07136476172 - 09172030360 [email protected]

مطالعه تایید می کند که استرس می تواند سفیدی زودرس مو را تسریع کند ، اما امید وجود دارد. کاهش استرس به بازیابی برخی از رنگ های طبیعی شما کمک می کند. افسانه ها می گویند که موهای ماری آنتوانت یک شب درست قبل از گردن زدن او در سال 1791 خاکستری شد. اگرچه این افسانه نادرست است – موهایی که از قبل از فولیکول رشد کرده اند تغییر رنگ نمی دهند – یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه کلمبیا ، دانشکده پزشکان و جراحان ، که شواهد کمی در رابطه با استرس روانشناختی و سفید شدن مو در افراد ارائه می دهد.

 

و گرچه به نظر می رسد که استرس می تواند خاکستری شدن مو را تسریع کند ، اما محققان با کشف این مسئله که وقتی استرس از بین می رود ، می توان رنگ مو را بازیابی کرد ، بسیار متعجب بودند ، اما این مقاله اخیر در مقایسه بود با مطالعه روی موش ها است که ثابت می کند موهای خاکستری ناشی از استرس ، دائمی هستند.

 

نویسنده ارشد این مطالعه ، مارتین پیکارد ، دکتر ، دانشیار طب رفتاری (در روانپزشکی و مغز و اعصاب) در کلمبیا می گوید ، این مطالعه که 22 ژوئن در eLife منتشر شده ، دارای اهمیت وسیع تری نسبت به تأیید حدس و گمان قدیمی در مورد اثرات استرس بر رنگ مو است.

پی بردن به مکانیزمی که به موهای خاکستری “پیر” اجازه می دهد تا به حالت رنگی “جوان” خود برگردند ، می تواند سرنخ های جدیدی درباره قابلیت انعطاف پذیری پیری انسان و به طور کلی تحت تأثیر استرس ایجاد کند. ”

 

“داده های ما به مجموعه ای از شواهد نشان می دهد که پیری انسان یک روند بیولوژیکی ثابت و خطی نیست ، بلکه ممکن است

حداقل تا حدی متوقف شود یا حتی به طور موقت معکوس شود.”

 

مطالعه مو به عنوان راهی برای بررسی پیری

 

پیکارد می گوید: “همانطور که حلقه های تنه درخت اطلاعات مربوط به دهه های گذشته زندگی درخت را در خود نگه می دارد ، موهای ما نیز حاوی اطلاعاتی در مورد تاریخچه بیولوژیکی ما است.” “وقتی موها به عنوان فولیکول زیر پوست هستند ، تحت تأثیر هورمون های استرس و سایر مواردی که در ذهن و بدن ما اتفاق می افتد ، قرار دارند. هنگامی که موها از پوست سر خارج می شوند ، آنها را سفت می کنند و به طور دائمی این مواجهه ها را به شکل پایدار متبلور می کنند. ”

 

اگرچه مدت ها بود که مردم بر این باور بودند که استرس روانی می تواند  سفید شدن موها را تسریع کند ، اما دانشمندان در مورد این موضوع به دلیل فقدان روش های حساس که می توانند دقیقاً زمان استرس را با رنگدانه سازی مو در یک تک فولیکول مرتبط کنند ، بحث کرده اند.

 

تقسیم مو برای اثبات رنگدانه سازی مو

 

آیلت روزنبرگ ، نویسنده اول این مطالعه و دانشجویی در آزمایشگاه پیکارد ، روش جدیدی را برای گرفتن تصاویر بسیار دقیق از برش های کوچک موی انسان برای کمیت دادن میزان ریزش رنگ (سفید شدن) در هر یک از آنها ایجاد کرد. هر برش، تقریباً 1/20 میلی متر عرض ، بیانگر حدود یک ساعت رشد مو است.

اگر از چشمان خود برای دیدن مو استفاده کنید ، به نظر می رسد که در تمام طول یک رنگ است ، مگر اینکه انتقال عمده ای ایجاد شود. ” “در زیر یک اسکنر با وضوح بالا ، تغییرات کوچک و ظریف در رنگ مشاهده می کنید ، و این همان چیزی است که ما اندازه گیری می کنیم.”

 

محققان موهای 14 داوطلب را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج با دفتر خاطرات استرس هر داوطلب مقایسه شد که در آن از افراد خواسته شد تقویم های خود را مرور کنند و میزان استرس هر هفته را ارزیابی کنند. پیکارد می گوید ، محققان بلافاصله متوجه شدند که بعضی از موهای خاکستری به طور طبیعی رنگ اصلی خود را بازیابند ، که هرگز به طور کمی مستند نشده بود.

 

وقتی شانون راوسر ، نویسنده دوم مقاله و دانشجویی در آزمایشگاه Picard’s موها را با دفتر خاطرات استرس همسو کرد ،

ارتباطات چشمگیری بین استرس و سفید شدن مو مشخص شد و در برخی موارد ، تغییر رنگ خاکستری با رفع استرس ایجاد شد.

 

پیکارد می گوید: “یک نفر بود که به تعطیلات رفته و پنج موی سر او هنگام تعطیلات دوباره به حالت عادی (سیاه)برگردانده شد و به موقع هماهنگ شده بود.”

 

ارتباط مغز و میتوکندری

 

برای درک بهتر چگونگی استرس باعث سفیدی موها ، محققان همچنین سطح هزاران پروتئین در موها و چگونگی تغییر سطح پروتئین در طول هر مو را اندازه گیری کردند. با تغییر رنگ مو ، تغییر در 300 پروتئین اتفاق افتاد و محققان یک مدل ریاضی ایجاد کردند که نشان می دهد تغییرات ناشی از استرس در میتوکندری ممکن است نحوه استرس مو را خاکستری کند.

چرا بعضی افراد خیلی عمر می کنند؟

پیکارد می گوید: “ما اغلب می شنویم که میتوکندری ها نیروگاه سلول هستند ، اما این تنها نقشی نیست که آنها ایفا می کنند.” “میتوکندری در واقع مانند آنتن های کوچک درون سلول است که به تعدادی از سیگنال های مختلف از جمله فشار روانی پاسخ می دهد.”

 

ارتباط میتوکندری بین استرس و رنگ مو با آنچه در مطالعه اخیر روی موش ها کشف شده است ، نشان می دهد که خاکستری شدن ناشی از استرس به دلیل از دست دادن غیرقابل برگشت سلول های بنیادی در فولیکول مو ایجاد می شود.

 

داده های ما نشان می دهد که خاکستری شدن در افراد قابل برگشت است ، که مکانیسم دیگری را در پی دارد. “، همکار نویسنده رالف پائوس ، PhD ، استاد پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر می گوید. “موش ها بیولوژی فولیکول مو بسیار متفاوتی دارند ، و این ممکن است نمونه ای باشد که یافته ها در موش ها به خوبی برای مردم ترجمه نمی شود.”

 

رنگدانه سازی مجدد مو فقط برای برخی امکان پذیر است

 

کاهش استرس در زندگی شما هدف خوبی است ، اما لزوماً موهای شما را به یک رنگ طبیعی تبدیل نمی کند.

بر اساس مدل سازی ریاضی ، ما فکر می کنیم موها باید قبل از خاکستری شدن به آستانه برسند. ”پیکارد می گوید. “در میانسالی ، هنگامی که مو به دلیل سن بیولوژیکی و سایر عوامل به آن آستانه نزدیک است ، استرس آن را از آستانه تحت فشار قرار می دهد و به خاکستری تبدیل می شود.

 

اما ما فکر نمی کنیم که کاهش استرس در پیرمرد 70 ساله ای که سالها خاکستری است باعث تیره شدن موهای وی یا افزایش استرس در کودک 10 ساله برای تغییر رنگ موهایش از آستانه خاکستری کافی خواهد بود. ”

 

کاهش کورتیزول، روند پیری را افزایش می دهد

 

انعطاف پذیری مغز در پیری

 

راه هایی برای جلوگیری از کاهش حافظه در پیری

 

به این مقاله امتیاز دهید