07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر هرگز رویای شفاف ندیده اید. ممکن است تعجب کنید که چه حسی دارد. یکی از افرادی که بسیار با آنها آشنا است دیو گرین است. کمدین انگلیسی که تبدیل به هنرمند رویاهای شفاف شد. که اولین بار در کودکی شروع به دیدن رویاهای شفاف کرد. او می‌گوید: «دیدن رویای شفاف مانند تجسم در تخیل شماست. “شما در حال پیمایش در محیطی هستید که کاملاً توسط ذهن شما ساخته شده است. اما به نظر می رسد و شبیه زندگی بیداری است.”

 

او که قادر به اجرای استندآپ کمدی در طول بیماری همه گیر نبود. دوباره رویای شفاف را کشف کرد و شروع به استفاده از این تجربه برای تجسم آثار هنری کرد که پس از بیدار شدن از خواب خلق می کرد. «علاوه بر خلق آثار هنری. کار مورد علاقه من برای انجام یک رویای شفاف پرواز است. هرگز چیزی کمتر از وجد نیست.» (اگر مایلید این را خودتان تجربه کنید. خبر خوب این است که رویای شفاف تا حدی یک مهارت قابل آموزش است.)

 

کونکولی و پالر. همراه با همکارانشان در آزمایشگاه‌های دیگر در فرانسه. آلمان و هلند. برای موفقیت در مطالعه رویای شفاف خود. از آگاهی هشیار باقی‌مانده‌ای که رویاپردازان شفاف لذت می‌برند. بهره‌برداری کردند. برای انجام این کار. آنها چندین رؤیای شفاف باتجربه و همچنین تعدادی تازه کار رویای شفاف را استخدام کردند که آنها را برای تجربه رویاهای شفاف آموزش دادند.

 

مراحل انجام کار

 

در مرحله بعد. آنها از روشی استفاده کردند که توسط همکار دانشمند رویا. دکتر میشل کار و همکارانش توسعه داده شد. که در آن بوق ها و چراغ های چشمک زن به طور مکرر در طول بیداری با یک دستورالعمل برای شفاف شدن جفت می شوند – یعنی آگاه شدن از افکار و احساسات خود و در نظر گرفتن. خواه بیدار بودن را منعکس کنند یا در خواب.

آیا شماهم رویا های تکراری می بینید؟

سپس تیم کونکولی و پالر از همین صداها یا نورها در زمانی که شرکت‌کنندگان در خواب بودند استفاده کردند (همانطور که به طور عینی با اندازه‌گیری امواج مغزی آنها تأیید می‌شود) تا آنها را وادار کنند که هنگام دیدن رویا شفاف شوند. مهمتر از همه. اگر شرکت کنندگان در مطالعه وارد یک حالت رویای شفاف می شدند. به آنها آموزش داده می شد که با انجام حرکات افقی گسترده با چشمان خود این موضوع را نشان دهند.

 

در این مرحله. محققان از حرکات چشم رویاپردازان برای برقراری ارتباط از درون رویاهای خود با دنیای خارج استفاده کردند. این کار قبلا بارها انجام شده است. به ویژه توسط دکتر استفان لابرژ روانشناس آمریکایی در اوایل دهه 1980 به عنوان راهی برای تأیید عینی پدیده رویای شفاف – یعنی اینکه رویاپردازان شفاف واقعاً آگاه هستند و قادر به پاسخ دادن هستند.

 

رویای تعاملی

 

اما Konkoly و Paller و همکاران بین المللی آنها پس از آن پا را فراتر گذاشتند تا موقعیتی از “رویای تعاملی” را که آنها نامیده اند ایجاد کنند. پس از اینکه شرکت‌کنندگان نشان دادند که در خواب شفاف هستند. دانشمندان به آنها سؤالات ریاضی اساسی مانند «هشت منهای شش» دادند که شرکت‌کنندگان طبق کدی که قبلاً توافق شده بود. با استفاده از حرکات چشم با موفقیت به آن‌ها پاسخ دادند (به عنوان مثال. در این مورد. پاسخ «دو» با حرکت چشم چپ-راست. چپ-راست منتقل شد).

 

در حال حاضر محققان زمینه جدید هیجان انگیز را شکسته بودند و با موفقیت به ارتباط دو طرفه با شرکت کنندگان در حالی که آنها رویا می دیدند. دست یافتند. آنها در هدف خود موفق شده بودند. که همانطور که در مقاله خود آورده اند. “مثل یافتن راهی برای گفتگو با فضانوردی بود که در دنیای دیگری است. اما در این مورد. جهان کاملاً بر اساس خاطرات ذخیره شده در جهان ساخته شده است. مغز

 

فواید رویای شفاف

 

مطالعه کونکولی. پالر و همکارانشان بر ایجاد ارتباط دو طرفه بین یک رویاپرداز و دنیای بیرون متمرکز بود. این یک مطالعه اثبات مفهوم بود که قول می‌دهد راه را برای بسیاری از پروژه‌های جدید و هیجان‌انگیز هموار کند. برای مثال. هم برای کشف بیشتر در مورد ماهیت مغز رویایی و هم برای مداخلات عملی برای افزایش یادگیری و خلاقیت. با این حال. حتی بدون قابلیت ارتباط دو طرفه. محققان دیگر قبلاً پتانسیل رویای شفاف را به روش‌های مختلف آزمایش کرده‌اند.

