07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

حداقل 6٪ از جمعیت عمومی و 60٪ از افراد مبتلا به بیماری های عصب-روان شناختی دارای اختلال شخصیت هستند، گزارش های جدید دلایل بیولوژیکی و گزینه های درمانی اختلالات شخصیت را بررسی می کند.

 

چه چیزی باعث یک شخصیت “آشفته” می شود؟

 

شخصیت، الگوهای مشخصه فردی برای نحوه ی تفکر، احساسات و رفتار را توصیف می کند. اختلال شخصیت، نوعی اختلالات روان شناختی است که در طی مدت زمان طولانی این الگوها، بطور مکرر و جدی، غیر قابل انعطاف و ناکارآمد تشخیص داده می شوند.

آشفتگی های شخصیتی از مدت ها قبل در طول تاریخ شناخته شده است. خودشیفتگی نام خود را از افسانه یونانی 50BC گرفته است. نارسیس زیبا انعکاس تصویر خود را در آب دید. هر چه او بیشتر خیره میشد، بیشتر غرق شور واشتیاق می شد. با گذشت زمان او در این وضعیت جان سپرد.

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی، خود و دیگران را با روشی کاملا متفاوت  درک و با آنها رفتار می کنند. این عقاید و رفتارها در نوجوانی یا اوایل جوانی بروز می کند و ماندگار است. این می تواند باعث اختلال قابل توجهی در تمام جنبه های زندگی شود.

 

این نوع اختلالات چقدر رایج هستند؟

 

اختلالات شخصیتی یکی از شایع ترین و شدیدترین شرایط سلامت روان شناختی را نشان می دهد. حدود 6.5٪ از بزرگسالان استرالیا در طول زندگی دچار اختلال شخصیت می شوند. نمونه های داده شده از بیش از 21000 نفر در سراسر جهان، از جمله اروپا، قاره آمریکا، آفریقا و آسیا، شیوع مشابه 6.1٪ را نشان می دهد.

حدود 40 تا 60 درصد افراد مبتلا به اختلالات عصبی وروان شناختی، دارای یک اختلال شخصیت هستند که میزان آن در بخش های مواد مخدر و الکل و زندانها بسیار زیاد است. 
اختلالات شخصیتی تقریباً یک نفر در هر چهار مورد مراجعه ی اضطراری مشکلات روان شناختی و بستری در بیمارستان را شامل می شود.

 

چگونه اختلالات شخصیت تشخیص داده می شوند؟

 

اختلال شخصیت یک بیماری روان شناختی تشخیص داده شده است که در طبقه بندی بین المللی بیماری های سازمان بهداشت جهانی (ICD-10 ، 1994) و دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری انجمن های روانپزشکی آمریکا (DSM-5، 2013) قرار دارد.

اگرچه تنوع فردی قابل توجهی وجود دارد، چهار حوزه دشواری مشترک است:

تنظیم احساسات، مانند خشم ناگهانی یا ناامیدی
روابط آشفته
تفکر اشتباه: مشکل در فهم و سوء تفسیر اهداف دیگران
رفتارهای مربوط به مشکلاتی مانند مصرف مواد مخدر یا خودآزاری.

 

اختلالات شخصیت چه دلایلی میتواند داشته باشد؟

 

به نظر می رسد اختلالات شخصیتی هم علل ژنتیکی و هم علل محیطی دارند. تفاوت های ژنتیکی فردی در الگوهای خلق و خو و دلبستگی در اوایل زندگی نقش دارد، زیرا برخی از افراد از نظر ارتباط با دیگران نسبتا حساسیت بیشتری نشان می دهند.

مطالعات تصویربرداری از عملکرد مغز گزارش می دهد که در نواحی آمیگدال و هیپوکامپ کاهش دیده میشود، شاید بیانگر مشکلات تنظیم عواطف و ادغام خاطرات اتوبیوگرافی باشد.

 آسیب های محیطی شامل تجربیات نادیده گرفته شدن توسط اطرافیان یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در دوران کودکی یا بزرگسالی، که اغلب در گذشته کسانی که دارای اختلالات شخصیتی شدید هستند، یافت می شود.

 

 

 

انواع اختلالات شخصیتی

 

کلاس A اختلالات شخصیتی


طبق گفته های انجمن روانپزشکی آمریکا (MHA) این اختلالات شامل رفتاری است که برای دیگران غیرمعمول و غیر عادی به نظر می رسد.

آنها شامل موارد زیر هستند:

اختلال شخصیت پارانوئید
اختلال شخصیت اسکیزوئید
اختلال شخصیت اسکیزوتایپی


اختلالات شخصیتی کلاس B


این اختلالات دارای رفتارهایی هستند که عاطفی، چشمگیر و نامنظم هستند.

مثالها عبارتند از:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی
اختلال شخصیت مرزی
اختلال شخصیت هیستوریونی
اختلال شخصیتی خودشیفتگی


اختلالات شخصیتی کلاس C


اضطراب و ترس، اساس رفتارهایی را که با اختلالات کلاس C رخ می دهد، تشکیل می دهد.

نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

اختلال شخصیت اجتنابی
اختلال شخصیت وابسته
اختلالات شخصیت وسواس-اجباری

 

 بهبود اختلالات شخصیت

 

تحقیقات طی 20 سال گذشته نشان می دهد که روشهای درمانی روانشناختی برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی کار می کنند. دو سوم افرادی که برای مدت یک سال تحت درمان هستند، به مزایای قابل توجهی می رسند.

اما تغییر الگوهای شخصیتی دشوار است. مدت زمان متوسط ​​درمان مبتنی بر شواهد برای بزرگسالان حدود یک سال است – حداقل 32 جلسه – اما بسیاری از آنها به برنامه های طولانی تر نیاز دارند.

دستورالعملهای بالینی که اخیراً منتشر شده است، بر اهمیت مداخله زودهنگام با نوجوانان تأکید دارد.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منابع: 

Neuroscience News

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید