07136476172 - 09172030360 [email protected]

تفاوت سکته مغزی و آنوریسم مغزی؟

اصطلاحات “سکته مغزی” و “آنوریسم” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما این دو وضعیت جدی تفاوت های مهمی دارند. تفاوت سکته مغزی و آنوریسم مغزی؟

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک رگ خونی در مغز پاره شده یا خونرسانی به مغز مسدود شده باشد. آنوریسم نتیجه ضعیف شدن دیواره شریان است. آنوریسم باعث ایجاد برآمدگی در رگ شما می شود که ممکن است پاره شود و متعاقباً خونریزی کند. آنها می توانند هر قسمت از بدن از جمله مغز و قلب را تحت تاثیر قرار دهند. به خواندن مطلب ادامه دهید تا در مورد شناسایی و درمان سکته مغزی و آنوریسم بیشتر بدانید.

چه چیزی باعث سکته مغزی و آنوریسم می شود؟

دو نوع اصلی سکته مغزی وجود دارد:

سکته مغزی ایسکمیک و سکته هموراژیک. هر کدام علت مشخصی دارند. آنوریسم در مغز یا آنوریسم مغزی معمولاً از آسیب به شریان ناشی می شود.

این می تواند ناشی از ضربه، یک وضعیت سلامتی مداوم مانند فشار خون بالا یا مصرف مواد مخدر، یا یک مشکل عروقی باشد که از بدو تولد داشته اید.

سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی ایسکمیک رایج ترین نوع سکته مغزی است. حدود 87 درصد همه سکته ها را تشکیل می دهد. زمانی اتفاق می افتد که یک سرخرگ در مغز یا شریان حامل خون به مغز مسدود شود.

انسداد ممکن است بدلیل لخته خون یا باریک شدن شریان به دلیل تجمع پلاک باشد. پلاک موجود در شریان از چربی ها، سلول ها و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تشکیل شده است.

LDL همچنین به عنوان کلسترول “بد” شناخته می شود. هنگامی که شریان ها در هر نقطه از بدن به دلیل فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی باریک می شوند یا به دلیل فشار خون بالا یا سایر مشکلات سلامتی سفت می شوند، این بیماری تصلب شرایین نامیده می شود.

ممکن است شنیده باشید که آن را به عنوان “سخت شدن شریان ها” توصیف می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، جریان خون یا به طور کامل متوقف می شود یا به حدی کاهش می یابد که اندام ها و بافت های متکی به آن منبع خون گرسنه می شوند و آسیب می بینند.

سکته هموراژیک

سکته هموراژیک با انسداد شریان ارتباطی ندارد. این یک خونریزی است که در آن یک شریان پاره می شود. جریان خون از طریق آن شریان به طور کلی متوقف می شود. یا جریان خون با نشت خون از طریق سوراخ جدید در دیواره سرخرگ کاهش می یابد.

سکته هموراژیک ممکن است به دلیل تشکیل نامنظم عروق خونی رخ دهد. این مورد، ناهنجاری شریانی-وریدی (AVM) نامیده می شود. این رگ های خونی نامنظم می توانند پاره شوند و خون به مغز بریزند.

شایع ترین علت سکته مغزی هموراژیک، ترکیدن یک شریان کوچک به دلیل فشار خون بالا است. همچنین می تواند ناشی از آنوریسم مغزی باشد. دیواره رگ خونی ضعیف می شود زیرا به سمت بیرون برآمده است. در نهایت، آنوریسم می تواند ترکیده شود.

سوراخ در دیواره شریان به این معنی است که جریان خون در پایین دست کاهش می یابد. که باعث می شود خون به بافت اطراف شریان بریزد. هر زمان که جریان خون در قسمتی از مغز مختل شود، این رویداد سکته مغزی نامیده می شود.

آنوریسم مغزی

علاوه بر AVM، سایر شرایط سلامت ژنتیکی، مانند اختلالات بافت همبند، می تواند منجر به آنوریسم در مغز شود. هنگامی که دیواره شریان آسیب دیده باشد، آنوریسم نیز می تواند ایجاد شود.

فشار خون بالا و سیگار کشیدن هر دو رگ های خونی را تحت فشار قرار می دهند. آترواسکلروز، عفونت ها و ضربه به سر، مانند ضربه مغزی نیز می تواند منجر به آنوریسم شود.

