07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا تا به حال نیمه شب با صدای خس خس خروپف ناخوشایند همسرتان از خواب بیدار شده اید؟ یا شاید شما مجرم خروپف در خانه، خود شما هستید؟! تخت خواب های قابل تنظیم شاید کمک کننده باشند.

خروپف مشکلی است که 67 درصد از بزرگسالان را درگیر می کند. تخمین زده می شود که بیش از 120 میلیون نفر در ایالات متحده هر شب خروپف می کنند. خروپف می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب هم برای خروپف کننده و هم شریک خواب وی شود و می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

خروپف صدای خشنی است که هنگام لرزش بافت پشت سقف دهان در پشت گلو ایجاد می شود. در هنگام خواب، بافت های گلو، زبان و ماهیچه هایی که در مجاری تنفسی قرار دارند، شل می شوند و راه تنفسی را تنگ می کنند. عبور هوای از این  مجرای باریک تنفسی باعث ارتعاش بافت ها در برابر یکدیگر و ایجاد صدای خروپف می شود که می تواند در هنگام خواب بلندتر شود. خروپف همچنین ممکن است نشانه یک مشکل بزرگتر سلامتی به نام آپنه خواب باشد.

خروپف علاوه بر مزاحمت احتمالی، می تواند کیفیت خواب شما را نیز کاهش دهد. ممکن است با خود فکر کنید آیا  تختی وجود دارد که باعث کاهش خروپف شود؟ تخت قابل تنظیم چیست و آیا تخت های قابل تنظیم به خروپف کمک می کند؟

در برخی از موارد، پاسخ مثبت است ، اگرچه این بستگی به دلیل اصلی خروپف شما دارد. در این راهنمای کوتاه، ما علل خروپف، راه هایی که یک تشک قابل تنظیم می تواند کمک کند و سایر مزایای تخت قابل تنظیم را مرور می کنیم.

علل و خطرات خروپف

برای درک اینکه آیا تخت قابل تنطیم می تواند خروپف شما را بهبود بخشد و کیفیت خواب را بهبود بخشد یا خیر، مهم است که دلیل خروپف را درک کنید.

خروپف هنگامی رخ می دهد که هوا در طول خواب از بافت شل یا مسدود شده گلو عبور می کند.

علل شایع خروپف عبارتند از:

  • التهاب – چه به دلیل آلرژی یا سینوزیت (عفونت سینوسی)، مخاط و التهاب، جریان هوا را از طریق دستگاه تنفسی شما سخت تر می کند. در این موارد، یک تخت قابل تنظیم می تواند به شما در یافتن موقعیت مناسب خواب که مخاط را راحت تر  تخلیه می کند، کمک کند و در نتیجه تنفس و خروپف شما را بهبود بخشد.
  • آناتومی – همه افراد منحصر به فرد هستند و این شامل گلو، دهان و مجاری بینی ما است! شرایطی مانند انحراف تیغه بینی یا پالت نرم ضخیم می تواند احتمال خروپف را افزایش دهد. خبر خوب؟ یافتن موقعیت خواب مناسب روی یک تخت قابل تنظیم می تواند به طور بالقوه به شما کمک کند.
  • عادات بد خواب – نوشیدن الکل قبل از خواب یا خواب ناکافی می تواند منجر به شل شدن بیش از حد بافت گلو شود و درنتیجه ارتعاشات ناخوشایندی را ایجاد می کند. اگر روال خواب شما کمی نامنظم است، ممکن است بخواهید با تغییرات رفتاری و مراجعه به یک متخصص اختلالات خواب آن را درمان کنید.
  • برخی از شرایط پزشکی – پرکاری تیروئید، آپنه خواب و سایر شرایط پزشکی می تواند باعث افزایش خروپف شود. با پزشک متخصص خواب مشورت کنید تا متوجه شوید آیا شرایط پزشکی باعث خروپف شما شده است یا خیر.

خروپف ممکن است فقط یک صدا به نظر برسد. اما همانطور که می دانید، این صدا تاثیر منفی ب کیفیت خواب ما دارد. و می تواند با کاهش کفیت خواب روز ما را نیز خراب کنید و احساس خستگی و خواب آلودگی در طی روز داشته باشیم.

خواب زمانی است که بدن ما آرامش می یابد و بهبود می یابدخروپف میتواند باعث کاهش میزان اکسیژن خون شود. در نتیجه ممکن است با خستگی از خواب بیدار شویم. در درازمدت، خواب ضعیف می تواند منجر به مشکلات جدی تری از جمله تخریب سلول های عصبی و آلزایمر شود.

بنابراین، اگر خروپف شدید دارید، ارزش آن را دارد که تغییری ایجاد کرده و به دنبال راه حل درمان آن باشید. یکی از راه های بهبود خروپف تغییر زاویه خوابیدن است که تخت های تنطیم شونده می توانند کمک کننده باشند.

با تغییر زاویه بدن احتمال روی هم خوابیدن مجاری تنفسی می تواند کاهش یابد.

مزایای تخت های قابل تنظیم

تخت های قابل تنظیم به شما این امکان را می دهد که شیب تشک خود را برای قرار دادن انواع موقعیت های ارگونومیک انتخاب کنید.

در گذشته، تخت های قابل تنظیم معمولا برای تخت های بیمارستانی کاربرد داشت. اما در حال حاضر تخت های تنظیم شونده با کیفیت خانگی وجود دارد که میتوان در مواردی برای خواب بهتر از آن استفاده کرد. و این خبر خوبی برای افرادی است که خروپف می کنند.

  • بالا بردن سر و قفسه سینه، فشار روی مجاری تنفسی و بینی را کاهش می دهد و در نتیجه انسداد و فشردگی کمتری ایجاد می شود.
  • دیگر نیازی نیست بالش های خود را در طول شب دوباره تنظیم کنید تا هم ترازی ستون فقرات شود. در عوض، تخت قابل تنظیم شما بخش عمده ای از کار را برای کمک به راحت ترین حالت خواب انجام می دهد.
  • یک کارآزمایی بالینی نشان داد که 67 درصد اافرادی که خروپف داشتند با تخت قابل تنظیم علائم آنها کاهش کاهش یافت.

سایر مزایای تخت های قابل تنظیم

تخت های قابل تنظیم فقط برای کمک به خروپف ساخته نشده اند.

افرادی که مبتلا به رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده هستند نیز می توانند از این تخت ها استفاده کنند. این نوع تخت ها باعث جلوگیری از بازگشت اسید معده می شوند.

راحت به پهلو بخوابید

باور کنید یا نه، موقعیت خواب شما می تواند در خروپف شما نقش داشته باشد. در حالی که بسیاری از افراد خوابیدن به پشت را راحت ترین حالت خواب می دانند، شما به احتمال زیاد هنگام خوابیدن به پشت خروپف می کنید. جاذبه بر گردن هنگام خوابیدن به پشت می تواند باعث شود تنفس شما با فشار شدیدانجام شود و منجر به خروپف شود. خوابیدن به پهلو این فشار را از بین می برد و به شما کمک می کند تا بهتر نفس بکشید و خروپف را کاهش دهید. با این حال، بسیاری از افراد به دلیل نقاط فشاری که بر بدن ایجاد می کند، خوابیدن به پهلو را ناراحت کننده می دانند. اینجاست که یک تخت قابل تنظیم می تواند کمک بزرگی باشد، زیرا شما به راحتی می توانید تخت خود را طوری تنظیم کنید که بهترین موقعیت را پیدا کنید که به شما اجازه می دهد راحت به پهلو بخوابید و به خروپف کمک می کند.

خواب آرام

کاهش خروپف می تواند انرژی و سلامت کلی شما را افزایش دهد. خوشبختانه یک تخت خواب قابل تنظیم می تواند به شما در یافتن موقعیت خواب بهتر برای بدن شما کمک کند.

با این حال توجه داشت باید که اگر آپنه خواب یا خروپف شدید دارید این نوع تخت ها نمی توانند کمک چندانی به شما کند. پیشنهاد می شود حتما به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه نمایید تا با استفاده از تست خواب مشکل اصلی خواب شما را پیدا کرده و بهترین راهکار درمانی را پیش روی شما قرار دهد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

خورخور; چند نکته برای شما و همسرتان تا خواب بهتری را تجربه کنید

شعاع صدای خروپف شما تا چه محدوده ای است؟

به این مقاله امتیاز دهید