07136476172 - 09172030360 [email protected]

خیلی وقت ها این جمله را می شنویم: “از همه متنفرم!” واقعیت این است که هیچ کس تک تک افرادی را که ملاقات کرده است دوست ندارد. اکثر مردم احتمالاً می توانند چند نفر را نام ببرند که به خصوص آنها را دوست ندارند. با این حال، برخی از افراد به مرحله‌ای می‌رسند که از افراد یا شرایط چنان آزرده، صدمه دیده یا ناامید می‌شوند که احساس می‌کنند از همه متنفرند.

چنین احساسی می تواند ادامه زندگی و تعامل روزانه با مردم را برای شما دشوار کند. این می تواند درگیری های زیادی در روابط شما با خانواده، دوستان، همکاران و سایر افراد زندگی شما ایجاد کند. نفرت همچنین یک احساس شدید است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

این مقاله به بررسی برخی از دلایلی می پردازد که چرا ممکن است با خود احساس کنید “از همه متنفرم”،این که چگونه این احساس می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد، و همچنین برخی از استراتژی های مقابله ای که ممکن است مفید باشند را بررسی می کند.

دلایلی که ممکن است احساس کنید “از همه متنفرم”

چه چیزی باعث می شود فکر کنید “از همه متنفرم”؟

دلایل متعددی وجود دارد، اما برخی از توضیحات احتمالی برای اینکه چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید عبارتند از:

استرس:

استرس می تواند باعث شود که شما احساس کلافگی، پنیک، تحریک پذیری و حتی عصبانیت کنید. استرس طولانی مدت می تواند منجر به طغیان خشم شود، که می تواند به حدی افزایش یابد که احساس کنید از همه متنفر هستید.

اضطراب اجتماعی:

اضطراب اجتماعی می تواند تعامل با مردم را برای شما دشوار کند و منجر به احساساتی مانند عصبی بودن، ترس، خجالت و پریشانی شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی حتی ممکن است به موقعیت هایی واکنش نشان دهند که باعث ناراحتی آنها از عصبانیت و نفرت می شود.

علائم شناختی-رفتاری اضطراب اجتماعی و درمان با تغییر نگرش

شخصیت درونگرا:

در حالی که برخی از افراد تمایل دارند برون‌گرا و صمیمانه باشند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند خود را حفظ کنند. اگر فردی درونگرا هستید، معاشرت با افراد خارج از دایره نزدیک شما می تواند از نظر احساسی خسته کننده باشد. گاهی اوقات، این می تواند به تحریک و نفرت از افراد و موقعیت های خارج از منطقه امن شما منجر شود.

تفاوت های ایدئولوژیکی:

دکتر کریستن فارل ترنر، روانشناس، می گوید: داشتن عقاید و ارزش های مختلف سیاسی، مذهبی، فرهنگی یا اجتماعی متفاوت با دیگران می تواند باعث شود که نسبت به دیگرانی که احساس می کنید «علیه» شما هستند، احساس عصبانیت و شاید نفرت کنید. دکتر ترنر می گوید ذهنیت «ما در برابر آنها» می تواند احساسات خشمگین و نفرت انگیز را القا کند.

اگر چنین احساسی دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا این طبیعی است که تا این حد از مردم متنفر باشید. دوست نداشتن افراد یا داشتن احساسات منفی نسبت به آنها کاملا طبیعی است. بیزاری از گذراندن وقت با دیگران یا به طور کلی ترجیح دادن تنها بودن می تواند نشانه هایی از ویژگی های شخصیتی مانند درون گرایی باشد.

با این حال، احساس تنفر مداوم، فراگیر و شدید نسبت به دیگران ممکن است نشانه چیز جدی تری باشد. اگر نفرت شما باعث ناراحتی، انزوا، و تأثیر منفی بر سلامت روانی شما می شود، مهم است که نگاه دقیق تری به علل آن داشته باشید و با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. گاهی اوقات ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل در سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال شخصیت ضداجتماعی باشد.

ممکن است بخواهید از صحبت با متخصص سلامت روان مرکز سلامت مغز دانا شروع کنید. از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات ما، سایت انستیتو سلامت مغز دانا را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

عواقب داشتن تفکر “از همه متنفرم”

در ادامه توضیح می دهیم چگونه نفرت می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی بگذارد.

تاثیر بر سلامت روان

نفرت یک احساس بسیار شدید است که در مقایسه با سایر احساسات ناخوشایند  مرتبط مانند خشم یا ناامیدی، فضای کمی برای ارتباط یا همدلی باقی می گذارد.

علاوه بر این، احساس تنفر نسبت به دیگران، تجربیات لذت بخش زندگی را از شما سلب می کند. تنفر نه تنها به انرژی شناختی و عاطفی زیادی نیاز دارد، بلکه شما را از برقراری ارتباط با دیگران و غنی سازی زندگیتان باز می دارد.

