07136476172 - 09172030360 [email protected]

جای تعجب نیست که درد بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. اگر تا به حال با گرفتگی عضلات پا از خواب بیدار شده اید یا سعی کرده اید با کمردرد به خواب بروید، در این شماره با ما همراه شوید. بیدار شدن با بی حسی در دست ها و انگشتان ممکن است به اندازه بیدار شدن با درد احساس ناراحتی کند.

بسیاری از افراد به دلیل خوابیدن در وضعیتی که گردش خون را قطع می کند، گهگاه بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها را تجربه می کنند. با این حال، بی حسی در دست ها و انگشتان نیز ممکن است نشان دهنده یک مشکل بزرگتر باشد. تخمین زده می شود که 7 تا 10 درصد از افراد دچار نوعی درد عصبی هستند.  این درد ها بر کیفیت زندگی آنها از جمله خواب تأثیر می گذارد. برای اکثر مردم، بیدار شدن با دست های بی حس هر چند وقت یک بار جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر علائم شما تا حد زیادی با خواب تداخل داشته باشد. یا پس از بیدار شدن و حرکت ادامه یابد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

علت بی حس شدن انگشتان دست در خواب

چرا با بی حسی دست هایم از خواب بیدار می شوم؟

علت بی حس شدن انگشتان دست در خواب؟ بی حسی در بازوها یا دست ها می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. این امر به این علت ممکن است باشد که در طول خواب بر روی یک یا تعدادی از اعصاب فشار وارد شده است، گردش خون به دلیل وضعیت خواب شما قطع شده است، یا به دلیل یک علت زمینه ای است.

گاهی اوقات بی حسی با احساس گزگز یا سوزن سوزن شدن همراه است که پارستزی نامیده می شود. مانند بی حسی، پارستزی نیز می تواند در طول خواب در نتیجه موقعیت های خواب خاص رخ دهد. بی حسی و پارستزی هر دو با فشردگی عصب و برخی از مشکلات سلامت زمینه ای مرتبط هستند.

فشرده سازی یا آسیب عصبی

عامل رایج بی حسی دست ها در خواب، عصب آسیب دیده یا فشرده شده است. اعصاب دست ها و بازوها ممکن است پس از انجام حرکات مکرر آسیب ببینند. هنگامی که این آسیب در نتیجه شغل فرد رخ می دهد، علائم ممکن است “سندرم دست کار” نامیده شود. افرادی که برای کار با دست ها و بازوهای خود حرکات تکراری انجام می دهند. به ویژه در شب، بیشتر دچار بی حسی، درد و گزگز در دستان خود می شوند.

آسیب عصبی که باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها می شود. که به آن نوروپاتی محیطی نیز گفته می شود. می تواند بیشتر از کار دستی تکراری باشد. برخی از افراد به دلیل مصرف دارو، عفونت، بیماری ارثی، آسیب یا التهاب علائم مشابهی را تجربه می کنند.

فشرده سازی عصب اولنار

عصب اولنار به شما کمک می کند تا با استفاده از ماهیچه های ساعد، اشیاء را بگیرید. این عصب به انگشتان انگشتی و صورتی احساس می کند. این عصب از آرنج شما به سمت انگشتان شما می رود. عصب اولنار مسئول گزگز و بی حسی است که هنگام ضربه زدن به آرنج خود تجربه می کنید.

فشار روی آرنج یا مچ دست شما می تواند عصب اولنار را فشرده کند. و هنگام بیدار شدن از خواب باعث بی حس شدن انگشتان شود. اگر با بی حسی از خواب بیدار شوید، عصب اولنار شما احتمالا درگیر است:

  • انگشت صورتی، در سمت جلو یا پشت
  • انگشت حلقه، معمولا به رنگ صورتی شما نزدیک تر است
  • دست، زیر انگشتان صورتی و حلقه

اگر فشردگی جزئی عصب اولنار را در آرنج خود تجربه می کنید، یادگیری نحوه قرارگیری بازو به طور متفاوت ممکن است برای درمان مشکل کافی باشد. اگر فشرده سازی جدی تری را تجربه می کنید، جراحی می تواند به تسکین کمک کند.

فشرده سازی عصب رادیال

عصب رادیال ماهیچه های ساعد و مچ دست را کنترل می کند که به امتداد مچ دست و انگشتان شما کمک می کند. فشار روی مچ دست، ساعد و دوسر بازو می تواند عصب رادیال را تحت فشار قرار دهد و باعث بی حسی یا درد شود. خوابیدن روی مچ دست یا ساعد، یا خوابیدن در حالی که بازوی خود را روی چیزی قرار داده اید، می تواند عصب رادیال را تحت فشار قرار دهد. اگر در مسافرت هستید و می‌خواهید در هواپیما یا ماشین بخوابید، سعی کنید از استفاده از ساعد یا پیچاندن مچ دست به پنجره به‌عنوان بالش سر خودداری کنید که می‌تواند به عصب رادیال فشار وارد کند.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال، اختلالی که اغلب با کارمندان اداری مرتبط است. شایع ترین نوروپاتی گیر افتادگی یا مشکل فشردگی عصب در دست است. سندرم تونل کارپال فشرده شدن عصب مدیان در حین حرکت از طریق تونل کارپال در مچ دست است. عصب میانی به انگشت اشاره و میانی حس می‌دهد. مانند عصب اولنار، این عصب می تواند هم در آرنج و هم در مچ دست فشرده شود. بنابراین به شما کمک می کند که مراقب باشید که هر شب چگونه حلقه می کنید.

