07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک تشخیص خاص در DSM-5 فعلی در نظر گرفته نمی شود. این اختلال به عنوان یک اختلال افسردگی اساسی عود کننده در یک الگوی فصلی مشخص می شود.

این الگو معمولاً در پاییز شروع می‌شود و تا ماه‌های زمستان ادامه می‌یابد. اگرچه به اندازه افسردگی در پاییز و زمستان رایج نیست، اما اختلال عاطفی فصلی (SAD) می‌تواند در اواخر بهار تا ماه‌های تابستان نیز بر افراد تأثیر بگذارد.

افسردگی تابستانی

“افسردگی تابستانی” که به عنوان اختلال عاطفی فصلی معکوس و به طور رسمی به عنوان اختلال افسردگی اساسی (MDD) با الگوی فصلی نیز شناخته می شود، نوعی از اختلال عاطفی فصلی (SAD)است که در طول تابستان شعله ور می شود و معمولاً هر سال تقریباً در همان زمان عود می کند. در زمان مشخصی برمیگردد و در زمان های مشخص حل می شود.

علائم افسردگی تابستانی

طبق گفته مایو کلینیک بر خلاف افسردگی در پاییز و زمستان – که معمولاً با کم انرژی بودن، غم و اندوه فراگیر، خستگی در طول روز و کاهش فعالیت ظاهر می شود، افرادی که در تابستان دچار افسردگی می شوند، اغلب با علائم دیگری ظاهر می شوند.

علائم افسردگی تابستانی اغلب برعکس علائم مرتبط با افسردگی پاییز و زمستان است.

 

برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی تابستانی، علائم در اواخر بهار یا اوایل تابستان شروع می شود و در پاییز به پایان می رسد.

برخی از علائم شایع تر عبارتند از:

تحریک پذیری
تحریک
اضطراب
بی قراری
کاهش وزن
کم خوابی و بی خوابی
کاهش اشتها

علل افسردگی تابستانی

تئوری های زیادی در مورد اینکه چرا افراد در ماه های تابستان افسردگی را تجربه می کنند وجود دارد. با این حال، تحقیقات محدودی انجام شده است. و بیشتر مطالعات به افسردگی در پاییز و زمستان اشاره می کنند. با این حال، برخی از نظریه های خاص وجود دارد که بسیاری از کارشناسان هنگام بررسی علت افسردگی تابستانی به آنها اشاره می کنند.

قابل توجه ترین انها قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ماه های تابستان است که منجر به تغییر در ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی بدن می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، تولید ملاتونین شما کمتر می‌شود و چرخه خواب و بیداری شما از بین می‌رود و در نتیجه الگوهای خواب شما مختل می‌شود.

تئوری های دیگری که ممکن است توضیح دهند که چرا برخی افراد در تابستان افسردگی فصلی را تجربه می کنند عبارتند از:

افزایش تعداد گرده های موجود در هوا
دمای بالا
روزهای طولانی تر
نداشتن روتین یا نظم در تعطیلات
داشتن احساس منفی نسبت به بدن خود در استخر یا دریا
گرمای شدید
خواب ناکافی
احساس تنهایی

در حالی که افسردگی فصلی در زمستان و تابستان هر دو می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، گروه های خاصی از افراد وجود دارند که افسردگی فصلی در آنها شایع تر است:

  • در زنان چهار برابر بیشتر از مردان رخ می دهد
  • سن شروع بیماری بین 18 تا 30 سالگی تخمین زده می شود
  • سابقه خانوادگی انواع دیگر اختلالات خلقی در بروزش تاثیر گذار است

تشخیص افسردگی تابستانی

برای تشخیص اختلال عاطفی فصلی در تابستان یا افسردگی تابستانی، مؤسسه ملی سلامت روان آمریکا می‌گوید باید معیارهای کامل افسردگی اساسی را که همزمان با یک فصل خاص، که در این مورد تابستان است، در نظر بگیرید.

از آنجایی که این یک الگوی فصلی تکرارشونده است، علائم باید حداقل در دو سال گذشته وجود داشته باشند.

دستورالعمل ها همچنین بیان می کنند که علائم تجربه شده در تابستان باید بسیار بیشتر از علائم غیر فصلی افسردگی باشد.

به منظور تعیین اینکه معیارها در شما صدق میکند یا نه، متخصصان سلامت روان باید سؤالات درستی را بپرسند تا مشخص کنند که آیا افرادی که افسردگی دارند، در واقع از یک اختلال عاطفی فصلی رنج می‌برند یا خیر. این تنها با ارزیابی کامل رابطه بین علائم افسردگی افراد، زمان سال و سابقه بیمار انجام می شود.

از آنجایی که تشخیص نیاز به وجود علائم برای یک دوره دو ساله دارد، مهم است که توجه داشته باشید اولین بار که علائم را تجربه می کنید، این تشخیص را دریافت نخواهید کرد. 

درمان افسردگی تابستانی

وجود یک اختلال افسردگی فصلی مانند افسردگی تابستانی می تواند ناتوان کننده باشد. مانند بسیاری دیگر از اختلالات خلقی، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش شدت علائم مرتبط با افسردگی تابستانی انجام دهید.

به دنبال کمک حرفه ای باشید.

استفاده از روان درمانی برای درمان اختلالات افسردگی بسیار توصیه می شود. و به احتمال زیاد برای هر فردی که از افسردگی تابستانی رنج می برد مفید خواهد بود.

به طور خاص، موسسه ملی سلامت روان آمریکا (NIMH) می گوید استفاده از درمان شناختی رفتاری (CBT) ثابت کرده است که در درمان افسردگی فصلی بسیار موثر است. درمان شناختی رفتاری نوعی روان درمانی است که به نقش مهم تفکر در احساس و آنچه انجام می دهیم می پردازد.

درمان شناختی رفتاری یا CBT روش‌های جدید تفکر، عمل و واکنش به موقعیت‌هایی را به شما می‌آموزد که علائم افسردگی تابستانی را مدیریت می‌کنند.

این مطلب را از دست ندهید:

درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست: هر آنچه باید بدانید

دارو

داروهای ضد افسردگی و غالبا کارشان افزایش اندازه گروهی از مواد شیمیایی موجود در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی (عمدتاً سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین) که در تنظیم خلق و خوی نقش دارند.

داروهای ضد افسردگی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده شامل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین نوراپی نفرین (SNRIs)، ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای (TCAs) و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) هستند.

در بیشتر داروها مدتی طول می کشد از علائم افسردگی رهایی پیدا کنید. ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم دوز یا تغییر داروها در طول درمان داشته باشد.

این چه معنایی برای شما دارد

اگر اختلال افسردگی در شما تشخیص داده شده است، داروهای ضدافسردگی به تنهایی به احتمال  زیاد کیفیت کلی زندگی شما را در دراز مدت بهبود نمی بخشنداما این داروها می توانند به شما  در مدیریت این اختلال کمک کنند و کیفیت زندگی شما میتواند درصورت ترکیب با تغییرات سبک زندگی و رفتار بهبود یابد.

اگر داروهای ضدافسردگی به شما کمکی نمیکنند یا تاثیر کمی دارند، می‌توانند روش های نوین درمان افسردگی را نیز در نظر بگیرید. انستیتو سلامت مغز دانا با ارائه به روز ترین و موثرترین تکنیک ها به شما در این راه کمک میکند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

روش های نوین در درمان افسردگی

حرف آخر

شناخت الگوی فصلی ناشی از افسردگی تابستانی می تواند به شما در یافتن راه هایی برای مدیریت بهتر علائم کمک کند. گفتنی است، اگر در مورد سلامت جسمی یا روانی خود نگران هستید، ممکن است بخواهید کمک حرفه ای بگیرید. واحد افسردگی را در سایت ما ببینید:

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

 

منابع:

  1. Melrose S. Seasonal affective disorder: An overview of assessment and treatment approaches. Depression Research and Treatment. doi: 10.1155/2015/178564
  2. Major depressive disorder with a seasonal pattern. National Alliance on Mental Illness. https://www.nami.org/Learn-More/Mental-Health-Conditions/Depression/Major-Depressive-Disorder-with-a-Seasonal-Pattern. Reviewed August 2017.
  3. Niemegeers P. Bupropion for the treatment of seasonal affective disorder. Expert Opinion on Drug Metabolism and Toxicology. 2013 Sep;9(9):1229-40. doi: 10.1517/17425255.2013.804062.
  4. https://www.verywellmind.com/summer-depression-symptoms-risk-factors-diagnosis-treatment-and-coping-4768191
  5. Blake H. Physical activity and exercise in the treatment of depression. Frontiers in Psychiatry. 2012; 3: 106. doi:10.3389/fpsyt.2012.00106

 

به این مقاله امتیاز دهید