فواید قابل‌توجهی نشان داده‌اند، دانشمندان در حال ادامه تحقیقات در سایر زمینه‌های مهم تحقیقات واکسن COVID-19 هستند، مانند:

  • اثربخشی واکسن های موجود در برابر انواع ویروس جهش یافته
  • اثربخشی واکسن ها در صورت تغییر تعداد یا زمان دوزها
  • ایمنی و کارایی برخی واکسن ها در کودکان و نوجوانان
  • چند نفر باید واکسینه شوند تا به مصونیت جمعیتی بیشتری دست یابند

علاوه بر این، FDA و CDC برنامه‌های متعددی را ادامه می‌دهند که بر پاسخ‌های واکسن نظارت می‌کنند. تا گزارش‌های مربوط به اثرات نامطلوب را سریع تشخیص دهند. و با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای اطمینان از برنامه‌های واکسیناسیون ایمن همکاری کنند. اگر در مورد واکسن، واجد شرایط بودن یا هر گونه واکنش نامطلوب سؤالی دارید، لطفاً برای راهنمایی بیشتر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

رضایت از خواب و سطح انرژی

چگونه خواب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟ (قسمت اول)

به این مقاله امتیاز دهید