07136476172 - 09172030360 [email protected]

بسیاری از کاربران CPAP متوجه می شوند که ماسک آنها به بالش فشار می آورد. و باعث نشت ماسک و ناراحتی آنها می شود. یک بالش خوب می تواند به بهبود راحتی بیماران مبتلا به آپنه خواب کمک کند. و در عین حال خطر نشت هوای ماسک صورت را نیز کاهش دهد. برخی از طرح‌های بالش دارای تورفتگی‌هایی برای ماسک‌ها و شیلنگ‌های CPAP هستند. و برخی دیگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد خوابیده را روی پشت خود راحت نگه دارند. بهترین بالش ها برای آپنه خواب می توانند هم راحتی و هم عملکرد CPAP را بهبود بخشند. و اغلب منجر به خواب با کیفیت بهتر می شوند.

آپنه خواب یک اختلال خواب شایع است که ممکن است از هر 4 بزرگسال 1 نفر را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه بسیاری از موارد تشخیص داده نمی شوند. آپنه انسدادی خواب (OSA) شایع ترین شکل این اختلال و اغلب مخل ترین اختلال در زندگی روزمره است. خوشبختانه، درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یک درمان موثر برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری است. با این حال، استفاده شبانه از دستگاه CPAP  نیاز به تغییراتی در محیط خواب دارد.

اگر دچار یا مشکوک به آپنه خواب هستید، باید برای تشخیص و گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید. بهترین بالش برای آپنه خواب ممکن است مفید باشد. اما جایگزینی برای مراقبت های پزشکی نیست. در عوض، باید به عنوان مکمل برنامه درمانی موجود شما عمل کند.

بالش مناسب افرادی که از CPAP استفاده میکنند

خوابیدن به پشت می تواند برای افراد مبتلا به آپنه خواب یک چالش باشد. این وضعیت باعث خروپف شدیدتر از خوابیدن به پهلو یا شکم می‌شود. و کسانی که از درمان CPAP استفاده می‌کنند ممکن است ناراحتی اضافی ناشی از فشار ماسک را روی صورت خود احساس کنند. برای کسانی که با وجود تجهیزات CPAP خود هنوز خوابیدن در پشت را ترجیح می دهند، بالش های CPAP چند ویژگی مفید را ارائه می دهد تا به شما کمک کند تا حد امکان راحت استراحت کنید.

هر طرف بالش دارای یک بریدگی دایره ای بزرگ است که برای جلوگیری از جابجایی ماسک هوا طراحی شده است. بالش هایی که این طراحی را ندارند، یکی از دلایل رایج نشت هوا می باشد. این بالشها برش ها همچنین فضای کافی را برای هر شلنگ اتصالی فراهم می کنند. بالا و پایین بالش نیز کمی برجسته هستند تا سر را در حالی که به پشت دراز می‌کشید، نگه دارند. این بالش ها برای گردن و ستون فقرات تراز یکنواخت را تضمین می کند. زیرا بالش های بیش از حد ضخیم می توانند در اطراف گردن و شانه ها ناراحتی ایجاد کنند.

پرکننده این بالش ها از الیاف پلی استر تشکیل شده است. که می‌توان آن‌ها را به کرک مصنوعی تشبیه کرد. این ترکیب به بالش‌ها احساسی شیک و در عین حال حمایت‌کننده می‌دهد. این روکش از ترکیب پلی استر و پنبه قابل تنفس ساخته شده است که برای افرادی با پوست حساس ایده آل است. کل بالش را می توان در ماشین های خانگی خود شست و خشک کرد.  در صورت نیاز تمیز کردن آن بسیار راحت است.

نحوه انتخاب بالش برای آپنه خواب

بالشی که انتخاب می کنید بر راحتی و کیفیت استراحت شما تأثیر می گذارد. برای کاربران CPAP، یک مدل با کیفیت می‌تواند دفعات نشت هوای ماسک و فشار ناخوشایند روی صورت را کاهش دهد. عواملی مانند حمایت بالش، کاهش فشار، بالش و استحکام همگی بر عملکرد کلی بالش تأثیر می‌گذارند. بنابراین خریداران باید به دقت آنها را در نظر بگیرند. برای افراد مبتلا به آپنه خواب، جنبه هایی مانند کانتورینگ (برجستگی)، شکل بالش و ویژگی های طراحی خاص CPAP نیز باید در نظر گرفته شود.

هنگام خرید بالش آپنه خواب چه نکاتی را باید در نظر گرفت

معیارهای زیر می توانند بر عملکرد، راحتی و کیفیت یک بالش تأثیر بگذارند. بنابراین ارزش ارزیابی آنها هنگام خرید جدید را دارند. گزینه های زیادی برای بالش در بازار وجود دارد. اما افراد به راحتی می توانند گزینه های خود را با تمرکز بر عواملی که برای مبتلایان به آپنه خواب بسیار مهم هستند، محدود کنند.

