07136476172 - 09172030360 [email protected]

روش سنگ خاکستری تکنیکی است که برای کمک به مدیریت برخورد با آدم های سمی استفاده می شود.

ایده این است که وقتی یک خودشیفته سعی می‌کند شما را تحریک کند، شما از خود جدا می‌شوید و مثل یک سنگ خاکستری خسته‌کننده و خنثی می‌مانید.

افراد خودشیفته تمایل دارند از واکنش های قربانیان خود تغذیه کنند و اشتیاق به توجه دارند. با استفاده از روش سنگ خاکستری، شما “عرضه خودشیفتگی” آنها را قطع می کنید و یک مرز قوی ایجاد می کنید.

بیایید نگاهی عمیق تر به روش سنگ خاکستری برای برخورد با آدم های سمی بیندازیم، از جمله چرایی انجام آن، نحوه انجام آن، و هر گونه مشکلی که ممکن است در این راه پیش بیاید.

نحوه استفاده از روش سنگ خاکستری برای برخورد با آدم های سمی

روش سنگ خاکستری را می توان در برخورد با فردی که تمایلات خودشیفتگی دارد یا شخصیت سمی دارد، استفاده کرد.

ارتباط با افرادی که دارای ویژگی های شخصیت خودشیفته هستند یا دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) هستند، بسیار دشوار است. آنها فاقد احساس همدلی هستند، بنابراین نمی توانند دیدگاه شما را ببینند و به سلامت عاطفی شما اهمیت چندانی نمی دهند. هدف اصلی آنها رضایت خودشان است و از هر وسیله ممکن برای رسیدن به این هدف استفاده خواهند کرد. این معمولاً به این معنی است که تعامل با یک خودشیفته شامل بازیچه شدن، نشنیده گرفته شدن – و اغلب – مورد آزار عاطفی قرار گرفتن است.

یک مطالعه در سال 2020 به چگونگی رابطه با یک خودشیفته پرداخت. محققان این مطالعه با افرادی که روابط عاشقانه فعلی یا قبلی با افراد خودشیفته و افرادی که اعضای خانواده خودشیفته داشتند مصاحبه کردند. محققان از شرکت کنندگان خواستند تا ارتباطات خود را با افراد خودشیفته در زندگی خود شرح دهند.

 

شرکت کنندگان در مطالعه تعامل با افراد خودشیفته را به روش های زیر توصیف کردند:

  • آنها توصیف کردند که افراد خودشیفته در زندگی خود به توجه مداوم و نیاز به تحسین و دوست داشتن نیاز دارند.
  • افراد خودشیفته به عنوان افراد متکبر، به راحتی حسود و خشمگین توصیف می شدند.
  • خودشیفته ها نیاز به احساس مهم بودن، با اعتبار بودن و ایفای نقش “قربانی” را در رابطه نشان دادند.
  • خودشیفته‌ها نسبت به فردی که با او در ارتباط بودند، همدلی نداشتند و اغلب استثمارگر و توجه‌جو بودند.

داشتن رابطه با یک خودشیفته می تواند هم به آزار عاطفی و هم به آزار جسمی منجر شود. اما بسیاری از ما خواه ناخواه مجبوریم با افراد خودشیفته سر و کار داشته باشیم – برای مثال، اگر یکی از والدین فرزندمان خودشیفته باشد و ما نیاز به هماهنگی با آنها داشته باشیم.
اینجاست که تکنیکی مانند سنگ خاکستری ممکن است مفید باشد. این راهی برای ایجاد حد و مرز در تعامل ما با افراد خودشیفته است. تصور می‌شود که این روشی برای کاهش علاقه افراد خودشیفته به بازیچه کردن فردی است که با او در تعامل هستند، و کاهش تمایل آنها به استفاده از رابطه به عنوان وسیله‌ای برای جبران کمبود عزت نفس و احساس بی‌کفایتی.

نمونه هایی از تکنیک سنگ خاکستری چیست؟

دقیقاً چگونه از روش سنگ خاکستری استفاده می کنید؟ این تا حدودی به رابطه شما با فرد سمی زندگیتان بستگی دارد، و اینکه شرایط خاص این تعامل چگونه است.

مهم‌تر از همه، هدف شما این نیست که به آنچه گفته می‌شود واکنشی احساسی نشان دهید. این بدان معنا نیست که شما یک واکنش عاطفی نخواهید داشت – فقط تمام تلاش خود را می کنید که این موضوع را به اشتراک نگذارید. ایده این است که شما سعی نکنید با لحن عصبانی و متهم کننده فرد خودشیفته هماهنگ شوید. در عوض، شما تا حد امکان خنثی می‌مانید.

