07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

محققان سیستم واقعیت افزوده ای (AR) را ایجاد کرده اند که بتوانند نوری که از غذا می آید را طوری دستکاری کنند که افراد مصرف کننده، غذا را آبدار و حتی خوشمزه تر ببینند.

 

این یافته ها نه تنها نشان می دهد که چطور ذائقه انسان به روشی چند حسی – از طریق ترکیبی از درک بصری، بو و حتی صدا – تجربه می شود، بلکه می تواند از این روش در بیمارستان ها برای بهبود خوشمزه بودن غذا یا به عنوان ابزاری برای توسعه طراحی در صنایع غذایی استفاده شود.

مدت هاست که طعم و مزه نه تنها محصولی از ترکیب شیمیایی یک ماده غذایی است که به طور مستقیم تجربه مصرف غذا و نوشیدنی را شکل می دهد، بلکه ظاهر بصری آن نیز به چگونگی تجربه طعم آن کمک می کند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که انسان تمایل دارد غذای مزه دار ترش و نوشیدنی های گازدار را با شکل های تیزتر مرتبط سازد و غذاهای خامه ای را با شکل های گردتر مرتبط کند.

زیربنای این تجربه بصری راهی است که نور از روی یک شیء بازتاب می یابد، یا – به عبارت بهتر علمی – توزیع درخشندگی. تحقیقات قبلی نشان داده بود که تغییر در این توزیع درخشندگی بر چگونگی به نظر رسیدن کلم هنگام تماشای یک سری تصاویر ثابت از سبزیجات تأثیر دارد. اما تصاویر همان تجربه پویای واقعی خوردن یک تکه غذا نیستند.

بنابراین محققان یک سیستم واقعیت افزوده (AR) را ایجاد کردند که به آنها امکان می دهد توزیع درخشندگی را دستکاری کنند. این یک اصطلاح آماری است که توصیف می کند چگونه مجموعه ای از اعداد از مقدار متوسط ​​آنها توزیع یا پخش می شود. به عنوان مثال، ممکن است مقدار کل تابش نور از دو برش مختلف کیک یکسان باشد، اما برای برش اول، انحراف از توزیع درخشندگی کم است، و ظاهر نرم تری به آن می دهد، در حالی که انحراف برای برش دوم زیاد است و ظاهر خشن تری به آن می دهد.

پس از مصاحبه با شرکت کنندگان، آنها دریافتند که دستکاری درخشندگی (در حالی که رنگ و درخشندگی کلی را ثابت نگه می دارد)، نه تنها آنچه را که شرکت کنندگان انتظار داشتند از نظر آبدار بودن و خوش طعم بودن تغییر دهند، بلکه طعم واقعی و خواص بافتی هنگام نمونه برداری از خود غذا. را نیز تغییر می دهند.

محققان اکنون امیدوارند بتوانند فناوری جدیدی برای پردازش تصویر ایجاد کنند که بتواند هر نوع ظاهر غذا را در زمان واقعی دستکاری کند. در نهایت، آنها می خواهند از این روش ها برای تعیین کمیت تمام روش هایی را که اطلاعات بصری بر درک چشایی ما تأثیر می گذارد، استفاده کنند و مکانیسم های دقیق چنین پردازشی را در مغز توصیف کنند.

 

برای اطلاعات بیش تر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Junya Ueda et al, Effects of varying the standard deviation of the luminance on the appearance of food, flavour expectations, and taste/flavour perception, Scientific Reports (2020). DOI: 10.1038/s41598-020-73189-8

به این مقاله امتیاز دهید