07136476172 - 09172030360 [email protected]

حتی امروزه. دانشمندان نمی دانند چرا ما رویا می بینیم. اما اکنون روانشناسان راهی برای برقراری ارتباط با رویاپردازان شفاف پیدا کرده اند – افرادی که می توانند رویاهای خود را کنترل کنند – به این امید که بتوانند به ما کمک کنند تا آنچه را که در شب در مغز ما می گذرد کشف کنیم.

 

میلیاردرها خود را به فضا پرتاب می کنند و محاسبات کوانتومی در گوشه و کنار است. با این حال مطالعه یکی از آشناترین و روزمره‌ترین جنبه‌های طبیعت انسان برای دانشمندان به طرز ناامیدکننده‌ای دشوار است – رویا دیدن.

 

تئوری ها فراوانند. اما حقیقت این است که ما واقعاً چیز زیادی در مورد چرایی و چگونگی رویاپردازی نمی دانیم. یک مانع بزرگ برای دانشمندان این واقعیت است که وقتی مردم رویا می بینند. تا حد زیادی از جهان دور هستند. حداقل این فرضیه برای مدت طولانی بوده است. بنابراین محققان به این پرسش متوسل شده‌اند که پس از بیدار شدن از خواب. از مردم بپرسند که ذهنشان در هنگام خواب چه می‌کرد. اما این رویکردی کلی و غیرقابل اعتماد است.

 

خاطرات و رویا ها

 

دکتر کن پالر. روانشناس و محقق رویا می گوید: «خاطرات رویاها ممکن است برخی از بخش های رویاها را از دست بدهند و ممکن است تحریف و نادرست شوند. بنابراین اگر این تنها چیزی است که باید ادامه دهیم. ساختن یک علم استوار رویاپردازی دشوار خواهد بود. در دانشگاه نورث وسترن

آنچه می تواند کل چشم انداز تحقیق رویا را تغییر دهد اگر راهی برای برقراری ارتباط و تعامل با کسی در حین خواب وجود داشته باشد. به نظر دور از ذهن می رسد. مانند چیزی که از فیلم Inception کریستوفر نولان ساخته شده است. اما در یک پیشرفت مهم. این دقیقا همان چیزی است که یک تیم بین المللی از محققان به رهبری پالر و کارن کونکولی همچنین در دانشگاه نورث وسترن موفق به دستیابی به آن شدند.

 

پالر می‌گوید این کار که در آوریل 2021 در مجله Current Biology منتشر شد. “فرصت‌هایی را برای اکتشافات علمی رویاپردازی به طور قابل توجهی باز می‌کند.” ما اکنون راه های بیشتری برای یادگیری رویاپردازی داریم.

 

موج کار ها

 

پروژه آنها یکی از چندین پروژه جدید است که شروع به بهره برداری از فرصت های تحقیقاتی ارائه شده توسط “رویای شفاف” کرده است – حالتی نسبتاً نادر که در آن خواب بیننده در طول خواب حرکت سریع چشم (REM) آگاهانه از خواب دیدن خود آگاه می شود. این یک مرز جدید از تحقیقات است. اما رویاهای شفاف برای هزاران سال شناخته شده است. ارسطو این حالت را چنین توصیف می‌کند: «…اغلب وقتی کسی خواب است. چیزی در آگاهی وجود دارد که اعلام می‌کند آنچه پس از آن خود را نشان می‌دهد فقط یک رویا است».

 

این موج کار جدید که شامل رویاهای شفاف است نه تنها فرصت های هیجان انگیزی را برای تحقیق در مورد ماهیت و عملکرد رویا می گشاید. بلکه امکانات عملی جالبی را برای مداخلات بالینی و خودسازی. از جمله تقویت یادگیری و خلاقیت. ایجاد می کند.

 

رویای شفاف چیست؟

اگر تا به حال در خواب دیده اید و می دانید که خواب می بینید. پس حالت خواب شفاف را تجربه کرده اید. تخمین زده می شود که حدود نیمی از ما در این دسته قرار می گیرند. به طوری که حدود 20 درصد از ما این پدیده را به صورت ماهانه تجربه می کنیم و 1 درصد نیز هر هفته چندین چنین تجربه را تجربه می کنیم.

 

گاهی اوقات. افرادی که در حالت شفاف هستند حتی می توانند به عمد شروع کنند به انتخاب آنچه در رویای آنها می افتد. گویی کارگردان فیلم خودشان هستند. این درجه از کنترل آگاهانه برای دانشمندان مهم است زیرا این احتمال را افزایش می دهد که رویاپرداز بتواند با دنیای خارج ارتباط برقرار کند.

 

آنچه در مغز رخ می دهد.

 

از نظر آنچه در مغز در طول رویای شفاف اتفاق می افتد. تحقیقات در مراحل نسبتاً اولیه است. مطالعات متعددی انجام شده است که امواج مغزی افراد را از طریق EEG در طول رویاهای شفاف اندازه‌گیری کرده‌اند. اما تنها چند بار در یک اسکنر مغز مدرن با وضوح بالا ثبت شده است.

 

دکتر بنجامین برد از مؤسسه خواب و آگاهی ویسکانسین. دانشگاه ویسکانسین-مدیسون. که همبستگی های عصبی شفافیت را مورد مطالعه قرار داده است. می گوید: «به طور خلاصه. ما هنوز نمی دانیم که تغییرات فعالیت موضعی مغز چه ارتباطی با رویاهای شفاف دارد. رویا پردازی.

او می‌افزاید: «برخی داده‌های اولیه تصویربرداری عصبی وجود دارد که نقش شبکه frontoparietal را نشان می‌دهد [شبکه‌ای از نواحی متصل به هم که در قسمت جلویی و عقبی مغز که در توجه و حل مسئله نقش دارد] را نشان می‌دهد. این را تایید کنید

 

خواب REM

 

یکی از چیزهایی که برد می گوید واضح به نظر می رسد این است که به نظر می رسد رویای شفاف در طول دوره های فعال شدن شدید مغز در طول خواب REM رخ می دهد.

 

او توضیح می‌دهد: «خواب REM زمانی که مغز کم و بیش فعال می‌شود. اوج‌ها و دره‌های فعالیت دارد. ما در قله‌های کوه‌های فعال‌سازی مغز شفاف می‌شویم. زمانی که در مجموعه ذهنی تلاش برای تشخیص اینکه در حال خواب دیدن هستیم – یا گاهی اوقات به طور تصادفی اگر چیزی باعث شود فکر کنیم که آیا خواب می‌بینیم. شفاف می‌شویم.

 

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/what-happens-when-we-dream/

 

رویا ها در هنگام خواب چگونه ساخته می شوند؟! (قسمت اول)

 

ضبط رویا ها واقعیت دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید