07136476172 - 09172030360 [email protected]

کارشناسان معتقدند که داشتن یک خواب خوب برای سلامت جسمی و روحی ضروری است. یکی از راه هایی که می توانید خود را برای خواب بهتر تنظیم کنید،  بهینه سازی محیط اتاق خواب و تخت خواب است. این شامل نگهداری بالش ها و تعویض آن در مواقع لزوم می شود بنابراین همیشه میزان مناسب پشتیبانی را برای شما فراهم می کند.

ما ساعت های زیادی را در رختخواب می گذرانیم و سرمان را روی بالش های خود گذاشته ایم.  توجه به کیفیت و تمیزی بالش نیز ضروری است. تعویض نکردن مرتب بالش ها می تواند منجر به واکنش های آلرژیک و گردن درد شود. ما در مورد نحوه مراقبت از بالش خود و نحوه اطلاع از زمان خرید یک بالش جدید بحث خواهیم کرد.

هر چند وقت یکبار باید بالش های خود را تعویض کنید؟

اکثر متخصصان توصیه می کنند که هر 1 تا 2 سال یکبار بالش را تعویض کنید. این کار به شما اطمینان می دهد که از بالش های حمایت کننده،  تمیز و عاری از مواد حساسیت زا استفاده می کنید. همچنین مراقبت از بالش هایی که استفاده می کنید برای اطمینان از طول عمر آنها بسیار مهم است.

بالش خواب

به طور کلی،  می توانید زمان تعویض بالش خود را مشخص کنید. ممکن است با گردن درد از خواب بیدار می شوید یا نمی توانید یک موقعیت راحت برای خواب پیدا کنید. این علائم   ممکن است به این معنی باشد که بالش شما دیگر پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه نمی دهد. درست مانند یک تشک،  شما باید بالش ها را هنگامی که شروع به افتادگی یا ایجاد توده می کنند،  جایگزین کنید.

جنس بالش ها

برخی از مواد بالش از دوام بیشتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. به عنوان مثال،  یک بالش پلی استر ممکن است فقط 1 سال عمر کند.  در حالی که بالش لاتکس ممکن است تا 3 سال عمر کند. علاوه بر نوع مواد،  کیفیت مواد یا چگالی فوم ها نیز می تواند نقش داشته باشد. انتخاب بالش ساخته شده با مواد با کیفیت بالاتر به طور کلی به این معنی است که شما مجبور خواهید بود آن را کمتر تغییر دهید.

بالش و روبالشی خود را مرتباً تمیز کنید تا از بالش محافظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهید. شما باید هر بار که ملحفه خود را می شورید،  روبالشتی های خود را هم بشویید. و بسیاری از بالش ها را می توان به صورت دوره ای با ماشین لباسشویی  شست و خشک کرد.

بالش خواب

چرا تعویض بالش ها مهم است

تعویض مکرر بالش ها ممکن است زحمت به نظر برسد.  اما بالش هایی که از سن اولیه خود گذشته اند می توانند در واکنش های آلرژیک،  چروک پوست و درد ماهیچه ها نقش داشته باشند.

یک بالش قدیمی می تواند مواد آلرژی زا مانند کنه های گرد و غبار،  قارچ،  کپک و شوره حیوانات را در خود جمع کند. برای برخی افراد،  خوابیدن در نزدیکی آن آلرژن ها می تواند باعث آبریزش یا گرفتگی بینی،  خارش پوست و سوزش چشم شود. که ممکن است کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد. تعویض مکرر بالش ها یا سرمایه گذاری روی بالشی که ضد میکروبی یا آنتی باکتریال طراحی شده است  ممکن است به جلوگیری از حساسیت های مربوط به بالش کمک کند.

نفوذ مواد مضر به درون بالش ها

روغن های صورت و مو،  عرق،  آب ریزش بینی و دهان و سایر آلودگی ها نیز می توانند به  بالشتک ها نفوذ کنند.  این مواد  در بالش ها گیر کرده و باعث ایجاد لکه های زرد روی سطح شوند. این مواد حتی ممکن است منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث بروز آکنه یا بثورات پوستی در افراد دارای پوست حساس شود. شستشوی مکرر روکش بالش و بالش با مواد شوینده ملایم می تواند به کاهش تجمع این آلرژن ها کمک کند و تعویض مرتب بالش ها می تواند شروع تازه ای داشته باشد که باعث تحریک پوست نمی شود.

