07136476172 - 09172030360 [email protected]

تحقیقات جدید نشان می دهد که وقتی الگوهای خواب افراد با ساعت طبیعی بدن آنها هماهنگ نباشد، ممکن است در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار بگیرند.

  • تحقیقات نشان می دهد که عدم هماهنگی با ساعت بدن ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
  • علاوه بر این، به نظر می رسد که یک ارتباط ژنتیکی بین زمان بیداری و خطر افسردگی وجود دارد.
  • این امکان وجود دارد که بدن خود را طوری آموزش دهید که بیشتر با ساعت داخلی خود در تماس باشد.

برای برخی افراد، صبح ها زمان بهره وری و هوشیاری است. برخی دیگر ترجیح می دهند دیرتر بخوابند و بهترین کار خود را بعد از ظهر و عصر انجام دهند.

متأسفانه برای کسانی که دیرتر از خواب بیدار می شوند، محل کار بیشتر به سمت یک روز 9 تا 5 روزه می رود. که جغدهای شب را مجبور می کند خیلی زودتر از آنچه که می خواهند بیدار شوند. تحقیقات ممکن است توضیح دهد که چرا عدم تطابق بین ساعت بدن و زمان بیداری ممکن است برای کارگران بد باشد. وقتی الگوهای خواب افراد با ساعت بدن آنها هماهنگ نیست، ممکن است در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار بگیرند. آنها همچنین ممکن است کاهش احساس خوب بودن را گزارش کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد که یک ارتباط ژنتیکی بین زمان بیداری و خطر افسردگی وجود دارد.

ارتباط ژنتیکی احتمالی بین زمان بیداری و افسردگی

محققان کار خود را بر اساس تحقیقات قبلی انجام دادند. که قبلاً 351 ژن مرتبط با سحرخیز بودن یا جغد شب را ترسیم کرده بودند. آنها سپس از نوعی تجزیه و تحلیل آماری به نام تصادفی سازی مندلی استفاده کردند. تا بررسی کنند که آیا این ژن ها به طور علّی با هفت پیامد سلامت روان و رفاه، مانند افسردگی اساسی مرتبط هستند یا خیر. داده‌های بیش از 450000 بزرگسال از پایگاه داده‌های زیست پزشکی Biobank بریتانیا در تجزیه و تحلیل استفاده شد. این داده ها شامل اطلاعات ژنتیکی و همچنین ارزیابی هر فرد در مورد اینکه آیا احساس می کند یک فرد صبح است یا یک عصر است.

این تیم همچنین معیار جدیدی به نام “جت لگ اجتماعی” ایجاد کرد. معیار ذکر شده برای اندازه گیری میزان تغییر در الگوهای خواب افراد در روزهایی که کار می کردند در مقایسه با روزهای تعطیلشان استفاده شد. بیش از 85000 شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا که از مانیتورهای فعالیت در هنگام خواب استفاده می‌کردند، توانستند این اندازه‌گیری را انجام دهند.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تیم دریافت که افرادی که با ریتم طبیعی بدن خود هماهنگی بالایی ندارند، به احتمال بیشتری بهزیستی کمتر و احساس افسردگی و اضطراب بیشتری را گزارش می‌کنند.

آنها شواهدی پیدا کردند که  اگر ژن‌های یک فرد او را به عنوان یک سحرخیز برنامه‌ریزی کرده باشد، ممکن است به محافظت از او در برابر افسردگی کمک کند. احتمالاً به این دلیل که با انتظارات جامعه و همچنین ریتم طبیعی شبانه‌روزی خود هماهنگی بیشتری دارد.

آنچه می توانیم از این مطالعه بگیریم

میشل درروپ ، روانشناس، از مرکز اختلالات خواب کلینیک کلیولند، که در این مطالعه شرکت نداشت، توضیح داد که ساعت بدن، که به عنوان ساعت شبانه‌روزی نیز شناخته می‌شود، یک ساعت داخلی است که همه ما داریم که زمان را پیگیری می‌کند. ساعت بدن با کنترل مواردی مانند دمای بدن، گرسنگی و الگوهای خواب و بیداری، ریتم روزانه بدن ما را هدایت می کند.

او گفت، علاوه بر این، مردم دارای چیزی هستند که به عنوان “کرنوتیپ” شناخته می شود.

«پرندگان سحرخیز» یا کرونوتیپ‌های صبحگاهی، یک ساعت درونی دارند که منجر به بیدار شدن زودتر می‌شود. در حالی که «شب جغدها» یا کرونوتیپ‌های شبانه معمولاً در زود به رختخواب رفتن مشکل دارند. و ترجیح می‌دهند تا صبح دیرتر بخوابند.