در اینجا چند ایده برای رسیدن به این هدف وجود دارد:

  • اگر مستقیماً با آن شخص صحبت می کنید، صدای خود را پایین نگه دارید، حالات صورت خود را محدود کنید و با جملات ساده فقط چند کلمه پاسخ دهید.
  • اگر فرد همچنان به رگباری حرف زدن با شماشما ادامه می دهد، چند جمله آماده داشته باشید، مانند “من قرار نیست پاسخت را بدهم”
  • تعاملات خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید
  • اگر لحن فرد سمی عصبی شد، دع.انکنید ولی تعامل را قطع نکنید
  • در صورت امکان، ارتباط از طریق نوشتن یا ایمیل زدن را انتخاب کنید. حتی در این مواقع، واکنش ها را مختصر و دقیق نگه دارید
  • بلافاصله به پیامک یا ایمیل پاسخ ندهید. استفاده از روش‌های بلاک کردن یا حالت «مزاحم نشوید» را در نظر بگیرید تا در ارتباطات الکترونیکی این شخص غرق نشوید.

آیا روش سنگ خاکستری برای برخورد با آدم های سمی موثر است؟

متأسفانه، هیچ مطالعه ای در مورد اثربخشی روش سنگ خاکستری وجود ندارد. اما این روشی است که اغلب توسط درمانگران برای برخورد با افراد سمی توصیه می شود.

روش سنگ خاکستری یا Grey Rocking در مقابل روش سنگ اندازی یا Stonewalling

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا روش سنگ خاکستری همان سنگ زنی است؟ آنها در واقع کاملا متفاوت هستند. در حالی که هم سنگ خاکستری و هم سنگ اندازی شامل سطحی از جدایی عاطفی هستند، در سنگ خاکستری، وقتی در حضور یک فرد سمی هستید، آگاهانه تصمیم می گیرید که از نظر احساسی جدا شوید.

از سوی دیگر، سنگ اندازی یک واکنش عاطفی است، که در آن شما از نظر احساسی خاموش می شوید و به کسی «رفتار بی سر و صدا» می دهید. Stonewalling معمولاً نوعی بازی عاطفی در نظر گرفته می شود، در حالی که روش سنگ خاکستری روشی است که برای مقابله با فردی که از بازی عاطفی استفاده می کند استفاده می شود.

خطرات احتمالی روش سنگ خاکستری برای برخورد با آدم های سمی

بسیاری از مردم روش سنگ خاکستری را برای مقابله با رفتار سمی موثر می دانند. با این حال، ممکن است استفاده از این روش با فردی که از نظر احساسی یا فیزیکی آزار می رساند، پیامدهای منفی داشته باشد.

تشدید پدیده ای است که زمانی اتفاق می افتد که سوء استفاده در یک رابطه به طور قابل توجهی بدتر شود. گاهی اوقات اگر استقلال خود را در رابطه ابراز کنید این اتفاق می‌افتد. وقتی رفتار فرد سمی تشدید می شود تقصیر شما نیست، اما مهم است که کاری را که باید انجام دهید تا از خودتان محافظت کنید را کامل کنید.

حرف آخر

هر کسی این پتانسیل را دارد که گهگاهی رفتارهای ناراحت کننده از خود نشان دهد. با این حال، فرد سمی به نظر می‌رسد قادر به عمل به روش دیگری نیست. با توجه به عواقبی که برخورد با یک خودشیفته می تواند برای عزت نفس شما داشته باشد، مراقبت از  خودتان ضروری است. درمان را برای محافظت از سلامت روان خود در نظر بگیرید.

اگر ناراحتی عاطفی، اضطراب، افسردگی یا علائم دیگری را در نتیجه رابطه با فرد سمی تجربه می کنید، برای دریافت کمک با یک متخصص ارتباط برقرار کنید. ممکن است بخواهید از صحبت با متخصص سلامت روان مرکز سلامت مغز دانا شروع کنید. از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات ما، سایت انستیتو سلامت مغز دانا را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

رابطه با فرد خودشیفته + چگونه با افراد خود شیفته برخورد کنیم؟

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

خشونت خانگی چیست؟ رابطه سمی چه رابطه ای است؟ راه دریافت کمک؟!

 

به این مقاله امتیاز دهید