07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

اختلافات در یک رابطه عاشقانه عملا اجتناب ناپذیر است. طبق نظرسنجی مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان، بیش از 90 درصد زوجین با یکدیگر اختلاف نظر دارند که دست کم یک بار در ماه اتفاق می افتد.

 

مباحث رایج اختلافات زناشویی، پول، رابطه جنسی و زمانی است که با هم می گذرانند.

اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که توانایی شناختی ممکن است به توضیح این مسئله کمک کند که چرا برخی از زوج ها در حل اختلافات موفق ترند.

روانشناس دانشگاه گرینسبورو کارولینای شمالی، لوی بیکر و همکارانش گزارش دادند همسرانی که از عملکرد بالای حافظه برخوردار بودند، توانایی بهتری برای بحث درباره مشکلات داشتند.

به نوبه خود، این زوجین با گذشت زمان پیشرفت بیشتری در حل مشکلات خود نشان دادند. این مطالعه نشان می دهد که این فقط تعهد نیست که زوجین را از زمان های حساس رابطه عبور می دهد، بلکه یک عامل شناختی است که به طور مستقیم بر کیفیت ارتباط شرکا با یکدیگر تأثیر می گذارد.

نمونه مطالعه شامل 101 زوج بود که کمتر از سه ماه ازدواج کرده بودند. تازه ازدواج کرده ها بطور جداگانه و در مرحله اول آزمایش، ظرفیت حافظه کاری آن ها که توانایی نگه داشتن اطلاعات در کانون توجه برای مدت کوتاهی است، مورد ارزیابی قرار گرفت، مثلا این مورد که شخصی در مکالمه به شما چه می گوید.

پس از تعدادی از آزمایشات، از شخص خواسته می شود نامه ها را به ترتیب ارائه آنها به یاد بیاورد.

بعد، زوجین به طور مشترک در بحث های حل مسئله شرکت کردند. هر یک از همسران مشکلی را شناسایی کرده است که می تواند با تغییر در رفتار شریک زندگی خود حل شود.

سپس زوجین برای گفتگو درمورد مشکلات تنها ماندند، هشت دقیقه را برای هرکدام صرف کردند و شدت مشکل را قبل و بعد از بحث درباره آن ارزیابی کردند. پس از هر بحث، همسران به اتاق های جداگانه ای رفتند و تلاش می کردند اظهارات یکدیگر را یادآوری کنند. سرانجام، پس از چهار و هشت ماه، از طریق پرسشنامه ای از زوجین خواسته شد تا مجدداً شدت مشکلات را ارزیابی کنند.

زوجینی که از ظرفیت حافظه کاری بالایی برخوردارند، در پیگیری ها بیشترین کاهش شدت مشکل را نشان دادند. بعلاوه، همسران دارای ظرفیت حافظه کاری در یادآوری اظهارات یکدیگر از بحث، دقیق تر عمل کردند.

با پیوند دادن این دو یافته، هنگامی که محققان از نظر آماری حافظه همسران را برای اظهارات یکدیگر کنترل کردند، پیوند بین ظرفیت حافظه کاری و کاهش شدت مشکل به طور قابل توجهی کاهش یافت.

بیکر و همکارانش تأثیر عوامل دیگر را از جمله کنترل خود، تحمل پریشانی و تنظیم عاطفی آزمایش کردند. هیچ یک از این عوامل رابطه بین ظرفیت حافظه فعال و کاهش شدت مشکل را توضیح ندادند.

محققان ضمن اشاره به اینکه سایر عوامل شناختی از جمله توانایی استدلال نیز می تواند در حل اختلافات زناشویی نقش داشته باشند، محققان اظهار داشتند که سطح بالایی از ظرفیت حافظه فعال، به کاهش شدت مشکل کمک می کند.

این یافته ها حاکی از این است، راهی که شرکای عاشق می توانند اختلافات خود را بهتر حل کنند، صرفاً توجه بهتر به یکدیگر هنگام بحث در مورد مشکلات است.

شما احتمالاً تجربه این را داشته اید که به شخصی معرفی شوید و ثانیه ها بعد قادر به یادآوری نام او نباشید. در واقع، شما برای انتقال آن به حافظه طولانی مدت خود توجه کافی نکرده اید. به همین ترتیب، اگر هنگام گفتگو درمورد مشکلی به آنچه همسرتان می گوید توجه نکنید، اصلاً آن را به خاطر نمی آورید.

برای یادآوری مکالمه، بهتر است به خاطر بیاورید که شریک زندگی شما چه گفته است و نه اینکه یک حافظه نادرست داشته باشید. بنابراین با دقت به سخنان شریک زندگی خود گوش فرا دهید.

درگیری همیشه بخشی از روابط عاشقانه خواهد بود. بینش های به دست آمده از این تحقیق جدید در زمینه شناختی حل اختلافات، ممکن است به شرکا کمک کند اختلافات خود را به طور موثرتری حل کنند و زمان بیشتری را صرف این موضوع کنند.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

scientificamerican.com

به این مقاله امتیاز دهید