مقدمه
بین سالهای 1870 تا 1940، در آمریکا مدارس دولتی به طور تصاعدی گسترش یافتند. هدفشان این بود تا راهی برای ورود به فرهنگ آمریکایی برای جوانان شهری تازه وارد و مهاجران، بازکنند. در حالی که وجود این نگرش در مورد رشد مدارس بی ضرر به نظر می رسید، مدارس به سرعت شکوفا شدند. در دوران صنعتی با وجود برنامه های زنگ و آمار، مدارس آمریکایی ویژگی های یک کارخانه به خود گرفتند. علاوه بر این، John Dewey، در شکل دادن به مدرسه مدرن نقش کلیدی داشت. آقای John Dewey نسبت به محتوای آکادمیک ارائه شده از سوی کارشناسان بدبین بود. دانش آموزان باید برای مشارکت مؤثر در “آگاهی اجتماعی ” و شکوفایی آن آماده شوند. ما باید پیوسته بپرسیم: نقش رفتن به مدرسه چیست؟ آیا آنها این نقش را به طور مؤثر ایفا می کنند؟ مدرسه یک نهاد فرهنگی در مقیاس بزرگ است که شیوه زندگی و بودن را آموزش دهد.
آموزش چیست؟
آموزش یک فرآیند یادگیری است. بیشتر اوقات، وقتی می گوییم آموزش، به فرآیند یادگیری و تدریسی که فرد در یک مؤسسه طی می کند، اشاره می کنیم. آموزش نیز می تواند یادگیری هر چیزی در زندگی باشد. به عنوان مثال، یادگیری دوچرخه سواری نیز نوعی آموزش است. شما در یک موسسه آن را دریافت نمی کنید. شما آن را از والدین یا دوستانتان یاد می گیرید.
این فرایند در مدارس انجام می شود. به شخصی که دانش آموزان را در مدرسه یا دانشکده آموزش می دهد، مربی می گویند. انسان با این فرایند کامل و اصلاح می شود. او مجبور است در بخشی از زندگی خود، ترجیحاً در اوایل زندگی، به مدرسه برود تا تحصیل کند. انسان بعداً در زندگی خود می تواند از تحصیلات خود به خوبی استفاده کند.
آموزش و فرهنگ
آموزش راه را برای فرهنگ هموار می کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است افراد تحصیلکرده را ببینید که رفتاری بسیار غیرمنطقی و شرم آور دارند. بنابراین، اگرچه عموماً افرادی که آموزش دیده اند بافرهنگ هستند، اما استثناهایی نیز وجود دارد.
هدف از آموزش کودکان چیست؟
آموزش تمرین رشد شخصیت و دانش یک کودک است. دوروتی سیرز می نویسد، “آموزش ذاتاً در مورد اهداف زندگی است و این حوزه متعلق به تمام بشریت است.” آموزش فقط در مدرسه اتفاق نمیافتد. بنابراین وظیفه آموزش تنها نباید توسط «متخصصان» در سیستم مدرسه انجام شود. همه والدین می توانند به هدایت فرزندان خود به سمت یک زندگی خوب کمک کنند.
مبنای تفاوت رفتن به مدرسه با آموزش این است که مدرسه راهی برای کسب آموزش است. با این حال، مردم به رفتن به مدرسه و آموزش این گونه نگاه نمی کنند. مدرسه و آموزش به دو واژه تبدیل شده اند که معمولاً در معانی و کاربرد آنها با هم اشتباه گرفته می شود. به بیان دقیق، این دو کلمه از نظر حس و کاربرد با هم تفاوت دارند. مدرسه به محل آموزش اطلاق می شود و از سوی دیگر، آموزش به یادگیری یا آموزش اشاره دارد.
مدرسه چیست؟
مدارس در هر کشوری در جهان ایجاد می شود تا کودکان بتوانند دانش لازم برای زندگی در این دنیا را داشته باشند. معمولا مدرسه جایی است که کودک تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را می گذراند.
اینجاست که کودک زبان به ویژه زبان مادری را به صورت رسمی یاد می گیرد به غیر از آن، او در ریاضیات، علوم، تاریخ و تعدادی از موضوعات دیگر اطلاعاتی کسب میکند که به او اجازه میدهد راههای دنیا را بفهمد و در آن مهارت داشته باشد.