وضعیت خواب


وضعیت خواب تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بالش، به ویژه برای کاربران CPAP دارد. افرادی که به پهلو و شکم می‌خوابند، اغلب فشار ناشی از فشار دادن ماسک به بالش را تجربه می‌کنند. که می‌تواند باعث ناراحتی و نشت هوا شود. کسانی که به پهلو یا شکم می خوابند ممکن است از یک بالش CPAP با فرورفتگی یا بریدگی برای قرار دادن ماسک خود بهره ببرند. در حالی که به پشت میخوابند نیز می توانند از طرح های بالش گوه ای استفاده کنند.

شکل


شکل بالش و اینکه چگونه شکل خود را حفظ می کند، ملاحظات مهمی برای مبتلایان به آپنه خواب است. افرادی که به پهلو میخوابند اغلب طرح های دارای فرورفتگی را ترجیح می دهند. که می توانند به راحتی شانه ها و گردن را در خود جای دهند. اشکال خاص مانند بالش‌های گوه‌ای و بالش‌های CPAP نیز برای افراد مبتلا به آپنه ارزش در نظر گرفتن دارند. بالش‌های CPAP فضایی را برای ماسک و شیلنگ ایجاد می‌کنند و آن‌ها برای حالت خوابیده به پهلو و شکم محبوب می‌کنند. در حالی که بالش‌های گوه‌ای بالاتنه را بالا می‌برند که ممکن است برای افرادی که به  پشت میخوابند، جذاب باشد.

جای ماسک


بسیاری از بهترین بالش ها برای کاربران CPAP دارای عناصر طراحی هستند که برای قرار دادن ماسک ها و شیلنگ های CPAP در نظر گرفته شده است. به طور کلی، این شامل قسمت‌های فرورفته است که فضای بیشتری برای ماسک‌های صورت می‌دهد. همچنین ممکن است شامل شیارهایی باشد که لوله می تواند در آنها قرار گیرد. این عامل برای افراد خوابیده به پهلو و شکم و برای هر کاربر CPAP که در گذشته مشکلی با ماسک داشته است بسیار مهم است.

Loft


Loft  به ارتفاع بالش اشاره دارد. این شاخص بر زاویه سر و گردن تأثیر می گذارد. که می تواند روی تراز ستون فقرات، سهولت تنفس، راحتی و موارد دیگر تأثیر بگذارد. برخی از آنها دارای یک ارتفاع قابل تنظیم هستند که به افراد اجازه می‌دهد مواد را اضافه یا حذف کنند تا به سطح راحتی دلخواه خود برسند. افرادی که به پهلو میخوابند انواع بلند را ترجیح می‌دهند.

پشتیبانی


اندازه گیری می کند که بالش تا چه اندازه گردن و سر را بالا نگه می دارد. و ستون فقرات را در یک راستا نگه می دارد. برخی از مواد مانند پلی فوم و مموری فوم نسبت به سایرین بیشتر حمایت می کنند.

سفتی و استحکام


سفتی استحکام در مقیاس بسیار نرم تا بسیار سفت اندازه گیری می شود. ترجیحات راحتی شخصی، وضعیت خواب و وزن بدن همگی می توانند بر سطح سفتی مطلوب برای هر خوابیده تأثیر بگذارند.

کاهش فشار


بسته به طراحی آنها، بالش ها می توانند فشار را کاهش دهند یا نقاط فشار ایجاد کنند. مواد و سطح استحکام، همراه با وضعیت خواب، همگی به عملکرد کاهش فشار بالش کمک می کنند. برخی از طرح های تخصصی دارای ویژگی های خاصی هستند که برای کاهش فشار روی گردن در نظر گرفته شده است. در مورد انواعی که یک فرورفتگی کوچک در مرکز بالش دیده می شود که سر را در آغوش می گیرد و فشار روی گردن را کاهش می دهد.

قیمت


بالش ها را می توان در طیف وسیعی از قیمت ها یافت. بالش های با کیفیت برای آپنه خواب معمولاً در محدوده 50 تا 150 دلار یافت می شوند. بهترین ارزش‌ها اغلب مدل‌هایی با قیمت رقابتی با مواد با کیفیت بالا و ویژگی‌های طراحی هستند. زیرا کیفیت و مقرون به صرفه بودن را متعادل می‌کنند.

مواد با کیفیت


بالش ها را می توان با مواد مختلفی درست کرد. اگرچه بیشتر برای آپنه خواب از مموری فوم استفاده می شود. سطوح مختلف کیفیت در هر دسته از مواد وجود دارد. صرف نظر از نوع مواد، اجزای با کیفیت بالا معمولاً راحتی، عملکرد و دوام بالش را افزایش می دهند.

تنظیم دما


برخی از بالش ها بیشتر از بقیه گرما را به دام می اندازند. برای افرادی که در شب تمایل دارند بیش از حد گرم شوند، ویژگی های تنظیم دما یک بالش یک نکته مهم است. مموری فوم نسبت به بسیاری از مواد گرمتر است. با این حال، این مدل‌ها اغلب دارای ویژگی‌های طراحی خنک‌کننده هستند. که برای مقابله با احتباس گرما، مانند تزریق ژل یا سوراخ‌هایی برای جریان هوای بهتر، طراحی شده‌اند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا ژنتیک در ابتلا به آپنه خواب موثر است؟

افکار منفی چرا قبل از خواب به سراغمان می‌آید؟

 

به این مقاله امتیاز دهید