07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

مطالعه ای که در مورد بزرگسالان جوان و میانسال انجام شده است، نشان داده: افرادی که خوش بین ترند کیفیت خواب بهتری دارند.

بیش از 3500 نفر در سنین 32-51 سال در نمونه مورد مطالعه وارد شدند. شرکت کنندگان شامل افرادی در بیرمنگام، آلاباما، اوکلند، کالیفرنیا؛ شیکاگو؛ و مینیاپولیس بودند.

این تحقیق توسط رزالبا هرناندز، استاد کار اجتماعی در دانشگاه ایلینویز انجام شده است.

هرناندز گفت: “نتایج این مطالعه ارتباط معنی داری بین خوش بینی و ویژگی های مختلف خواب با توجه به گزارش خود افراد پس از تنظیم انواع متغیرها، از جمله ویژگی های اجتماعی – جمعیت شناختی، شرایط سلامتی و علائم افسردگی نشان داد.”

میزان خوش بینی شرکت کنندگان با استفاده از یک نظرسنجی شامل 10 معیار اندازه گیری شد و از آنها خواسته شد تا در مقیاس پنج امتیاز ارزیابی کنند که چقدر با اظهارات مثبت مانند “من همیشه به آینده خود خوش بین هستم” و با جملات منفی مانند “من  انتظار دارم همه چیز به سختی پیش برود.” موافق هستند.

نمرات در این نظرسنجی از شش (حداقل خوش بینانه) به 30 (خوش بینانه ترین) بود.

شرکت کنندگان در مورد خواب خود دو بار، به فاصله ی پنج سال از هم گزارش کردند، همچنین، کیفیت کلی و مدت زمان خواب خود را در طول ماه رتبه بندی کردند. در این نظرسنجی همچنین علائم بی خوابی، مشکل در خوابیدن و تعداد ساعت خواب واقعی آنها هر شب ارزیابی شده است.

زیر مجموعه ای از شرکت کنندگان بخشی از یک مطالعه خواب در شیکاگو بود و آن ها مانیتور را به مدت سه روز متوالی – از جمله دو شب در هفته و یک شب آخر هفته – می پوشیدند.

مانیتورها داده هایی از مدت زمان خواب، درصد وقت خواب و بیقراری هنگام خواب را جمع آوری کردند.

هرناندز و همکارانش دریافتند که با هر افزایش انحراف استاندارد – فاصله معمولی بین نقاط داده – در نمره خوش بینی شرکت کنندگان، 78 درصد شانس بالاتری برای گزارش کیفیت خواب بسیار خوب دارند.

به همین ترتیب، افراد با سطح خوش بینی بیشتر احتمال بیشتری برای گزارش خواب کافی دارند، مثلا آن ها شش تا نه ساعت در شب خوابیده اند. و 74٪ ، علایم بی خوابی و خواب آلودگی  را در روز گزارش نکردند.

براساس گزارش سال 2016 توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، حدود 1 نفر از هر 3 بزرگسال آمریکایی نتوانسته اند خواب کافی داشته باشند و این، خطرات را در بسیاری از بیماریهای مزمن افزایش می دهد.

هرناندز گفت: “فقدان خواب سالم یک نگرانی برای سلامتی عمومی است، زیرا کیفیت پایین خواب با مشکلات سلامتی متعددی همراه است، از جمله خطرات بالاتر چاقی، فشار خون بالا و مرگ و میر.”

اگرچه بین خوش بینی و خواب با کیفیت بهتر ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد، هرناندز پیشنهاد کرد که این یافته ها باید با احتیاط تفسیر شوند.

در حالی که دانشمندان از مکانیسم دقیقی که از طریق آن خوش بینی بر الگوهای خواب تأثیر می گذارد اطلاع کافی ندارند، آنها فرض می کنند که مثبت بودن می تواند با پیشبرد مقابله ی سازگارانه، استرس را تحت تأثیر قرار دهد، و این باعث می شود دید خوشبینانه آرامش بیشتری را هنگام خواب برای افراد به ارمغان بیاورد.


هرناندز و همکارانش دریافتند که با هر افزایش انحراف استاندارد – فاصله معمولی بین نقاط داده – در نمره خوش بینی شرکت کنندگان، 78 درصد شانس بالاتری برای گزارش کیفیت خواب بسیار خوب دارند. 

هرناندز گفت: “خوش بینی ها به احتمال زیاد مقابله با مشکلات به صورت سازگارهستند و رویدادهای استرس زا را از راه های مثبت تر تفسیر می کنند، بنابراین، باعث کاهش نگرانی و افکار نشاط آورهنگام خوابیدن و در طول چرخه خواب می شوند.”

این یافته ها، که اخیراً در مجله رفتار پزشکی منتشر شده است، نتایج تحقیقات قبلی را تقویت می کند، که در آن هرناندز و همکاران دریافتند که خوش بینان از سنین 45 تا 84 سالگی، دو برابر بیشتر از سلامت قلب ایده آل بهره مند می شوند.

 این تحقیق توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون پشتیبانی شده است. و همین طورانستیتوی ملی بهداشت اقلیت و  مؤسسات ملی بهداشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی سایر اختلالات عصبی و روانشناختی و روش های نوین بهبود، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید