07136476172 - 09172030360 [email protected]

علائم مکرر افسردگی با کاهش سریع عملکرد کلیه در طی چهار سال در کسانی که در ابتدا عملکرد سالم کلیوی داشتند ، مرتبط بود.در مطالعه روی بزرگسالان با عملکرد طبیعی کلیه ، کسانی که علائم افسردگی مکرر داشتند ، بعداً کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه می کنند. این مطالعه در شماره جدید CJASN منتشر خواهد شد.

 

افسردگی یک بیماری شایع در بزرگسالان میانسال و مسن است و می تواند به انواع مشکلات روحی و جسمی کمک کند.

تحقیقات قبلی ارتباطی بین علائم افسردگی و کاهش سریع عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) پیدا کرده

است.

 

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 350 میلیون نفر در دنیا از اختلال افسردگی رنج می‌برند. گرچه به هم خوردن تعادل انتقال دهنده های عصبی را علت افسردگی می دانند ولی اخیرا محثثان مکانیسم های جدیدی از جمله نقش داشتن التهاب در افسردگی را مطرح کرده اند.

بیماری مزمن کلیه (CKD) یک اصطلاح است که برای توصیف یک بیماری یا وضعیت دیرپایی که باعث از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه (کلیه) می شود، استفاده می شود. عملکرد اولیه کلیه ها برای دفع زباله ها و تنظیم تعادل آب و اسید و پایه بدن است.بدون این توابع، فرد نمی تواند زنده بماند.

در حالی که بسیاری از علل مختلف CKD از جمله دیابت، فشار خون بالا، عفونت و بیماری های خود ایمنی وجود دارد – علائم اغلب مشابه به غیر از وضعیت اساسی هستند.

 

بسته به مرحله بیماری، ممکن است علائم غیر خاصی از جمله خستگی، احساس ناراحتی، تهوع و از دست دادن اشتها همراه با علائم مشخصی نظیر درد کلیه، ادرار فوم و نفس بوی آمونیاک مشاهده شود. با گذشت زمان، از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه می تواند دومینویی شبیه آبشاری از علائم بیماری قلب، ریه ها، مغز، استخوان ها و سایر اندام ها ایجاد کند.

برای یافتن پیوند بالقوه در بزرگسالان با عملکرد طبیعی کلیه نیز ، یک تیم به سرپرستی Xianhui Qin ، MD (بیمارستان Nanfang ، دانشگاه پزشکی جنوبی ، در چین) اطلاعات مربوط به 4763 فرد با کلیه های سالم را هنگام ثبت نام در بهداشت چین و مطالعه طولی بازنشستگی (CHARLS) انجام دادند.

 

در آغاز مطالعه ، 39٪ از شرکت کنندگان دارای علائم افسردگی بالا بودند ، و طی یک پیگیری متوسط 4 ساله ، 260 (6٪) شرکت کنندگان کاهش سریع عملکرد کلیه را تجربه کردند. بین علائم افسردگی در ابتدای مطالعه و کاهش سریع عملکرد کلیه در طی پیگیری ارتباط معنی داری وجود داشت.

 

شرکت کنندگان با علائم مکرر افسردگی ، 1.4 برابر بیشتر احتمال تجربه ی کاهش عملکرد کلیه داشتند نسبت به  از شرکت کنندگان با علائم

افسردگی نادر.

 

“CKD یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی ، نارسایی کلیه و مرگ و میر در سراسر جهان است. بنابراین ، شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح تر ممکن است با منجر به تشخیص و پیشگیری به موقع ، از بار عظیم CKD و عوارض مربوط به آن بکاهد. ”

 

در حالی که مطالعه ما علیت را نشان نمی دهد ، نشان داد که علائم افسردگی بالا به طور قابل توجهی با کاهش سریع عملکرد کلیه در میان بزرگسالان چینی با عملکرد طبیعی کلیه ارتباط دارد. در صورت تأیید بیشتر ، داده های ما شواهدی برای غربالگری علائم افسردگی و مداخلات روانشناختی موثرتر برای بهبود پیشگیری از CKD ارائه می دهد. ”

آسیب کلیه در کتو اسید دیابتی به آسیب مغز منجر می شود

 

آیا قهوه می تواند افسردگی را درمان کند؟

 

9 راه کمک وقتی یکی از عزیزانمان افسردگی دارد.

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید