07136476172 - 09172030360 [email protected]

زمان واکنش به عنوان مقدار زمانی که برای پاسخ دادن به یک محرک طول می‌کشد، تعریف می‌شود. که می‌تواند هر رویدادی باشد که قبل از پاسخ می‌آید. مغز انسان بسیار پیچیده است.  و زمان معمول برای پاسخ فیزیکی به یک محرک حدود 160 تا 190 میلی ثانیه یا کمی کمتر از 0.2 ثانیه است. این تقریباً همان زمانی است که برای پلک زدن لازم است.

در حالی که واکنش‌های فیزیکی ما می‌تواند در یک چشم به هم زدن اتفاق بیفتد، در پشت صحنه مغز ما طی یک سری فرآیندها کار می‌کند. به عنوان مثال، قبل از پاسخ دادن به توپ بیسبالی که توسط یک فرد پرتاب می شود، مغز باید توپ را بشناسد تا واکنش نشان دهد. تصمیم بگیرد که پاسخ دهد، سپس پیامی را از نخاع به دست ها و انگشتانش بفرستد.

عوامل موثر بر زمان واکنش

زمان واکنش یک فرد می تواند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد. برخی از عوامل خارج از کنترل ما هستند – مانند سن، چپ یا راست دست بودن، و اینکه آیا محرک بینایی یا شنوایی است. عوامل دیگری بر زمان پاسخ تأثیر می‌گذارند. مانند سطح آمادگی جسمانی، وجود عوامل حواس‌پرتی، و میزان خستگی که تجربه می‌کنیم، تحت کنترل ما هستند.

آیا کمبود خواب می تواند بر زمان واکنش تأثیر بگذارد؟

گرفتن خواب کافی یک بخش ضروری از هر دو سلامت جسمی و روانی است. دستورالعمل های بنیاد ملی خواب نشان می دهد که بیشتر بزرگسالان بین هفت تا نه ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. متأسفانه، کم خوابی نسبتاً رایج است و تقریباً یک سوم آمریکایی ها کمتر از شش ساعت در هر شب می خوابند .

با انباشته شدن بدهی خواب، زمان واکنش افزایش می یابد.  این به این معنی است که هر چه فرد خواب بیشتری از دست بدهد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به یک محرک واکنش نشان دهد. در یک مطالعه، افراد مورد پژوهش اجازه داشتند به مدت یک هفته هر شب پنج ساعت بخوابند. در طول هفته، زمان واکنش شرکت‌کنندگان به‌طور پیوسته افزایش می‌یابد زیرا آنها بدهی خواب انباشته می‌کردند. و احساس خواب‌آلودگی فزاینده‌ای داشتند.

 علت افزایش زمان پاسخ پس از محرومیت از خواب

چندین فرضیه وجود دارد که تلاش می کند دلیل افزایش زمان واکنش پس از محرومیت از خواب را توضیح دهد. یک فرضیه ادعا می کند که از دست دادن خواب به دلیل نیازهای همزمان و رقابتی بدن، زمان پاسخ را افزایش می دهد. هنگامی که ما کم خواب هستیم، بدن ما نیاز به خواب، نیاز به بیدار ماندن و نیاز به انجام وظایف را تجربه می کند. این انگیزه های رقابتی لحظه به لحظه با توجه ما تداخل می کنند و منجر به اختلال شناختی و افزایش زمان واکنش می شود.

خطرات افزایش زمان واکنش

زمان واکنش در بسیاری از حرفه ها و فعالیت ها مهم است. افزایش زمان واکنش می تواند بر عملکرد ورزشکاران و همچنین ایمنی و بهره وری کارگران شیفت، متخصصان پزشکی، دانش آموزان، خلبانان تأثیر بگذارد.

افزایش زمان واکنش به ویژه زمانی که شخصی پشت فرمان خودرو می‌نشیند خطرناک است. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تخمین می زند که تا 6000 تصادف مرگبار در سال ممکن است به دلیل خواب آلودگی رانندگان باشد. رانندگی در هنگام کم خوابی می تواند واکنش سریع به تغییر شرایط جاده را دشوارتر کند. و با اقدامات خطرناکی مانند رانش در مسیر مرتبط است .

چگونه زمان واکنش خود را آزمایش کنیم

راه های مختلفی برای آزمایش زمان واکنش در خانه وجود دارد. این روش ها نباید برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا برای رانندگی یا انجام کارهای دیگر خیلی خواب آلود هستید یا نه، استفاده شوند. اما می توانند روشی سرگرم کننده برای آزمایش زمان واکنش شما در شرایط مختلف باشند.