علائم سکته مغزی و آنوریسم چیست؟

هم سکته مغزی و هم آنوریسمی که ترکیده می شود می تواند به طور ناگهانی و بدون هیچ هشداری رخ دهد. علائم متفاوت خواهد بود. نوع درمان اورژانسی که باید دریافت کنید نیز به سکته مغزی یا آنوریسم بستگی دارد. صرف نظر از علت، پاسخ سریع به علائم ضروری است.

همه علائم سکته مغزی وجود نخواهد داشت. اگر یک یا چند علامت به سرعت ایجاد شد، باید فرض کنید که دچار سکته شده اید. اگر مشکوک به سکته مغزی هستید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

در صورتی که آنوریسم داشته باشید معمولاً علائمی نخواهید داشت مگر اینکه آنوریسم بترکد. اگر آنوریسم بترکد، سردرد ناگهانی و وحشتناکی خواهید داشت. همچنین ممکن است دچار معده درد شوید و استفراغ کنید. این رویداد همچنین ممکن است شما را بسیار خسته کند یا حتی باعث شود که به کما بروید.

عوامل خطر سکته مغزی و آنوریسم چیست؟

سکته مغزی و آنوریسم در بسیاری از عوامل خطر مشترک مشترک هستند:

وقتی فشار خون بالا کنترل نشده باشد، در معرض خطر سکته مغزی و آنوریسم هستید. سیگار همچنین یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی و آنوریسم است. زیرا به رگ های خونی آسیب می رساند.

سابقه قبلی سکته مغزی یا حمله قلبی نیز احتمال بروز یک رویداد عروقی مغزی را افزایش می دهد. زنان کمی بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به آنوریسم مغزی یا سکته مغزی هستند.

افزایش سن، خطرات شما را برای هر دو رویداد افزایش می دهد. سابقه خانوادگی آنوریسم یا سکته نیز ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای این حوادث قرار دهد. اگر یک آنوریسم داشته اید، احتمال ابتلا به آنوریسم دیگر نیز بیشتر است.

سکته مغزی و آنوریسم چگونه تشخیص داده می شود؟

به اشتراک گذاشتن علائم و سابقه پزشکی شخصی خود با پزشک به آنها کمک می کند تا یک برنامه تشخیص و درمان را تشکیل دهند. سی تی اسکن و ام آر آی می تواند به پزشک شما در تشخیص آنوریسم یا سکته کمک کند.

سی تی اسکن محل خونریزی در مغز و مناطقی از مغز که تحت تاثیر جریان خون ضعیف قرار گرفته اند را نشان می دهد. MRI می تواند تصاویر دقیقی از مغز ایجاد کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است هر دو ام آر آی و سی تی اسکن و همچنین سایر آزمایشات تصویربرداری را تجویز کند.

سکته مغزی و آنوریسم چگونه درمان می شود؟

پزشک بر اساس شدت سکته مغزی یا آنوریسم و ​​سابقه پزشکی شما بهترین درمان را تعیین می کند.

سکته مغزی ایسکمیک

اگر یک سکته مغزی ایسکمیک داشتید و ظرف چند ساعت پس از شروع علائم به بیمارستان رفتید، ممکن است دارویی به نام فعال کننده پلاسمینوژن بافتی (TPA) دریافت کنید.

این دارو به شکستن لخته کمک می کند. پزشک شما همچنین می تواند لخته را از رگ خونی خارج کند.

سکته هموراژیک

برای سکته مغزی هموراژیک، ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم رگ خونی آسیب دیده داشته باشید. جراح شما ممکن است از یک گیره مخصوص برای محکم کردن بخشی از رگ خونی که پاره شده است استفاده کند.

آنها می توانند این کار را در طول جراحی باز انجام دهند. که شامل بریدن جمجمه و کار بر روی شریان از بیرون است.

آنوریسم مغزی

اگر آنوریسم کوچکی دارید که پاره نشده است، پزشک ممکن است آن را با داروها و رویکرد مراقب و منتظر درمان کند. این بدان معنی است که آنها به صورت دوره ای از آنوریسم عکس می گیرند تا مطمئن شوند که رشد نکرده است. اگر چنین است، ممکن است به یک روش نیاز داشته باشید. برای اطلاعات کامل تر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: Stroke Vs. Aneurysm: Symptoms, Causes, Outlook, and More (healthline.com)

خوردن بادام زمینی می تواند است خطر سکته مغزی را کاهش دهد!

آیا بیماران مبتلا به بیماری کلیوی پلی کیستیک باید برای آنوریسم مغز نیز مورد معاینه قرار گیرند؟

 

به این مقاله امتیاز دهید