بالش ها باید برای حمایت از گردن و سر هنگام خواب،  تسکین تنش عضلانی و ارتقاء سلامت ستون فقرات را در نظر گرفته شوند. بالشی که با گذشت زمان  افتاده یا پهن شده است پشتیبانی لازم را ارائه نمی دهد. و ممکن است با احساس درد در گردن یا کسالت از خواب بیدار شوید. اگر بالش شما پشتیبانی قبلی را ارائه نمی دهد،  ممکن است زمان تعویض آن رسیده باشد. پف کردن آن با ضربه زدن به آن یا تا کردن آن فقط می تواند شرایط را برای شما قابل تحمل کند.

بالش خواب

دستورالعمل مراقبت و تعویض بالش ها

افزایش طول عمر بالش نیاز به مراقبت و نظافت منظم دارد. مواد بالش می توانند روی دستورالعمل مراقبت و طول عمر تأثیر بگذارند.  بنابراین توجه به نوع بالشی که خریداری می کنید مهم است و دستورالعمل های مراقبت سازنده را دنبال کنید.

نوع بالشدستورالعمل های مراقبت
فوم حافظه داربالش فوم حافظه نباید در ماشین لباسشویی یا خشک کن قرار داده شود. در عوض،  بهتر است در صورت لزوم این بالش را تمیز کنید. می توانید هر 2 ماه یکبار بالش را با یک شوینده ملایم بشویید و بگذارید در هوا خشک شود. بالش های مموری فوم باید هر 2 تا 3 سال یکبار تعویض شوند.
پلی فومهمانطور که در مورد بالش های فوم حافظه دار گفتیم،  بالش های پلی فوم را می توان در صورت لزوم تمیز کرد. و هر 2 تا 3 ماه با دست در شوینده ملایم شستشو داد  سپس در هوا خشک کرد. بالش های پلی فوم قبل از نیاز به تعویض 2 تا 3 سال عمر می کنند.
 بالش پربسیاری از بالش های پر را می توان با ماشین شستشو داد.  اما برخی از آنها باید با خشکشویی تمیز شوند. هنگام شستشوی بالش با کف،  از چرخش ملایم، آب گرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که چرخه شستشو را بیش از یک بار اجرا کنید تا تمام مواد شوینده حذف شود. می توانید بالش ها را با هوا خشک کنید یا آنها را در خشک کن روی محیط کم به مدت حدود 20 دقیقه قرار دهید. هر 3 تا 6 ماه این بالش ها را بشویید و هر 1 تا 3 سال یکبار آنها را تعویض کنید. اگر بالش بعد از اینکه آن را از وسط تا کردید به حالت عادی خود بازنگشت،  می توانید گفت زمان تعویض رسیده است.

پلی استر و جایگزین

بالش های جایگزین و پلی استر را می توان در چرخه ملایم با شوینده ملایم و آب سرد با ماشین شستشو داد. و در محیط خشک با خشک کن خشک کرد. هر 3 تا 6 ماه این بالش ها را بشویید. بالش های جایگزین معمولاً 1 تا 2 سال عمر می کنند. بالش های پلی استر از کمترین دوام برخوردارند و باید هر 6 ماه تا 2 سال تعویض شوند.

لاتکس

از شستن بالش های لاتکس در ماشین لباسشویی خودداری کنید. می توانید لکه ها را مشاهده کنید و هر 2 تا 3 ماه یکبار بالش را با آب گرم و شوینده ملایم بشویید. بالش را در آب فرو نکنید و آن را برای خشک کردن فشار ندهید. در عوض،  بالش را صاف بگذارید تا آب از آن خارج شود. شما باید بالش لاتکس خود را هر 2 تا 4 سال یکبار تعویض کنید.

روکش بالش ها:

روبالشی خود را حداقل هفته ای یکبار بشویید. مواد مختلف دستورالعمل مراقبت متفاوتی دارند.  بنابراین برچسب سازنده را برای راهنمایی بررسی کنید. روکش بالش را هر 1 تا 2 سال تعویض کنید. رعایت بهداشت بالش و محیط خواب به بهبود کیفیت خواب کمک میکند. علاده بر آن رعایت این موارد به کاهش بیماریهای پوستی و اختلالات اسکلتی عضلانی کمک شایانی خواهد کرد.  در مقالات دیگر سایت میتوانید درخصوص تنظیمات اتاق خواب برای خواب خوش بیشتر بخوانید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

اکتی گرافی ساعت پوشیدنی برای ردیابی خواب

MSLT یا تست تاخیر خواب چندگانه

به این مقاله امتیاز دهید