کرونوتایپ ها اغلب با افزایش سن تغییر می کنند. اما ژنتیک تا حد زیادی آنها را تعیین می کند و رفتار آنها را تقویت می کند. صبحگاهی بودن از افسردگی محافظت می کند و بهزیستی را بهبود می بخشد.  با این حال قبل از اینکه بتوانیم بگوییم بین زمان خواب و خطر افسردگی رابطه علت- معلولی وجود دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

“اگر جغدهای شب بتوانند کمی زودتر از خواب بیدار شوند. به این معنی است که در طول ساعات بیداری نور روز بیشتری را تجربه خواهند کرد. که معمولاً مزایایی دارد.” مهم ترین چیزی که یک فرد می تواند روی آن تمرکز کند، خواب کافی برای برآوردن نیازهای فردی خود است.

افراد برای هماهنگی بیشتر با ساعت بدن خود چه کنند؟

تا حدی افراد می توانند با ارائه نشانه هایی در زمان مناسب به بدن خود که زمان خواب یا بیدار شدن است، هماهنگی بیشتری با ساعت بدن خود پیدا کنند.

او راهکارهای زیر را برای کمک به تمرین بدن برای پیروی از ساعت درونی خود پیشنهاد می کند:

  • زنگ ساعت خود را طوری تنظیم کنید که هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شود.
  • مطمئن شوید که بلافاصله پس از بیدار شدن در معرض نور روشن قرار می گیرید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. و از خوردن وعده های غذایی زیاد در شب خودداری کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • چرت زدن را به خصوص در اواخر روز محدود کنید.
  • از مصرف کافئین، الکل و تنباکو در عصر خودداری کنید.
  • حداقل 1 ساعت قبل از خواب صفحه نمایش را خاموش کنید.

محققان در مورد اینکه چگونه الگوهای خواب بر تصمیم‌گیری، روابط و رفتارها در زمینه‌های پیچیده سازمانی تأثیر می‌گذارد، تحقیق می‌کند. همچنین پیشنهاد کرد قبل از استفاده از عینک‌های فیلتر کننده نور آبی استفاده شود.

محققان یک مطالعه تجربی کوچک که خود تألیف کرده بود اشاره کرد که نشان می‌دهد استفاده از عینک‌های فیلتر کننده نور آبی به بهبود خواب، مشارکت کاری و چندین رفتار از جمله عملکرد وظیفه، رفتار شهروندی سازمانی و رفتار کاری غیرمولد کمک می‌کند.

طبق این مطالعه، فیلتر کردن نور آبی ممکن است همان اثرات فیزیولوژیکی تاریکی شبانه را داشته باشد.آنان پیشنهاد کرد که این مداخله ممکن است به ویژه برای جغدهای شب مفید باشد.با این حال، تحقیقات بیشتری  نیاز است. تا نشان دهد که آیا شیشه های فیلتر کننده نور آبی می توانند درمان موثری باشند، مورد نیاز است.

کارفرمایان برای کمک به کارگران خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

دکتر گوارانا گفت که در حالت ایده‌آل، سازمان‌ها می‌توانند شیفت‌های کاری متفاوتی ایجاد کنند. زمان‌بندی کاری را انعطاف‌پذیرتر کنند. یا استفاده از شیفت‌های شب را برای کمک به کارگران خود به حداقل برسانند. با این حال، او اذعان می کند که برای برخی از مشاغل (به عنوان مثال، مراقبت های بهداشتی و اجرای قانون)، این امکان پذیر نخواهد بود. گوارانا همچنین خاطرنشان کرد که این مطالعه دلیل خوبی برای این است که چرا باید الگوهای کاری انعطاف‌پذیری را که بسیاری از کارفرمایان در طول همه‌گیری COVID-19 اتخاذ کردند، ادامه دهیم.

او گفت: “الگوهای کاری انعطاف پذیر می تواند راه حلی برای تفاوت های فردی در فرآیندهای شبانه روزی (یا کرونوتیپ ها) باشد. برخی از عوارض مربوط به زمینه اجتماعی وجود دارد. که اگر به آنها توجه نشود، کمکی به جغدهای شب نمی کند. به عنوان مثال، زمان شروع مدرسه. اگر بچه‌ها برای رفتن به مدرسه باید زود بیدار شوند. احتمالاً والدین نیز باید بیدار شوند.»  شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کارفرمایان دیدگاه‌های کلیشه‌ای در مورد جغدهای شب دارند. به طوری که افراد سحرخیز به عنوان کارمندان «بهتر و برتر» تلقی می‌شوند. او توضیح داد که باید بر این موانع غلبه کرد.

برای اطلاعات بیشتر  به سایر مقالات ما در خصوص ریتم شبانه روزی مراجعه نمایید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

سر و صدا هنگام خواب بر قلب شما تأثیر می گذارد

تنظیم برنامه خواب در سال جدید

 

به این مقاله امتیاز دهید