سپس کودک بسته به عملکرد خود به کالج یا دانشگاه می رود تا در زمینه های درسی که دوست دارد بیشتر مطالعه کند. معمولاً آموزش مدرسه از شش سالگی کودک شروع می شود و تا حدود 17 سالگی ادامه می یابد. در برخی کشورها، این تا زمانی که کودک به 18 یا 19 سالگی برسد ادامه دارد.
سیستم مدارس
مدرسه ابتدایی شامل کوچکترین کودکان یعنی کودکان زیر 11 سال است. از آنجا به بعد مدرسه از نوع مدرسه راهنمایی است. اگر سیستم مدارس را در نظر بگیریم، می بینیم که هر کشوری دارای مدارس خصوصی و مدارس دولتی است.
مدارس دولتی توسط دولت اداره می شوند و همه مدارس دارای ویژگی های یکسانی هستند که یک نهاد حاکم تصمیم گیری می کند. معمولاً همه این مدارس دارای برنامه درسی یکسان هستند. در مدارس خصوصی، یک هیئت خصوصی در مورد مدارس تصمیم گیری می کند. دانش آموزان برای تحصیل در چنین مدرسه ای باید هزینه بیشتری بپردازند. هر نوع مدرسه ای که باشد، با هدف ایجاد فرصت آموزشی برای همه کودکان ساخته شده است.
تفاوت آموزش و رفتن به مدرسه چیست؟
تعریف: • آموزش فرآیند یادگیری یا فرآیند آموزش است. • مدرسه مکانی است که آموزش ارائه می دهد.
ماهیت: • آموزش یک فرآیند و یک حرفه است. • مدرسه یک نهاد است. • با این حال، کلمه مدرسه به فرآیند آموزش اشاره دارد.
ساختار: • آموزش زمانی رسمی است که آن را از یک موسسه به دست آوریم. با این حال، زمانی که افراد در زندگی ما به ما آموزش می دهند، آموزش غیر رسمی است. • مدرسه یک نهاد رسمی در زمینه آموزش است. موسسات دیگری نیز وجود دارد.
تفاوت های دیگر
پوشش: • اصطلاح آموزش حوزه وسیعی از موضوعات را در بر می گیرد زیرا همه موضوعات و چیزهایی که می آموزیم تحت این موضوع قرار می گیرند. • مدرسه به اندازه آموزش منطقه وسیعی را پوشش نمی دهد. مدرسه فقط یک سطح از آموزش است.
عمومی و خصوصی: • سیستم های آموزشی دولتی و خصوصی وجود دارد. • مدارس دولتی و خصوصی وجود دارد.
اینها تفاوت های دو کلمه یعنی رفتن به مدرسه و آموزش است. اکنون می توانید بفهمید که مدرسه بخشی از منطقه وسیعی است که آموزش نامیده می شود. بنابراین، هیچ کس نمی تواند مدرسه و آموزش را مترادف یکدیگر قرار دهد.
در ادامه به تعاریف زیر توجه کنید:
یادگیری (Learning): فرآیند شناختی کسب مهارت یا دانش جدید.
آموزش (Education): دانشی که با یادگیری و آموزش رسمی به دست می آید.
تحصیل در مدرسه (Schooling): فرآیند آموزش رسمی در یک مدرسه (برخلاف خودآموزی، یادگیری آنلاین، تدریس خصوصی و غیره).
به قول آلبرت انیشتین: «آموزش چیزی است که پس از فراموش کردن آنچه در مدرسه آموخته است، باقی میماند».
هدف از آموزش
هدف آموزش و رفتن به مدرسه باید ایجاد دانشآموزانی مهربان و خلاق باشد که به توسعه و پایداری جامعهای عادلانه کمک میکنند. در چنین جامعه ای همه افراد می توانند زندگی شاد و رضایتبخش و حتی الامکان دور از رنجی داشته باشند. هدف آموزش همچنین باید این باشد که اطمینان حاصل شود که ما به تعالی در سطح گونهها دست مییابیم. تغییراتی در سطح تمدن ایجاد میکنیم تا اشتباهات گذشته را همزمان با پیشروی در قرن بیست و یکم و فراتر از آن تکرار نکنیم.
منبع: Difference Between School and Education | Compare teh Difference Between Similar Terms
درباره نویسنده
خجسته رحیمی جابری، پژوهشگر دکترای تخصصی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نویسنده وب سایت انستیتو سلامت مغز دانا. زمینه کاری تخصصی ایشان مشکلات حافظه و آلزایمر است وی بیش از 20 مقاله معتبر بین المللی در این زمینه به چاپ رسانده است. می توانید پژوهش های او را در اینجا (کلیک کنید) دنبال کنید.