07136476172 - 09172030360 [email protected]

بین 60 تا 75 درصد از بزرگسالان آمریکایی رویاهای تکرار شونده را تجربه می کنند.. زنان بیشتر از مردان رویا های تکراری را تجربه می کنند.  اگرچه رویاهای تکرار شونده برای اکثر مردم بخش طبیعی خواب هستند. اما به دلیل محتوایشان می توانند ناراحت کننده باشند. در حالی که آنها می توانند خوشایند باشند، 77 درصد از رویا های تکرار شونده منفی هستند. و موضوعات رایج شامل از دست دادن دندان و تصادفات اتومبیل است.

یادگیری بیشتر در مورد رویا های تکراری، از جمله میزان رایج بودن آنها و آخرین فرضیه ها در مورد معانی آنها، ممکن است درک خود را آسان تر کند. با این حال، رویاهای تکرار شونده نیز با سلامت روانی و شرایطی مانند اختلال استرس پس از سانحه مرتبط است . افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اغلب خواب های بد می بینند. اگرچه ممکن است محتوای خواب ها متفاوت باشد. اگر از رویاهای تکرار شونده خود مضطرب یا نگران هستید، مهم است که در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید.

رایج ترین رویا های تکرار شونده کدامند؟

رویاهای تکرار شونده شخصی هستند و مانند سایر رویاها اغلب توسط افرادی که ما آنها را می شناسیم پر می شوند. رویاهای تکرار شونده ممکن است هر بار دقیقاً یکسان باشند یا فقط سناریوها یا ترس های مشابه را بازیافت کنند. با این حال، خطوط داستانی یا مضامینی وجود دارند که در رویاهای تکرار شونده رایج هستند. این شامل:

  • افتادن
  • پرواز کردن
  • تصادف ماشین
  • به دنبال توالت می گردد
  • غرق در نگهداری خانه
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • از دست دادن دندان ها
  • مورد حمله قرار گرفتن
  • برهنگی عمومی
  • بازگشت به مدرسه
  • عدم آمادگی برای مدرسه یا کار
  • تعقیب یا به دام افتادن
  • پیدا کردن اتاق های جدید در خانه یا یک ساختمان آشنا

برخی از مضامین رایج تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، بیش از 53٪ از مردم خواب های تکراری در مورد افتادن را تجربه می کنند. در حالی که تنها 15.5٪ آنها را در مورد از دست دادن دندان تجربه می کنند.  همچنین تجربه رویاهای مکرر که هیچ یک از این مضامین را ندارند یا بر اساس تجربیات شخصی هستند غیرعادی نیست. رویاهای تکرار شونده شما ممکن است واضح باشند یا به خاطر سپردن آنها دشوار باشد.

کودکان چه رویا های تکراری می بینند؟

هم بزرگسالان و هم کودکان رویاهای تکرار شونده را تجربه می کنند. کودکان ممکن است بیشتر از نوجوانان یا بزرگسالان آن را تجربه کنند. در یک مطالعه، 35 درصد از نوجوانان 11 ساله گزارش دادند که در سال گذشته خواب های تکراری دیده اند. در حالی که این میزان در نوجوانان 15 ساله 15 درصد بود.

کودکان همچنین خطوط داستانی آشنای خود را دارند. مانند رویارویی با شخصیت‌های افسانه‌ها، اگرچه موضوعاتی مانند افتادن، تعقیب شدن و تصادفات رانندگی نیز رایج هستند. بچه ها کمتر احتمال دارد رویاهای تکرار شونده مثبت ببینند. اگرچه رویاهای تکرار شونده بیشتری می بینند که واکنش عاطفی خنثی را القا می کند.

رویا های تکراری به چه معناست؟

این ایده که رویاها معانی پنهانی در محتوای خود دارند جزء رایج نظریه رویاهای فرویدی بود.  اما، شواهد کمی برای حمایت از این ایده وجود دارد که رویاهایی با محتوا یا مضامین یکسان برای همه معنی یکسانی دارند. با این حال، بررسی اینکه رویاهای شما برای شما چه معنایی دارد، هنوز هم می تواند معنی دار باشد، به خصوص در زمینه درمانی.

تجربه رویاهای مکرر ممکن است به مسائل اساسی بدون توجه به محتوای رویا اشاره کند. بزرگسالانی که خواب های تکرار شونده مکرر را تجربه می کنند، نسبت به افرادی که چنین نمی کنند، از سلامت روانی بدتری برخوردارند. و بسیاری از کارشناسان این نظریه را مطرح می کنند که این رویاها ممکن است راهی برای رفع نیازهای برآورده نشده یا آسیب های ناشی از فرآیند باشد . نظریه دیگر این است که کابوس های مکرر ممکن است به اجداد ما این شانس را داده باشد که تشخیص و اجتناب از خطر را تمرین کنند.

افرادی که تحت استرس روانی بیشتری هستند تمایل دارند رویاهای تکرار شونده منفی بیشتری ببینند. اگرچه کمبود استرس با دیدن رویاهای تکرار شونده دلپذیرتر ارتباطی ندارد.

رویا های تکراری و اختلالات سلامت روان

اگرچه اکثر مردم هر از گاهی خواب های تکرار شونده را تجربه می کنند، اما می توانند علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) نیز باشند. افرادی که این اختلالات را تجربه می کنند علائم مهم دیگری نیز دارند.

افراد مبتلا به PTSD نیز تمایل به دیدن رویاهای تکرار شونده متفاوتی نسبت به افراد بدون این اختلال دارند. شایع‌ترین کابوس‌های تکرار شونده آن‌ها شامل زنده کردن  و یادآوری حادثه ای  است که باعث PTSD آنها شده است.

رویاهای تکرار شونده و صرع لوب تمپورال

صرع لوب تمپورال (TLE) شایع ترین علت صرع بزرگسالان است که درمان آن دشوار است. کابوس های مکرر یک ویژگی مشترک TLE است و ممکن است ناشی از تشنج های شبانه یا تأثیر خواب REM بر لوب تمپورال باشد. افرادی که مبتلا به TLE هستند تمایل دارند رویاهای تکرار شونده ای می بینند که به شدت ترسناک، بسیار واضح است . و ممکن است باعث ایجاد احساسات شدید یا احساس ترس شود. این رویاها اغلب بلافاصله پس از اولین تشنج فرد شروع می شود و در افرادی که تحت درمان موفقیت آمیز قرار می گیرند کمتر دیده می شود.

مقابله یا توقف رویا های تکراری

اگرچه ممکن است این خواب برای بسیاری از افراد بخشی عادی از خواب باشد، اما رویا های تکراری که احساسات منفی را برمی انگیزند می توانند عمیقا ناراحت کننده باشند و زندگی با آنها دشوار باشد.اگر نگران رویا های تکرار ی خود هستید، یا اگر خوابیدن یا کنار آمدن با زندگی روزمره را برای شما دشوار می کند. پزشک می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد یک برنامه درمانی کمک کند.

همچنین تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند با رویاهای تکراری خود کنار بیایید یا کاهش دهید. این شامل:

درمان یا مشاوره

رویا های تکرار ی با طیف وسیعی از شرایط سلامت روان، از استرس و ناامیدی گرفته تا PTSD مرتبط است. درمان و مشاوره در این شرایط می تواند مفید باشد، به ویژه نوعی به نام درمان رفتاری شناختی (CBT) که در درمان استرس ، PTSD و کابوس ها مفید است.

ورزش

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، انعطاف پذیری عاطفی بهتری دارند. و راحت تر با موقعیت های استرس زا کنار می آیند. همچنین به نظر می رسد که ورزش منظم کیفیت و مدت خواب را بهبود می بخشد .

تمرینات تمدد اعصاب

تمرینات تنفسی ، مدیتیشن و تجسم های هدایت شده تعدادی از تمرینات آرامش بخش هستند که نشان داده شده است به کاهش استرس کمک می کنند. این تمرینات همچنین می تواند بخشی از برنامه خواب شبانه شما باشد.

بحث در مورد رویاهای شما

شواهدی وجود دارد که جلسات تعبیر خواب درمانی ممکن است رویا های تکرار ی را کاهش دهد.

حفظ بهداشت خواب خوب

عادات خواب خوب و یک روال آرامش بخش شبانه ممکن است خواب مناسب را برای شما آسان تر کند. حتی زمانی که نگران رویا های تکرار ی هستید. خواب ضعیف می تواند اضطراب و استرس را بدتر کند. بنابراین تمرکز بر بهبود خواب می تواند خلق و خوی شما را نیز بهبود بخشد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

ریشه والرین (سنبل الطیب) و خواب

آیا افراد نابینا خواب می بینند؟

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید