07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر فردی بینا هستید، احتمالا بیشتر رویاهای خود را به صورت بصری، تمام رنگی تجربه خواهید کرد. در حالی که در حالت رویا هستید، احتمالاً افراد، مکان‌ها و چیزهایی را می‌بینید که واقعی به نظر می‌رسند، درست همانطور که آنها را در زندگی واقعی می‌بینید. شاید از خود پرسیده باشید که آیا افراد نابینا در رویاهای خود می بینند؟

پاسخ یک بله یا نه ساده نیست. برخی از افراد نابینا در حالی که خواب می بینند صحنه های بصری کاملی را می بینند، مانند افراد بینا. دیگران برخی از تصاویر بصری را می بینند اما صحنه های قوی را نمی بینند. برخی دیگر به هیچ وجه جزء بصری رویاهای خود ندارند. اگرچه برخی از محققان در مورد میزان صحت این موضوع بحث می کنند.

در مورد اینکه افراد نابینا چگونه خواب می بینند،. رویاها چگونه تحت تأثیر زمانی که یک فرد نابینا می شود. و اینکه آیا افراد نابینا کابوس می بینند، بیشتر بیاموزید.

آیا افراد نابینا رویاهای بصری دارند؟

جنبه بصری رویاهای یک فرد نابینا بسته به زمانی که در رشد خود نابینا شده است، به طور قابل توجهی متفاوت است. برخی از افراد نابینا خواب هایی می بینند که از نظر محتوای بصری و تجربیات حسی شبیه به رویاهای افراد بینا است،. در حالی که سایر نابینایان خواب هایی می بینند که کاملاً متفاوت است.

نابینایان مادرزادی

محققان تمایل دارند در مورد رویاهای نابینایان مادرزادی یا کسانی که نابینا به دنیا آمده اند، اختلاف نظر داشته باشند. برخی از کارشناسان استدلال می کنند که افرادی که نابینا به دنیا آمده اند، محتوای بصری را در رویاهای خود نمی بینند. همانطور که در بیداری هیچ چیز بصری نمی بینند. با این حال، برخی دیگر با هم تفاوت دارند.

افراد مبتلا به نابینایی مادرزادی نسبت به همتایان بینا خود حرکات چشم کمتری را در مرحله خواب با حرکت سریع چشم (REM) تجربه می کنند. از آنجایی که بیشتر رویاهای پیچیده در مرحله REM اتفاق می‌افتد. و فرض بر این است که حرکات چشم با محتوای رویاهای بصری مرتبط است. این می‌تواند نشان دهد که افراد مبتلا به نابینایی مادرزادی محتوای بصری را هنگام دیدن رویا تجربه نمی‌کنند.

با این حال، افرادی که در سنین بالاتر نابینا شده‌اند، حرکات چشم کمتری را در مرحله REM خواب تجربه می‌کنند. این افرادی که خواب مب بینند محتوای رویاهای بصری را تجربه می‌کنند. که این فرضیه را نشان می‌دهد که بیان می‌کند فقدان حرکات چشم در طول REM نشان‌دهنده فقدان محتوای رویاهای بصری احتمالاً نادرست است. حرکات چشمی که در طول REM انجام می شود ممکن است با رویاهای بصری در افراد بینا مرتبط باشد. اما به نظر می رسد که این حرکات در افراد نابینا، صرف نظر از اینکه چه زمانی نابینا شده اند، مرتبط نیست.

 افرادی که نابینا به دنیا آمده اند

کارشناسان دیگر اشاره کرده اند که افرادی که نابینا به دنیا آمده اند گزارش می دهند که رویاهای بصری را تجربه می کنند. مانند افراد بینا، افراد نابینا نیز پس از بیدار شدن می توانند برخی از محتوای بصری رویاهای خود را ترسیم کنند. علاوه بر این، فعالیت EEG آنها در طول رویاهایی که آنها به عنوان تصویری گزارش می کنند مشابه الگوهای EEG افراد بینا در طول رویاهای بینایی است.

اگرچه افراد نابینا ممکن است محتوای رویاهای بصری را تجربه کنند. اما احتمالاً در مقایسه با افراد بینا کمی کمتر تجربه می کنند. به نظر می رسد که ذهن آنها کمبود محتوای بصری را با افزایش سایر تجربیات حسی جبران می کند. به عنوان مثال، افراد نابینای مادرزادی بیشتر از افراد بینا عناصر صدا، لمس، طعم و بویایی را در خواب خود تجربه می کنند.

افرادی که قبل از سنین پنج تا هفت نابینا شدند

افرادی که نابینا به دنیا نیامده‌اند، اما در اوایل کودکی نابینا شده‌اند، احتمالاً محتوای رویاهای بصری بیشتری را نسبت به افرادی که نابینا به دنیا آمده‌اند، تجربه می‌کنند. اما کمتر از کسانی که در اواخر زندگی نابینا شده‌اند. محققان فرض می‌کنند که هر چه فرد دیرتر نابینا شود، محتوای بصری بیشتری را در رویاهای خود تجربه می‌کند.

مطالعات تحقیقاتی شرکت کنندگان نابینا را بر اساس محدوده های سنی مختلف دسته بندی می کند. بعد از پنج تا هفت سالگی  افرادی که  نابینا شدند، تمایل دارند رویاهای کاملا بصری ببینند. کسانی که نابینا به دنیا نیامده‌اند، اما قبل از پنج تا هفت سالگی نابینا شده‌اند، می‌توانند درجات مختلفی از عناصر بصری را در رؤیاها تجربه کنند، بسته به اینکه در زمان نابینایی چقدر طول کشیده است.

افرادی که بعد از پنج تا هفت سالگی نابینا شدند

کسانی که بعد از پنج تا هفت سالگی نابینا شدند، تمایل به دیدن رویاهای بصری دارند. گفته می شود، آنها ممکن است به اندازه افراد دارای بینا محتوای رویایی بصری را تجربه نکنند. مانند افرادی که در سنین پایین‌تر نابینا شدند، کسانی که دیرتر نابینا شدند اغلب عناصر حسی دیگری در رویاها برجسته‌تر می‌شوند تا محتوای بصری کاهش یافته را جبران کنند. برای مثال، آنها تمایل دارند در هنگام خواب، بیشتر از افراد بینا، احساسات لامسه یا فیزیکی را تجربه کنند.

تجارب رویایی بصری افراد نابینا فقط مربوط به افراد و مکان هایی نیست که قبل از نابینایی دیده اند. هنگام خواب، چیزهایی را می بینند که از زمانی که نابینا شده اند وارد زندگی آنها شده است. این نشان می‌دهد که در حالی که ما رویا می‌بینیم، ذهن ما به جای تکرار دنیایی که با آن آشنا هستیم، دنیایی را می‌سازد. زیرا کسی که بینایی خود را کامل از دست داده است، واقعاً نمی‌داند چیزی که هرگز از نظر بصری ندیده است، چگونه است.

رویاها برای افراد نابینا چگونه است؟

آنچه در هنگام خواب اتفاق می افتد برای افراد نابینا و بینا مشابه است. اگرچه بسیاری از افراد نابینا تصاویر بصری کمتری را هنگام دیدن رویا تجربه می کنند. هر دو گروه رویاهایی را تجربه می کنند که شامل داستان های واقعی است که در آن آنها یک بازیگر هستند. در چنین رویاهایی افراد تجربه های حسی دارند و با دیگران تعامل دارند.

اگرچه محتوای رویاهای بصری در نابینایان کاهش می یابد. سایر حواس در رویاهای نابینایان تقویت می شوند. یک فرد نابینا در خواب بیشتر از افراد بینا احساس صدا، لامسه، چشایی و بویایی را تجربه می کند. افراد نابینا نیز بیشتر از افراد بینا انواع خاصی از رویاها را می بینند. به عنوان مثال، به نظر می رسد افراد نابینا رویاهای بیشتری در مورد حرکت یا سفر و کابوس های بیشتری را تجربه می کنند.

افراد نابینا در مورد چه چیزی خواب می بینند؟

برخی از انواع متداول خواب های خود را در نظر بگیرید. این احتمال وجود دارد که آن ها ترکیبی از چیزهای عجیب و غریب باشند که کنار هم قرار گرفتن آن ها معنای خاصی نداشته باشد. افراد نابینا نیز عمدتا مانند افراد بینا خواب می بینند.

یک مطالعه در سال ۱۹۹۹ خواب های ۱۵ بزرگسال نابینا در مدت زمان دو ماه را مورد بررسی قرار داد (در کل ۳۷۲ خواب). رویا های افراد نابینا تا حد زیادی شبیه به افراد بینا است ولی دارای چند استثناء است:

  • افراد نابینا در مورد موفقیت یا شکست شخصی خواب کمتری می بینند.
  • افراد نابینا کمتر به فکر تعامل تهاجمی بودند.
  • به نظر می رسید بعضی از افراد نابینا، بیشتر در مورد حیوانات، غالبا سگ های خود، خواب می دیدند.
  • بعضی از افراد نابینا، خواب های مکرر راجع به غذا یا غذا خوردن گزارش کردند.

یافته دیگر این تحقیق شامل خواب هایی بود که نوعی بدشانسی را شامل می شد. افراد نابینا، تقریبا دو برابر افراد بینا در مور بدشانسی در خواب و در مسافرت یا غیره خواب می دیدند.

 

آیا افراد نابینا کابوس می بینند؟

مانند افراد بینا، افراد نابینا نیز کابوس های شبانه را تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده است که افراد نابینا رویاهای بیشتری در مورد مسافرت می بینند که شامل شرایط ناگوار است. برخی از این رویاها به طور بالقوه می توانند کابوس در نظر گرفته شوند. محتوای کابوس ممکن است منعکس کننده مشکلاتی باشد که نابینایان زندگی خود با آن مواجه می شوند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

وضعیت خواب جنینی

 

روال قبل از خواب مطلوب برای بزرگسالان

 

 

به این مقاله امتیاز دهید