07136476172 - 09172030360 [email protected]

همه ی ما چنین روز هایی را تجربه کرده ایم. روز های ناراحت کننده ای که بعد از تمام شدن یک رابطه ی عاطفی ما را احاطه کرده اند. در رخت خواب مانده ایم و احساسات دشواری را تجربه کرده ایم.

تمام شدن یک رابطه ی عاطفی همیشه بسیار دشوار است. فرقی نمی کند کدام یک از طرفین تمام کننده ی رابطه باشند. و متاسفانه بسیاری از افراد به روش های سالمی، با تمام شدن یک رابطه ی عاطفی کنار نمی آیند. شاید با خوردن یا نوشیدن بیش از حد بخواهید ناراحتی ناشی از تمام شدن رابطه را مرهم بگذارید. یا شاید نمی توانید دست از سرزنش کردن خود برای هر اتفاقی که افتاده است بردارید. روش های مقابله ای شما هر چه باشد، شاید به دنبال راه های سالم تری برای عبور از دلشکستگی بگردید.

برای کمک به شما در پذیرفتن گذشته و حرکت رو به جلو، ما یک لیست از کارهایی ساخته ایم که به شما کمک می کنند احساس بهتری داشته باشید و قلب شکسته ی خود را ترمیم کنید.بنابراین تعلل نکنید.گام های زیر را برای احساس بهتر طی کنید.

 

 

احساسات خود را بپذیرید.

احساسات خود را تلنبار نکنید یا وانمود نکنید که وجود ندارند.بخشی از فرایند بهبود بعد از تمام شدن یک رابطه ی عاطفی این است که بپذیرید چه احساسی دارید و به خودتان اجازه ی سوگواری دهید.

این فرایند بسیار مهم است. حتی اگر رابطه ای که از دست داده اید رابطه ی سالم و سازنده ای نبوده باشد، باز هم به خودتان اجازه دهید احساس فقدان و سوگواری را تجربه کنید.

مهم است به خودتان زمان کافی برای گریستن بدهید.

گریه کردن برای شما فراغ بالی ایجاد میکند که در بلند مدت به بهبود خلق شما کمک خواهد کرد. نکته ی مهم، گیر نکردن در این مرحله است. به خودتان چند روز یا حتی چند هفته فرصت دهید تا هضم کنید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. اما بعد از آن روی عبور کردن و گذشتن و به اصطلاح جمع و جور کردن خودتان تمرکز کنید.

این به این معنا نیست که موجی از غم،در آینده گهگاهی شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. اما گریه کردن برای مدت طولانی می تواند در فرایند بهبودی خلل ایجاد کند.اگر مشاهده کردید که نمی توانید گریه ی خود را قطع کنید یا مدام بی دلیل در حال گریه کردن هستید، با پزشک خود صحبت کنید. گاهی تمام شدن یک رابطه به شکل آسیب زا می تواند در برخی افراد افسردگی ایجاد کند.

 

 

یک پایان برای خود دست و پا کنید.

گاهی، حتی قطع کردن تمام ارتباطات هم کافی نیست و به شما در پایان دادن واقعی رابطه کمک کافی نمی کند. شما به چیزی نیاز دارید که به آن “پایان” گفته می شود.این کار باید به شیوه ی سالمی انجام شود. برای مثال وقت گذراندن با هم به شکل دوست های معمولی یا قهوه خوردن راه های سالمی نیست.این کار فقط شما را به رابطه ی از دست رفته وصل نگه می دارد. آن هم به شیوه ی ناسالمی.

شما باید به دنبال راه های دیگری برای پایان باشید. یک راه، نوشتن یک نامه ی پر و پیمان از تمام چیز هایی است که به طرف مقابل خود نگفته اید. این نامه را برای او نفرستید فقط برای خودتان نگه دارید. شما در این فرایند، احساسات خود را روی کاغذ رها می کنید و این کار به شما “پایان” مورد نیاز را می دهد.

نامه را برای طرف مقابل نفرستید. این کار ذهن شما را درگیر می کند و مدام از خود خواهید پرسید آیا نامه را خوانده است و الان چه احساسی دارد. یا ممکن است به سرعت از این کار پشیمان شوید. اگر احساس می کنید نیاز دارید شخص دیگری نیز نامه را بخواند، آن را به مشاور خود یا یک دوست قابل اطمینان نشان دهید.

 

 

یک لیست از اشتباهات طرف مقابل خود بسازید!

بسیاری مواقع بعد از تمام شدن یک رابطه ی عاطفی، افراد احساس دلتنگی برای یار از دست رفته ی خود می کنند. به جای به یادآوردن چهره ی واقعی آن ها، افراد تنها جنبه های مثبت رابطه را به یاد می آورند.به یاد آوردن تنها جنبه های مثبت، در فرایند بهبود شما بعد از تمام شدن رابطه ی عاطفی خلل ایجاد می کند.شما نیاز دارید به خود یادآوری کنید که آن رابطه ی تمام شده، برای شما مناسب نبوده است.

برای این کار، یک لیست از تمام چیز هایی که در فرد مقابل شما را اذیت می کرد تهیه کنید.برای مثال ممکن است فرد مقابل، مشکلات تعهد داشته باشد یا در مورد آینده با شما صحبت نمی کرده است.به خودتان یادآوری کنید که چرا این رابطه هیچ وقت به سرانجام نمی رسیده است.

حتی می توانید نکات ساده را نیز یادداشت کنید. برای مثال ممکن است طرف شما سر میز رفتار مودبانه ای نداشته است.

این کار به شما کمک می کند در کنار عوامل دلتنگی، علل پایان رابطه و نقطه ضعف های حل نشدنی آن را ببینید و به عنوان یک یادآور به شما می گوید که اینکه شما با هم نیستید برای شما بهتر است.

 

 

 

از خودتان مراقبت کنید.

کلید بهبود بعد از تمام شدن یک رابطه ی عاطفی، در این است که از خودتان مراقبت کنید. حواستان به تغذیه، ورزش، حمام کردن و خواب مناسب خودتان باشد.

حتی شاید لازم باشد کمی بیشتر به خودتان برسید و برای مثال خودتان را مهمان یک ماساژ یا آرایش کنید. اگر این کار خلق شما را بهبود می دهد حتما آن را انجام دهید.

فقط مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید. برای مثال تغییراتی در ظاهر خود ایجاد نکنید که بعدا از آن پشیمان شوید.

در مقابل روی کار هایی تمرکز کنید که بدون ایجاد تغییرات ظاهری پایدار حال شما را بهتر می کنند. می توانید کلاس یوگا را شروع کنید یا در مورد ذهن آگاهی بخوانید. یا غذای مورد علاقه ی خود را برای خودتان درست کنید. می توانید با خرید یک دست لباس، ظاهر جدیدی به خود هدیه دهید. به کار هایی فکر کنید که برای شما لذت بخش هستند و کیفیت زندگی شما را بهبود می دهند.

منبع:

verywellmind.com

 

 

هوش هیجانی در رابطه ی عاطفی (پرسشنامه)

4 راه برای محافظت از روابط عاطفی در دوران کرونا

3 فاکتور کلیدی برای یک رابطه ی سالم

5 نیاز اساسی در روابط عاطفی و راهکار هایی برای برطرف کردن آن ها

ارتباط عملکرد شناختی و حافظه کاری با حل اختلافات در زندگی مشترک و روابط عاطفی

 

به این مقاله امتیاز دهید