07136476172 - 09172030360 [email protected]

گاهی برایمان پیش آمده که هنگام مصرف یک دارو به آن اعتثاد داریم و میدانیم جواب می دهد. گاهی هم از قبل برای خود گفته ایم که این دارو تاثیر چندانی ندارد. آیا برای مغز ما ، فرقی هم می کند؟

 

یک پژوهش

 

اثر دارونما همراه با سطوح دوپامین می تواند تعیین کند که آیا علائم افسردگی و اضطراب اجتماعی در بیمارانی که داروهای ضد افسردگی SSRI تجویز می کنند، بهبود می یابد یا خیر. محققان دریافتند که تأثیر مثبت داروها در بیمارانی که انتظارات بالایی از درمان دارند، در مقایسه با افرادی که انتظارات کمتری دارند، چهار برابر بیشتر است.

 

سطوح دوپامین و اثر دارونما می‌تواند تعیین کند که آیا بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی هنگام درمان با SSRI بهبود می‌یابند یا خیر.

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این اثر برای بیمارانی که انتظارات بالایی از دارو داشتند، در مقایسه با بیمارانی که انتظارات پایینی داشتند، چهار برابر بیشتر بود. این درست بود حتی اگر گروه ها همان درمان پزشکی را دریافت کردند.

 

اگرچه SSRI ها بر سطوح سروتونین در مغز تأثیر می گذارند، تأثیرات روی دوپامین بیشترین تأثیر را برای بهبود داشت.

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یک داروی شناخته شده و موثر برای درمان افسردگی و اضطراب هستند. اثر دارونما، که در آن اثرات مثبت یک درمان می تواند زمانی که بیمار انتظار کمک به او را دارد افزایش یابد، یک پدیده شناخته شده است.

 

این اثر می تواند قابل توجه باشد، و مشخص نیست که چه میزان از بهبود ناشی از انتظارات از درمان SSRI است. همچنین مشخص نیست که آیا انتظارات از همان مکانیسمی در مغز استفاده می کنند که داروهای SSRI (مهار پروتئین ناقل سروتونین) یا سایر انتقال دهنده های عصبی دخیل هستند. مطالعه جدید به پروتئین ناقل دوپامین اشاره می کند که کلید اصلی آن است.

 

دارونما

 

محققان دانشگاه اوپسالا در مطالعه‌ای درباره اضطراب اجتماعی که در Translational Psychiatry منتشر شد، تأیید کردند که اثر دارونما تأثیر عمده‌ای بر اثر ضد اضطرابی داروی SSRI اسیتالوپرام دارد. یافته شگفت‌انگیز در این مطالعه این بود که بهبود پس از درمان SSRI می‌تواند تا حد زیادی با اثرات روی دوپامین به جای انتقال‌دهنده‌های سروتونین مرتبط باشد.

 

روش انجام پژوهش

 

در این مطالعه، همه شرکت‌کنندگان با دوز بالینی یکسانی از اسیتالوپرام به مدت 9 هفته تحت درمان قرار گرفتند، اما انتظارات متفاوتی داشتند. نیمی از آنها اطلاعات دقیقی در مورد دارو و اثربخشی آن دریافت کردند، در حالی که برای نیمی دیگر از داستان پوششی استفاده شد. به شرکت‌کنندگان در گروه دوم گفته شد که این دارو یک دارونمای فعال است که عوارض جانبی مشابهی مانند SSRI ایجاد می‌کند، اما انتظار نمی‌رفت که اضطراب اجتماعی آن‌ها را کاهش دهد.

 

نتایج نشان داد که تقریباً چهار برابر تعداد بیمارانی که اطلاعات درست در مورد دارو داده می شد به درمان پاسخ می دادند. این با تحقیقات قبلی که نشان می‌داد انتظارات بر نتیجه درمان تأثیر می‌گذارد، مطابقت دارد.» محقق اولوف هیورث می‌گوید.

 

اسکن مغزی توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) نشان داد که داروی SSRI تأثیر یکسانی بر سروتونین دارد و حدود 80 درصد از ناقلان سروتونین را در هر دو گروه مسدود می کند. این موضوع حتی برای گروهی که انتظارات کمی داشتند و پیشرفت نکردند نیز صادق بود.

 

“این نشان می دهد که اثر دارویی در هر دو گروه یکسان بود و این نمی تواند توضیح دهد که چرا اطلاعات صحیح نتایج درمانی بهتری را ارائه می دهد. بنابراین، مهار ناقلان سروتونین برای دستیابی به تسکین بالینی خوب از اضطراب اجتماعی با استفاده از داروهای SSRI کافی نیست.

با این حال، هنگام ارزیابی پروتئین ناقل برای دوپامین پس از درمان، تفاوت واضحی بین گروه ها مشاهده شد. شرکت‌کنندگانی که درمان را با علم به اینکه داروی مؤثری است شروع کردند، در دسترس بودن ناقل‌های دوپامین در جسم مخطط، بخشی از مغز، کاهش یافت، در حالی که عکس آن در گروهی که داستان پوشش داده شد صادق بود. یک توضیح ممکن است این باشد که انتظارات بر آزادسازی دوپامین در مسیرهای پاداش مغز تأثیر گذاشته است. این ممکن است منجر به تفاوت‌هایی در دو گروه در نسبت انتقال‌دهنده‌های دوپامین در دسترس پس از درمان شده باشد

 

پروفسور توماس فورمارک، سرپرست این مطالعه، می گوید: نتایج نشان می دهد که انتظارات مثبت ناشی از رابطه بین پزشک و بیمار بر دوپامین تأثیر می گذارد و تأثیر درمان SSRI را افزایش می دهد.

 

کمی درباره ی اثر placebo یا دارونما در مغز

 

درمان خود با ذهن امکان پذیر است، اما تأثیر دارونما بیشتر از تفکر مثبت است.

 

وقتی فرصتی به آن داده شود، ذهن شما می تواند یک ابزار درمانی قدرتمند باشد. این ایده که مغز شما می‌تواند بدن شما را به یک درمان جعلی متقاعد کند، واقعی است – به اصطلاح اثر دارونما – و بنابراین شفا را تحریک می‌کند هزاران سال است که وجود داشته است. اکنون علم دریافته است که تحت شرایط مناسب، دارونما می تواند به اندازه درمان های سنتی موثر باشد.

 

پروفسور تد کاپچوک از یک مرکز پزشکی وابسته به هاروارد می گوید: “اثر دارونما چیزی بیش از تفکر مثبت است – اعتقاد به اینکه یک درمان یا روش موثر است. این در مورد ایجاد ارتباط قوی تر بین مغز و بدن و نحوه کار آنها با یکدیگر است.” که تحقیقات آن بر اثر دارونما متمرکز است.

دارونماها کلسترول شما را کاهش نمی دهند یا تومور را کوچک نمی کنند. در عوض، دارونماها بر روی علائمی که توسط مغز تعدیل می‌شوند، مانند درک درد، کار می‌کنند. کاپچوک می‌گوید: «دارونماها ممکن است احساس بهتری در شما ایجاد کنند، اما شما را درمان نمی‌کنند. نشان داده شده است که آنها برای شرایطی مانند مدیریت درد، بی خوابی مرتبط با استرس، و عوارض جانبی درمان سرطان مانند خستگی و حالت تهوع موثر هستند.

 

آیا اثر دارونما به معنای شکست است یا موفقیت؟

 

برای سال‌ها، اثر دارونما نشانه شکست در نظر گرفته می‌شد. دارونما در آزمایش‌های بالینی برای آزمایش اثربخشی درمان‌ها استفاده می‌شود و اغلب در مطالعات دارویی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، افراد یک گروه داروی آزمایش شده را دریافت می کنند، در حالی که بقیه یک داروی تقلبی یا دارونما را دریافت می کنند که فکر می کنند واقعی است. به این ترتیب، محققان می توانند با مقایسه نحوه واکنش هر دو گروه، عملکرد دارو را اندازه گیری کنند. اگر هر دو واکنش یکسانی داشته باشند – بهبود یا نه – دارو موثر نیست.

 

با این حال، اخیراً متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که واکنش به دارونما دلیلی بر عدم کارآمدی یک درمان خاص نیست، بلکه ممکن است مکانیسم غیر دارویی دیگری وجود داشته باشد.

 

نحوه عملکرد دارونماها هنوز کاملاً شناخته نشده است، اما شامل یک واکنش عصبی زیستی پیچیده است که شامل همه چیز از افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی احساس خوب، مانند اندورفین و دوپامین، تا فعالیت بیشتر در مناطق خاصی از مغز مرتبط با خلق‌وخو، واکنش‌های عاطفی و خودآگاهی است. . همه اینها می تواند مزایای درمانی داشته باشد. کپچوک می‌گوید: «اثر دارونما راهی برای مغز شما است تا به بدن بگوید برای احساس بهتر به چه چیزی نیاز دارد.

 

اما دارونماها فقط در مورد آزادسازی نیروی مغز نیستند. شما همچنین به آیین درمان نیاز دارید. کپچوک می‌گوید: «وقتی به این مطالعات که داروها را با دارونماها مقایسه می‌کنند، نگاه می‌کنید، کل عامل محیطی و آیینی در کار است. “شما باید در زمان های خاصی به یک کلینیک بروید و توسط متخصصان پزشکی با کت سفید معاینه شوید. انواع قرص های عجیب و غریب دریافت می کنید و تحت اقدامات عجیب و غریب قرار می گیرید. همه اینها می تواند تأثیر عمیقی بر نحوه درک بدن از علائم داشته باشد زیرا شما احساس می کنید که خود را دارید. توجه و مراقبت می شوند

 

به خودتان دارونما بدهید

 

دارونماها اغلب به این دلیل کار می کنند که مردم نمی دانند در حال دریافت آن هستند. اما اگر بدانید که دارونما دریافت می کنید چه اتفاقی می افتد؟

 

یک مطالعه در سال 2014 که توسط کاپچوک انجام شد و در Science Translational Medicine منتشر شد، این موضوع را با آزمایش نحوه واکنش مردم به داروهای ضد درد میگرن بررسی کرد. یک گروه یک داروی میگرن با برچسب نام دارو مصرف کردند، گروهی دیگر یک دارونما با برچسب “دارونما” مصرف کردند و گروه سوم چیزی مصرف نکردند. محققان دریافتند که دارونما 50 درصد به اندازه داروی واقعی برای کاهش درد پس از حمله میگرن موثر است.

محققان حدس زدند که یک نیروی محرک فراتر از این واکنش، عمل ساده مصرف یک قرص است. کاپچوک می گوید: «مردم مراسم مصرف دارو را به عنوان یک اثر درمانی مثبت می دانند. حتی اگر بدانند که این دارو نیست، خود این عمل می تواند مغز را تحریک کند که فکر کند بدن در حال بهبودی است.

 

چگونه می توانید علاوه بر مصرف یک قرص تقلبی به خودتان دارونما بدهید؟ تمرین روش های خودیاری یکی از راه هاست. کپچوک می‌گوید: «درگیر شدن در آیین زندگی سالم – درست خوردن، ورزش، یوگا، زمان اجتماعی با کیفیت، مدیتیشن – احتمالاً برخی از اجزای کلیدی اثر دارونما را فراهم می‌کند.

 

در حالی که این فعالیت ها به خودی خود مداخلات مثبتی هستند، سطح توجهی که می کنید می تواند مزایای آنها را افزایش دهد. “توجه و حمایت عاطفی که از خود می کنید اغلب چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را اندازه گیری کنید، اما می تواند به شما کمک کند تا در دنیا احساس راحتی بیشتری داشته باشید، و این می تواند تا حد زیادی در بهبودی کمک کند.

 

https://neurosciencenews.com/placebo-effect-dopamine-ssris-19610/

https://www.nature.com/articles/s41398-021-01682-3

آیا مصرف کاکائو می تواند به پیری بهتر کمک کند؟

 

آیا شیر گرم به بهبود کیفیت خواب کمک می کند؟

 

نگاهی به پیشرفت درمان های دارویی در اختلال افسردگی

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید