07136476172 - 09172030360 [email protected]

ترتیب تعامل حواس شما با غذا تأثیر به سزایی در میزان علاقه شما دارد.

یافته های منتشر شده در “Journal of Consumer Psychology” نشان می دهد که اگر قبل از بوییدن غذا آن را ببینید ، طعم آن بهتر می شود.

 

یک پژوهش

 

محققان در پی چهار آزمایش مربوط به کلوچه ، تنقلات میوه و لیموناد به این نتیجه رسیدند. در اولین مطالعه ، نزدیک به 200 شرکت کننده با غذا ارتباط برقرار کردند ، هر ماده در یک بسته مات در مقابل یک بسته شفاف بسته بندی شد. تیم هر آیتم را به ترتیب مختلف اداره می کرد:

  • تصویری قبل از رایحه
  •  رایحه قبل از تصویری
  •  فقط تصویری
  •  فقط رایحه.

 

شرکت کنندگان علی رغم اینکه همان محصول ا می دیدند ، میان وعده های میوه ای با طعم توت فرنگی را که در یک پاکت شفاف بسته بندی شده بود ، به عنوان مزه بهتر ارزیابی می کنند ، چون قبل از بوییدن کالا می توانستند آن را ببینند ، در مقایسه با همتایان خود که قبل از دیدن، آن مورد را بو می کنند. محققان هنگام آزمایش درک طعم از کوکی ها ، همین نتایج را تجربه کردند.

دیدن قبل از بو کردن

دیپایان بیسواس ، فرانک هاروی ، استاد بازاریابی در USF ، گفت: “این به این دلیل است که امکان دیدن یک ماده

غذایی قبل از بوییدن آن به پردازش علامت بو با سهولت بیشتری کمک می کند ، که به نوبه خود درک طعم غذا را

افزایش می دهد.”

 

“اساساً ، رایحه ها نقش بسیار مهمی در تأثیرگذاری بر درک طعم دارند. با این حال ، جالب است که افراد می توانند عطر و بویی بهتر در مغز خود پردازش کنند ، اگر همراه با یک نشان دیداری باشد. ”

 

نتایج مشابه

 

محققان همان لیموناد به رنگ زرد را در لیوان های پلاستیکی شفاف و درزدار و لیوان های پلاستیکی با رنگ جامد را که با روغن معطر لیموترش پاشیده شده بود ، ریختند. به همین ترتیب ، شرکت کنندگان نوشیدنی را که می توانستند قبل از بوییدن آن را ببینند ترجیح می دهند و بیشتر آن را می نوشند.

 

محققان با قرار دادن نوشیدنی در معرض دید شرکت کنندگان ، مصرف آنها را امتحان کردند زیرا آنها یک کار غیر مرتبط را انجام می دادند.

 

علاوه بر این ، محققان همان نوشیدنی ها را با افزودن رنگ غذایی بنفش بدون بو ، رنگی که معمولاً با عطر و طعم لیمو ارتباط ندارد ، ارائه دادند. در این حالت ، اثر منفی بر درک طعم داشت ، زیرا رنگ با انتظارات در تضاد بود.

 

بیسواس گفت: “ما این را آزمایش کردیم تا درک بهتری از چگونگی ارزیابی سیستم پردازش حسی انسان دنباله ای از نشانه های دیداری و مربوط به عطر بدست آوریم.”

 

این یافته ها برای سوپرمارکت ها بسیار مفید است و Biswas پیشنهاد می کند که آنها موارد شیشه ای بیشتری را برای کمک به تسهیل توانایی مشتری در دیدن یک ماده غذایی از قبل قبل از بوییدن آن ، در نظر بگیرند.

 

وی پیشنهاد می کند که اگر محصولی در سوپرمارکت قابل مشهاده باشد، به تقویت درک طعم از مواد غذایی کمک می کند ، که می تواند فروش و تأثیر کلی کسب و کار را افزایش دهد.

بسته بندی شفاف

 

 بیسواس تأکید می کند که این تئوری در مورد مواد غذایی ، مانند چیپس سیب زمینی نیز صدق می کند ، که اگر در

بسته بندی های شفاف فروخته شوند ، ممکن است مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 

بیسواس به طور گسترده چگونگی تأثیر تعدادی از متغیرها بر ادراک طعم را بررسی کرده است. یافته های وی در ده ها مجله دانشگاهی منتشر شده است ، از جمله اینکه چگونه نشستن طعم غذا را بهتر می کند و بوی محیط یا موسیقی محیطی که در یک رستوران هنگام سفارش و دیدن منو در انتخاب ما تاثیر می گذارد.

از بین رفتن حس بویایی و چشایی به عنوان علائم ابتلا به ویروس کورونا

تأثیر واقعیت افزوده بر طعم غذا

7 توصیه غذایی برای بیماران بهبود یافته از کرونا

 

به این مقاله امتیاز دهید