نفرت ممکن است شامل احساس انزجار نیز باشد، و اگر از همه متنفر هستید، نمی خواهید با آنها کاری داشته باشید. وقتی ارتباط و همدلی را حذف کنید، قطعاً گزینه های مقابله شناختی و عاطفی خود را کاهش می دهید.

تاثیر بر سلامت جسمانی

نفرت یک احساس ناراحت کننده است که نیاز به انرژی عاطفی زیادی دارد. احساسات ناراحت کننده اغلب افراد را وادار می کند که با رفتارهای ناسالم خود را تسکین بدهند. مانند خوردن فست فود یا استفاده از الکل یا سایر مواد برای سرکوب و اجتناب از ناراحتی خود.

این احساسات همچنین ممکن است با تمایل به کناره گیری از فعالیت های سالم مانند ورزش کردن و گذراندن وقت با دوستان و خانواده ترکیب شوند.

“از خانوادم متنفرم!” اگر چنین احساسی به خانواده دارید باید چه کاری انجام دهید؟

همچنین، فرض کنید فردی احساس نفرت را تجربه می کند که اغلب با واکنش ستیز یا گریز سیستم عصبی سمپاتیک همراه است. در این صورت، آن فرد ممکن است در نهایت برخی از عواقب طولانی مدت استرس مزمن، مانند التهاب سیستمیک را تجربه کند.

بنابراین، احساس تنفر مزمن نسبت به دیگران می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

راهبردهای مقابله ای اگر احساس می کنید “از همه متنفرم”

اگر از همه متنفر هستید چه باید بکنید؟ این میتواند راهی برای احساس ناراحتی و اغلب منزوی کننده باشد، بنابراین مهم است که گام هایی برای بهبود دیدگاه خود نسبت به آدمها بردارید. یادگیری شناخت تحریف های شناختی و تفکر منفی می تواند کمک کند، همانطور که یاد گرفتن همدلی بیشتر با دیگران می تواند کمک کند.

در ادامه استراتژی هایی را پیشنهاد می کنیم که اگر احساس می کنید از همه متنفر هستید می تواند مفید باشد:

از فکر کردن به همه یا هیچ بپرهیزید:

اگر نفرت شما نسبت به دیگران ریشه در اختلاف نظر با آنها در مورد یک موضوع خاص دارد، سعی کنید به یاد داشته باشید که می توانید بدون اینکه از دیگران متنفر باشید، با دیگران مخالف باشید – و حتی عصبانی باشید. فقط به این دلیل که شما به شدت با عقاید یا رفتار دیگران مخالف هستید، به این معنی نیست که آن شخص کلا بد است. این نوع تفکر، تفکر همه یا هیچ نامیده می شود و غیر منطقی است. به خود یادآوری کنید که احساس نفرت شما مربوط به موضوع است نه شخص.

از تعمیم دادن بپرهیزید:

اگر نفرت شما نسبت به دیگران معطوف به گروهی از افراد است، مانند افراد از نژاد، منطقه یا مذهب خاص، تفکر شما غیرمنطقی است زیرا در حال تعمیم دادن هستید. شما یک گروه کامل از مردم را در یک دسته “بد” قرار می دهید و بر اساس یک ویژگی جمعیت شناختی در مورد آنها فرض می کنید.

همدلی را تمرین کنید:

همدلی پادزهر افکار غیرمنطقی است. درک این نکته مهم است که هیچ کس کلا خوب یا بد نیست. قرار دادن خود به جای دیگران، اگرچه همیشه آسان نیست، اما می‌تواند به افزایش همدلی و کاهش نفرت کمک کند. همانطور که شما دلایل خود را برای باورها و رفتارهای خود دارید، دیگران نیز دلایل خود را دارند.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:

مهم است که نیازهای خود را اولویت بندی کنید و از خود مراقبت کنید. به عنوان مثال، اگر استرس دارید، ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در زندگی خود داشته باشید تا بهتر با آن کنار بیایید. یا اگر درونگرا هستید، ممکن است نیاز داشته باشید که حد و مرزهایی را تعیین کنید که به شما کمک کند راحت تر شوید.

به دنبال درمان باشید:

درمان می تواند به شما کمک کند احساسات خود را کشف کنید و بفهمید که چرا از همه نفرت دارید. همچنین می تواند به شما کمک کند همدلی بیشتری داشته باشید، روابط سالمی ایجاد کنید و مهارت های مقابله ای جایگزین را توسعه دهید.

اگر ناراحتی عاطفی، اضطراب، افسردگی یا علائم دیگری را تجربه می کنید، برای دریافت کمک با یک متخصص ارتباط برقرار کنید. ممکن است بخواهید از صحبت با متخصص سلامت روان مرکز سلامت مغز دانا شروع کنید. از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات ما، سایت انستیتو سلامت مغز دانا را ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

بهترین متخصص افسردگی در شیراز

به این مقاله امتیاز دهید