به عنوان مثال. چیزی به عنوان رویای شفاف درمانی وجود دارد که شامل آموزش تکنیک های خواب شفاف به مبتلایان به کابوس می شود. به طوری که آنها می توانند تصمیم بگیرند که از یک کابوس بیدار شوند یا حتی روایت را تغییر دهند تا محتوای آن کمتر ناراحت کننده باشد.

 

محققان دیگر این امکان را بررسی کرده اند که می توان از رویای شفاف برای تمرین مهارت های حرکتی استفاده کرد. دکتر دانیل ارلاچر از دانشگاه هایدلبرگ و دکتر مایکل شردل در موسسه مرکزی سلامت روان در مانهایم. به گروهی از رویاپردازان شفاف مأموریت دادند تا در رویاهای خود سکه ای را به طور مکرر در فنجان بیندازند. در مقایسه با عملکرد اولیه آنها در زندگی واقعی. دقت شرکت کنندگان در روز بعد به میزان بیشتری نسبت به گروه کنترلی که هیچ تمرین پرتاب سکه دیگری در زندگی واقعی یا سرزمین رویایی انجام نداده بودند. بهبود یافت.

 

خلاقیت

 

همچنین ممکن است بتوان از رویاهای شفاف برای کمک به حل خلاقانه مشکلات استفاده کرد. به عنوان مثال. دکتر تاداس استامبریس و دکتر مایکل دانیلز در دانشگاه جان مورز لیورپول دریافتند که رویاپردازان شفاف می‌توانند از شخصیت‌های رویا کمک بگیرند تا به آنها کمک کنند تا استعاره‌های خلاقانه‌تری پیدا کنند.

مهمتر از همه. تعامل دو طرفه بین رویاپرداز و دنیای خارج که توسط کونکولی و پالر و دیگران ایجاد شد. می‌تواند این راه‌های مختلف را برای بهره‌برداری از حالت رؤیای شفاف ایجاد کرده و گسترش دهد.

 

برای مثال. مدل رویای تعاملی آنها نشان می‌دهد که نشانه‌های حسی می‌توانند از قبل با محتوای رویای مورد نظر مرتبط شوند و سپس در حالت رویای شفاف پخش شوند. و این احتمال را بیشتر می‌کند که رویای شفاف شامل ویژگی‌هایی باشد که می‌تواند به خلاقیت کمک کند یا به یادگیری کمک کند. .

 

تبلیغات در هنگام خواب

 

با این حال. مسیر پیش رو به احتمال زیاد یک قایقرانی ساده نیست. پالر می گوید: «[تکنیک برقراری ارتباط با رویاپردازان شفاف] هر بار که تلاش می کنیم کار نمی کند. ما در حال بهبود روش‌های خود هستیم. بنابراین نمی‌دانم در نهایت چقدر می‌توانند قابل اعتماد باشند.» در واقع. پالر هشدار می دهد که بیش از حد فریب خورده است: او می گوید: “من در مورد پتانسیل مفید بودن این روش در آینده ذهن باز دارم.”

 

مسائل اخلاقی

 

یک فیل دیگر در اتاق (احتمالاً صورتی در حال پرواز. اگر خواب می بینید) مسائل اخلاقی است که در کل این خط کار مطرح می شود. اگر محققان بتوانند به رویاهای ما برسند و روی آنچه که ما در مورد آن رویا می‌بینیم تأثیر بگذارند. این امکان را ایجاد می‌کند که افراد دیگر نیز می‌توانند. مانند تبلیغ‌کنندگانی که ممکن است در خواب از طریق بلندگوهای هوشمند یا دستگاه‌های دیگر به ما دسترسی پیدا کنند. در واقع. این اتفاق از قبل شروع شده است: در اوایل سال 2021. شرکت آبجو آمریکایی Coors با القای عمدی رویاهای محصول خود در بین داوطلبان آزمایش کرد.

 

این پیشرفت‌ها اخیراً گروه بزرگی از دانشمندان رویا را به رهبری دکتر رابرت استیک گلد در دانشکده پزشکی هاروارد و دکتر آنتونیو زادرا در دانشگاه مونترال برانگیخت تا هشداری نوشتاری درباره خطرات اخلاقی تبلیغ‌کنندگانی که از پیشرفت‌های حوزه خود سوء استفاده می‌کنند بنویسند. «علم مغز به طراحی چندین فناوری اعتیادآور. از تلفن‌های همراه گرفته تا رسانه‌های اجتماعی. کمک کرد که اکنون بیشتر زندگی بیداری ما را شکل می‌دهند. ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی برای خوابمان بیفتد.»

 

پالر و کونکولی در واقع از امضاکنندگان نامه بودند و آنها نیز به پیامدهای مهم اخلاقی کار خود توجه دارند. پالر می‌گوید: «پیام‌هایی که در هنگام خواب به یک فرد ناخواسته ارسال می‌شود. می‌تواند نوعی تبلیغات نامناسب تلقی شود و غیرقانونی شود.

 

هک کردن رویا

 

همانطور که Zadra توضیح می دهد. “در حالی که خود فناوری ها خنثی هستند و در پرورش خلاقیت و درمان اختلالات روانی نویدبخش هستند. استفاده از آنها برای تغییر و ایجاد انگیزه در رفتار خرید از طریق هک رویا نگران کننده است.”

 

همانطور که علم ما را به قلمروهای ناشناخته در فضا و روی زمین برده است و سوالات اخلاقی جدیدی را در این راه مطرح می کند. همین امر اکنون در مورد مرز جدید صادق است زیرا محققان کاوش خود را در ذهن خواب ما تسریع می کنند.

 

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/what-happens-when-we-dream/

تعبیر رویای پریشان و کابوس های شبانه چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید