07136476172 - 09172030360 [email protected]

قاب بندی مجدد یک تکنیک قابل استفاده در درمان است که به شما کمک می کند به شیوه ی جدیدی به یک مسئله، یک شخص، یا یک رابطه نگاه کنید. شما این کار را با تغییر معنای آن انجام می دهید.نام دیگر این تکنیک، بازنگری شناختی است و یک روش مورد استفاده برای پیدا کردن نگاهی متفاوت به قضایا می باشد.

گرچه این تکنیک معمولا در جلسات درمانی روانشاختی استفاده می شود، شما در خانه یا هر زمان که دچار سوگیری شناختی شدید می توانید از آن استفاده کنید.

 

ایده ی اصلی پشت روش قاب بندی مجدد این است که “قابی” که فرد از پشت آن به جهان نگاه می کند، نظرات و باور های او را شکل می دهند. زمانی که این “قاب” تغییر کند، نقطه نظر فرد نیز دچار تغییر می شود.با تغییر نقظه نظر، فرد تجربه ی متفاوتی از موقعیت خواهد داشت.

 

شیوه ی دیگر برای شناخت تکنیک قاب بندی مجدد این است که  بدانیم معانی اتفاقات و در نتیجه فکر و رفتار ما بسته به زاویه ای که با آن به قضایا نگاه می کنیم، متغیر است.

 

کاربرد قاب بندی مجدد در درمان روانشناختی

قاب بندی مجدد برای تغییر فکر، احساس و رفتار استفاده می شود.در ادامه موارد استفاده ی این تکنیک در روانشناسی ذکر شده است.

خانواده درمانی

در یک جلسه ی خانواده درمانی، خانم الف با تلخی از مادرش شکایت می کند که بیش از اندازه در زندگی او دخالت می کند و به طور مداوم در مورد اینکه باید چه کار کند یا چه کار نکند نظر می دهد.

در تلاش برای قاب بندی مجدد در این موقعیت، روانشناس عبارت زیر را پیشنهاد می دهد : “آیا این از مهربانی مادر نیست که به تو راه های مراقبت از خودت را یاد می دهد تا در آینده بتوانی بدون او نیز به زندگی ادامه دهی؟”

 

درمان فردی

برای مثال فردی در یکی از جلسات درمانی، از عدم توانایی اش در پذیرش محدودیت های بیماری مزمنش گله می کند.درمانگر تلاش می کند به او کمک کند از تکنیک قاب بندی مجدد استفاده کند “آیا می توانی به بیماری ات به شکل یک یادآور نگاه کنی که به تو یادآوری می کند در طول زندگی مراقب سلامتی خود باشی؟”

 

مردی ناراحت است که چرا ترفیع شغلی نگرفته است. درمانگر از او می پرسد چه نکات مثبتی در انتخاب نشدن برای ترفیع می بیند؟مرد می گوید که موقعیت شغلی جدید احتمالا استرس ناخواسته ی زیادی با خود به همراه داشته است.و اینکه موقعیت های دیگری وجود دارد که او می تواند برای آن ها درخواست دهد و نزدیکی بیشتری با اهداف بلندمدت او دارند.

 

خطاهای شناختی ای که می توانید آن ها را قاب بندی مجدد کنید.

تعداد زیادی از خطاهای شناختی می توانند به مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب منجر شوند.بعضی از این خطاها در ادامه معرفی شده اند :

همه یا هیچ

دیدن موقعیت ها به صورت کاملا خوب و سفید یا کاملا بد و سیاه

سرزنش کردن

مرتبط کردن یک اتفاق پیجیده تنها به یک عامل

فاجعه سازی

تصویر کردن بد ترین اتفاق ممکن در هر موقعیت

دست کم گرفتن جنبه های مثبت

ندیدن اتفاق های خوبی که برایتان افتاده است.

فیلتر ذهنی

فکوس کردن روی جنبه های منفی  و در نظر نگرفتن نکات مثبت

باید ها

احساس شکست در انجام کارها و انتظارات و استاندارد هایی که تصور می کنید “باید” دنبال کنید.

 

اینگونه افکار منفی می توانند به کمک تکنیک قاب بندی مجدد بازنگری شوند. برای مثال می توانید یادبگیرید که به جای فاجعه سازی این سوال را از خود بپرسید که چه اتفاقات مثبتی می تواند برای شما بیفتد؟

 

تمرین قاب بندی مجدد

با تمرین و تکرار می توانید یاد بگیرید که فکر اولیه ی شما تنها یکی از توضیحات قابل ارائه در مورد موقعیت شماست.

سوال بپرسید.

این کار ساده است که یک قاب فکری را انتخاب کنید و به آن بچسبید. اما قاب بندی مجدد به شما یاد می دهد که سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا روش دیگری برای نگاه به این مسئله وجود دارد؟

دلایل دیگری برای این اتفاق می توانند وجود داشته باشند؟

مشخص کردن حالت های جایگزین به شما کمک می کند مسائل را از زوایای عمیق تری بررسی کنید.

دقت کنید که قاب بندی مجدد به معنی ساده لوحی یا مثبت اندیشی بیهوده نیست. شما مطابق با شواهد و منطق به دنبال نگاه جدید تر و عمیق تری به مسائل میگردید.

 

احساسات خود را تایید کنید.

تلاش نکنید احساسات خود را انکار کنید. این کار به شما در بازنگری افکارتان کمکی نمیکند. از احساسات خود اجتناب نکنید.

همدل شوید!

برای کمک به سلامت روان خود، با خودتان همدلی نشان دهید. این سوال را از خود بپرسید که اگر دوست صمیمیتان به این مشکل دچار بود به او چه می گفتید؟هدف این است که واگویه هایی که با خودتان دارید، دارای خودشفقتی باشند و سالم باشند.در این صورت شما به تدریج مشاهده می کنید که راه های دیگری نیز برای نگاه کردن به مشکلتان وجود دارد.

 

منبع:

verywellmind.com

 

4 خطای مخفیانه ذهنی که بر سلامتی ما تاثیر می گذارد

رواندرمانی چه طور مغز ما را تغییر می دهد؟

 

دوران کرونا چه چیزی در مورد درونگرایی-برونگرایی به ما یاد داد؟

دوران کرونا چه چیزی در مورد درونگرایی-برونگرایی به ما یاد داد؟

به این مقاله امتیاز دهید