07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

بیماری افسردگی اساسی یک وضعیت ناتوان کننده است. در سراسر جهان نگران کننده است و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری بار قابل توجهی بر سلامت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی وارد می کند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی سومین بارتحمیلی را در بین  بیماری های جهانی موجب می شود.

بنابراین فشار زیادی بر هزینه های اجتماعی ناشی از ناتوانی و عدم کارکرد وارد می کند. سیستم‌های مونوآمین تعدیل‌کننده دارویی معمولاً بین 4 تا 12 هفته طول می‌کشد تا بهبود شروع شود.

مطالعات اخیر نقش گلوتامات را در افسردگی، به ویژه گیرنده های N-methyl-D aspartate (NMDA) همراه با گیرنده های سروتونین پذیرفته اند. فرض بر این است که آنها در افسردگی نقش دارند. گلوتامات انتقال دهنده عصبی تحریکی اصلی است که در رشد عصبی، عملکرد عصبی شناختی (یادگیری حافظه) و عملکرد نوروتروفیک (تمایز رشد عصب، نگهداری) نقش دارد.

اکثر مطالعات بالینی نقش تعدیل داروها از طریق گیرنده های NMDA را پذیرفته اند. کتامین یک مسدودکننده کانال گیرنده NMDA وابسته به ولتاژ غیررقابتی است. اثر ضد افسردگی آن در دوزهای پایین مشهود است. با افزایش دوزها، اثر سایکوتیمتیک را تقلید می کند و در نهایت منجر به بیهوشی در دوزهای بالاتر می شود.

مورد اول

ممکن است از خود بپرسید “کتامین چیست؟” خوب، زمانی عمدتاً به عنوان بی هوش کننده در میدان های جنگ و در اتاق های عمل استفاده می شد. اکنون این دارو به عنوان یک درمان امیدوارکننده برای برخی از موارد افسردگی اساسی، که علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است، در حال پیشرفت است.

در ایالات متحده، برآوردهای اخیر نشان می دهد که 16 میلیون بزرگسال در طول یک سال یک دوره افسردگی شدید داشتند. نرخ خودکشی بین سال‌های 1999 تا 2016 به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. در 25 ایالت بیش از 30 درصد افزایش یافت. کتامین به دلیل عملکرد سریع خود می تواند نقشی در پیشگیری از خودکشی داشته باشد.

چرا استفاده از کتامین برای درمان افسردگی هیجان انگیز است؟

اگر فردی به کتامین پاسخ دهد، می تواند به سرعت خودکشی (افکار و اعمال تهدید کننده زندگی) را کاهش دهد. همچنین سایر علائم جدی افسردگی را تسکین می دهد. کتامین همچنین می تواند برای درمان افسردگی همراه با اضطراب موثر باشد.

سایر درمان‌های افکار خودکشی و افسردگی اغلب هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌کشد تا تأثیر بگذارند. برخی از افراد باید چندین دارو یا روش‌های درمانی را برای رسیدن به اندکی تسکین امتحان کنند.

این در مورد گفتاردرمانی، داروهای ضد افسردگی، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و درمان تشنج الکتریکی (ECT) صادق است. روش هایی که در حال حاضر موثرترین درمان برای افسردگی شدید است که به درمان های دارویی دیگر پاسخ نمی دهد.

آیا انواع مختلفی از کتامین وجود دارد؟

دو نوع اصلی کتامین برای درمان افسردگی اساسی استفاده می شود. برای بیمارانی که به دو یا چند دارو پاسخ نداده اند. به این حالت افسردگی مقاوم به درمان می گوییم. Racemic Ketamine که اغلب به صورت تزریقی در جریان خون داده می شود. این مورد گاهی اوقات کتامین داخل وریدی یا IV نامیده می شود. ترکیبی از دو مولکول آینه ای است: کتامین “R” و “S”. در حالی که چندین دهه پیش به عنوان یک داروی بیهوشی توسط FDA تایید شد. برای درمان افسردگی نیز از آن استفاده می شود.

Esketamine (Spravato)، که FDA در ماه مارس آن را تایید کرد. به عنوان یک اسپری بینی داده می شود. فقط از مولکول “S” تشکیل شده است. تا کنون، بیشتر تحقیقات بر روی کتامین تزریقی بوده است.

دو شکل کتامین با گیرنده های مغز تعامل متفاوتی دارند. تحویل کتامین و نوع  کتامین داده شده بر اثربخشی دارو و عوارض جانبی آن تأثیر می گذارد. ما هنوز نمی دانیم کدام نوع موثرتر است. یا چه مقدار عوارض جانبی ممکن است متفاوت باشد. تحقیقات بیشتری برای مقایسه اثربخشی و عوارض جانبی مورد نیاز است.

کتامین در درمان افسردگی چگونه اثرمی کند؟

نحوه عملکرد کتامین کاملاً مشخص نیست. کتامین اثر ضد افسردگی را از طریق مکانیسم های جدیدی اعمال می کند. بنابراین ممکن است بتواند به افراد در مدیریت موفقیت آمیز افسردگی در زمانی که سایر درمان ها مؤثر نبوده اند، کمک کند.

یکی از اهداف احتمالی کتامین، گیرنده های NMDA در مغز است. به نظر می رسد که کتامین با اتصال به این گیرنده ها مقدار یک انتقال دهنده عصبی به نام گلوتامات را در فضاهای بین نورون ها افزایش می دهد.
سپس گلوتامات اتصالات را در گیرنده دیگری به نام گیرنده AMPA فعال می کند. محاصره اولیه گیرنده های NMDA و فعال شدن گیرنده های AMPA منجر به آزاد شدن مولکول های دیگری می شود. این مولکول ها به نورون ها در برقراری ارتباط با یکدیگر در طول مسیرهای جدید کمک می کنند. این فرآیند که به عنوان سیناپتوژنز شناخته می شود. احتمالا بر خلق و خو، الگوهای فکری و شناخت تأثیر می گذارد.

روش‌های جایگزین برای کمک به درمان افسردگی مقاوم به دارو

آیا غذای ضد افسردگی وجود دارد؟ رژیم غذایی چقدر بر افسردگی تاثیر می گذارد؟

بهبودی از افسردگی ناشی از کرونا

به این مقاله امتیاز دهید