در صورت احساس بی حسی در موارد زیر ممکن است عصب میانی شما فشرده شود:

  • جلوی انگشت شست
  • انگشت اشاره یا وسط شما
  • پایه شست

اگرچه اکثر مردم سندرم تونل کارپال را با کار کامپیوتری مرتبط می دانند، اما هر حرکت کوچک و تکراری مچ دست می تواند باعث ایجاد آن شود. حدود 3 درصد از افراد سندرم تونل کارپال را تجربه می کنند. و این اختلال در زنان شایع تر است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم تونل کارپال به مرور زمان خود به خود بهبود می یابند.  اما علائم برخی از افراد بدتر می شود. افرادی که سندروم تونل کارپال را تجربه می کنند، اغلب به دلیل درد در دست و مچ دست خود بیدار می شوند.

استفاده از بریس هنگام خواب یا کشش دست و مچ دست ممکن است به تسکین درد تونل کارپال کمک کند. اگر درد شما ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. موارد شدیدتر تونل کارپال که چند ماه طول می کشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

سایر مسائل پزشکی که باعث بی حسی دست می شود

اعصاب فشرده تنها دلیلی نیست که ممکن است با بی حسی در دست از خواب بیدار شوید. این اختلالات پزشکی دیگر نیز می توانند باعث بی حسی شوند:

  • اسپوندیلوز گردنی: یک بیماری دژنراتیو مزمن که بر عضلات گردن، تاندون ها و استخوان ها تأثیر می گذارد. اسپوندیلوز گردنی نسبتاً شایع است. بیشتر در افراد مسن دیده می شود. علائم شایع شامل درد و سفتی گردن و همچنین درد و بی حسی در بازوها، شانه ها و انگشتان است.
  • سندرم خروجی قفسه سینه: این اختلال شامل فشرده شدن یا تحریک عروق خونی در قسمت فوقانی قفسه سینه به دلیل تغییرات آناتومیکی عضلات در آن ناحیه است. بیشتر موارد سندرم خروجی قفسه سینه در اثر ضربه شلاقی یا سایر ضربه های گردن ایجاد می شود. گاهی اوقات این اختلال در اثر حرکات تکراری یا کمتر به دلیل داشتن یک دنده اضافی ایجاد می شود.
  • دیابت شیرین: این اختلال که بیشتر به عنوان دیابت نوع 2 شناخته می شود، با ناتوانی بدن در استفاده یا تولید کافی انسولین مشخص می شود و می تواند منجر به آسیب عصبی شود . آسیب عصبی می تواند باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها شود.

نکاتی برای کاهش بی حسی دست ها هنگام خواب

بسته به علت، ممکن است بتوانید بی حسی دستان خود را در هنگام خواب به چند روش کاهش دهید. اولا، داشتن بالش و تشک پشتیبان و در عین حال نرم می تواند کمک کند، بنابراین نقاط فشار کمتر در گردن یا شانه های شما ایجاد می شود. حمایت از گردن و ستون فقرات گام مهمی برای استراحت خوب است. همچنین می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • از مچ بند در رختخواب استفاده کنید تا به تثبیت مچ دست در هنگام خواب کمک کند.
  • یک موقعیت خواب جدید را امتحان کنید ، به خصوص به پهلو.
  • از قرار دادن بازوهای خود در زیر بالش خودداری کنید که می تواند اعصاب را تحت فشار قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که مچ دست شما خم نشده است. زیرا خم شدن می تواند منجر به گزگز شود.
  • اگر اغلب به پشت می‌خوابید و دست‌هایتان را بالا می‌برید، سعی کنید آن‌ها را در کنار خود نگه دارید تا فشار عصبی را کاهش دهید.
  • سعی کنید قبل از خواب دست و مچ خود را دراز کنید.
  • هر گونه اختلال زمینه ای دیگر را با پزشک خود رد کنید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

معمولاً بی حسی و گزگز در طول شب به ندرت اتفاق می افتد و به سرعت از بین می رود. با این حال، اگر بی‌حسی در بازوها و دست‌های شما دائمی است یا باعث خواب نامناسب می‌شود ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. اگر هر یک از موارد زیر را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید:

  • بی حسی که در طول روز ادامه دارد
  • بی حسی در سراسر بدن، نه فقط در دستان شما
  • ضعف عضلانی
  • ضعف یا سرگیجه ناگهانی
  • درد در دست و پا که از بین نمی رود

پزشک شما باید بتواند علائم شما را ارزیابی کند و به شما در تعیین مراحل بعدی کمک کند.

کلینیک خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

خواب، بیماری و واکسن کرونا

چه نوع بالش هایی برای افراد مبتلا به آپنه خواب بهترین هستند؟

به این مقاله امتیاز دهید