آزمون خط کش

این تست ساده زمان واکنش به شما امکان می دهد ببینید چه مدت طول می کشد تا یک خط کش در حال سقوط را بگیرید. برای شروع، از یک دوست بخواهید خط کشی را در بالاترین اندازه گیری نگه دارد. انگشت شست و سبابه خود را کمی زیر خط کش قرار دهید تا در هنگام افتادن خط کش آن را بگیرید. سپس از دوستتان بخواهید خط کش را در سریع ترین زمان ممکن بین انگشت شست و سبابه خود رها کند.

اندازه گیری را در جایی که خط کش را گرفتید ثبت کنید. هرچه این عدد کمتر باشد، خط کش سریعتر گرفته می شود و زمان واکنش شما بیشتر می شود. برای سرگرمی، موقعیت خود را با دوستان خود تغییر دهید. و اجازه دهید آنها تلاش کنند، سپس نتایج خود را مقایسه کنید. همچنین می توانید زمان واکنش خود را در شرایط مختلف، مانند نویز پس زمینه یا بدون آن، مقایسه کنید.

تست هوشیاری روانی حرکتی

تست هوشیاری روانی حرکتی (PVT) مدت زمان پاسخگویی به یک محرک بینایی را اندازه گیری می کند. تصاویر در زمان‌های تصادفی بر روی صفحه‌ای خالی نمایش داده می‌شوند. و از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا زمانی که تصویر را می‌بینند، دکمه‌ای را لمس کنند. در حالی که ایجاد مجدد این آزمایش به تنهایی دشوار است. چندین برنامه کاربردی رایانه ای و تلفن هوشمند وجود دارد که میتوانید زمان واکنش خود را آزمایش کنید.

بهبود زمان واکنش

بسیاری از مردم می خواهند زمان واکنش خود را بهبود بخشند. تا راننده ایمن تر، کارآمدتر در محل کار، یا در پاسخگویی سریع تر در مکالمات باشند. کارگران شیفت، و پاسخ دهندگان اضطراری، باید زمان پاسخ سریع را تحت شرایط خواب الودگی، حفظ کنند. در حالی که این نکات نمی توانند جایگزین یک استراحت خوب شبانه شوند. راه های مختلفی وجود دارد که میتوان  زمان واکنش خود را چه به طور کلی و چه حین خواب الودگی، بهبود بخشند.

  • بهبود هماهنگی دست و چشم: آموزش هماهنگی دست و چشم می تواند زمان واکنش را بهبود بخشد. و بهبودها ممکن است مدت ها پس از پایان تمرین باقی بماند. ورزش یا فعالیتی را انتخاب کنید که شامل هماهنگی چشم و دست و تمرین منظم برای بهترین نتایج باشد.
  • از اثرات الکل و کافئین آگاه باشید: الکل و کافئین اثرات متضادی بر زمان پاسخ دارند. الکل زمان واکنش را کاهش می دهد. حتی در سطوح پایین قبل از اینکه فرد احساس مسمومیت کند. از سوی دیگر، کافئین می تواند زمان پاسخ را بهبود بخشد. کافئین ممکن است به طور موقت به افزایش زمان واکنش کمک کند. فراموش نکنید که اگر خیلی نزدیک به زمان خواب استفاده شود، می تواند در خواب نیز اختلال ایجاد کند.

مدیتیشن یا تنفس عمیق را امتحان کنید

  • تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن می تواند زمان واکنش را حتی در افرادی که کم خواب هستند بهبود بخشد. تنفس آهسته و عمیق فواید مشابهی را نشان داده است. سعی کنید قبل از فعالیت هایی که نیاز به زمان واکنش سریع دارند، تنفس عمیق یا مدیتیشن را تمرین کنید.
  • خواب خود را بهبود بخشید: از آنجایی که کم خوابی می تواند تأثیرات چشمگیری بر زمان واکنش داشته باشد، مطمئن شوید که استراحت مداوم و با کیفیتی دارید. اگر مشکلات خواب را تجربه می کنید چند نکته ما را برای بهبود خواب خود امتحان کنید.

بهبود خواب

بهبود بهداشت خواب اولین قدم عالی برای احساس استراحت بیشتر و بهبود زمان واکنش شماست. بهداشت خواب به معنای ترکیب شیوه هایی است که خواب بهتر را تقویت می کند. در حالی که اقداماتی را که خواب را چالش برانگیزتر می کند، کاهش می دهد. می توانید  از همکاران ما به منظور سنجش عملکردهای شناختی در واحد ارزیابی و تشخیص انیستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

چگونه در شیفت شب بیدار بمانیم

چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد?

به این مقاله امتیاز دهید