به گفته محققان ، تفسیر مجدد پاسخ استرس به عنوان افزایش عملکرد باعث می شود افراد کمتر مضطرب شوند و سلامت عمومی را بهبود بخشد. کف دست عرق کرده هنگام مصاحبه شغلی. ضربان قلب مسابقه قبل از پیاده روی در راهرو. درد معده قبل از امتحان نهایی بسیاری از ما در شرایط جدید ، غیرمعمول یا با فشار بالا یک واکنش کلاسیک به استرس را تجربه کرده ایم.
به گفته روانشناسان دانشگاه روچستر ، ارزیابی مجدد نحوه درک فرد از استرس می تواند در سلامت روانی ، رفاه عمومی و موفقیت فرد تأثیر بسزایی داشته باشد. محققان روچستر در آخرین مطالعه خود که در مجله روانشناسی تجربی، عمومی آمده است ، نوجوانان و جوانان را در یک کالج محلی آموزش دادند تا پاسخ استرس خود را به عنوان یک ابزار و نه یک مانع ، در نظر بگیرند.
آنچه فهمیدیم
این تیم دریافتند که علاوه بر کاهش اضطراب دانش آموزان ، تنظیم مجدد ذهنیت “استرس خوب” به آنها کمک می کند تا در آزمون ها نمره بیشتری کسب کنند ، کمتر تعلل کنند ، در کلاس ها ثبت نام کنند و به شیوه سالم تری به چالش های تحصیلی پاسخ دهند.
دانش آموزان برای تنظیم مجدد درک خود از استرس ، یک تمرین استاندارد خواندن و نوشتن را تکمیل کردند که به آنها آموخت که پاسخ استرس آنها در زمینه های عملکردی که به طور مستقیم برای آنها اعمال می شود ، مانند امتحان ، تاثیر خوبی دارد.
جرمی جمیسون ، استاد روانشناسی روچستر ، می گوید: “ما از نوعی رویکرد” گفتن باور است “استفاده می کنیم که به موجب آن شرکت کنندگان در مورد مزایای سازگاری استرس یاد می گیرند و از آنها خواسته می شود تا در مورد چگونگی این امر به آنها کمک کنند.” محقق اصلی در آزمایشگاه استرس اجتماعی دانشگاه. او در مورد چگونگی تأثیر تجربیات استرس بر تصمیمات ، احساسات و عملکرد تحقیق می کند. این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی او در زمینه بهینه سازی پاسخ های استرس است
استرس اغلب حس بدی ایجاد می کند. چگونه استرس واقعاً می تواند چیز خوبی باشد؟
تفکر متداول نشان می دهد که استرس ذاتاً بد است و همیشه باید از آن اجتناب کرد. این ممکن است گاهی اشتباه شود زیرا استرس یک ویژگی عادی و حتی تعیین کننده زندگی مدرن است.
به عنوان مثال ، دانش آموزانی که برای اولین مصاحبه شغلی خود آماده می شوند ، ممکن است قلب تپنده و کف دست خود را به عنوان نشانه ای از عصبی بودن و در معرض بمباران شدن درک کنند ، در حالی که در واقع ، پاسخ استرس به رساندن اکسیژن به مغز و ترشح هورمون های فعال کننده انرژی کمک می کند.
در طول عمر ، افراد باید طیف گسترده و متنوعی از مهارتهای پیچیده اجتماعی و فکری را بدست آورند و سپس این مهارتها را برای پیشرفت به کار گیرند. این فرایند ذاتاً استرس زا است ، اما برای عضویت مولد در جامعه نیز ضروری است.
علاوه بر این ، اگر مردم به سادگی از عوامل استرس زایی که با آنها روبرو شده اند ، کنار گذاشته شوند ، می تواند آنها را در یک آسیب جدی قرار دهد. بنابراین ، برای پیشرفت مردم در زندگی مدرن و غلبه بر تهدیدهای بقای شخصی و جهانی ، باید راهی برای پذیرش و غلبه بر خواسته های استرس زا پیدا کنند.
ارزیابی مجدد استرس دقیقاً چیست؟
افراد در شرایط استرس زا احساس افزایش همدردی می کنند – که ممکن است عرق کف دست یا ضربان قلب سریعتر باشد. به جای تصور همه چیز به عنوان استرس “بد” ، پاسخ به استرس ، از جمله برانگیختگی استرس ، می تواند در مورد نتایج روانی ، بیولوژیکی ، عملکردی و رفتاری مفید باشد.
ارزیابی مجدد استرس با هدف حذف یا کاهش استرس انجام نمی شود. آرامش را تشویق نمی کند ، بلکه بر تغییر نوع پاسخ به استرس تمرکز می کند: اگر ما معتقدیم که منابع کافی برای پاسخگویی به خواسته های ارائه شده داریم – مهم نیست که خواسته ها زیاد باشد – اگر فکر کنیم می توانیم با آنها کنار بیایید ، بدن ما با پاسخ به چالش پاسخ می دهد ، به این معنی که استرس به عنوان یک چالش تلقی می شود تا تهدید!
چه اتفاقی برای دانش آموزان “ارزیابی مجدد” در مقابل گروه کنترل افتاد؟
در مطالعه ما از دانش آموزان کالج محلی که دوره های ریاضی را گذرانده اند ، دریافتیم که شرکت کنندگان در ارزیابی مجدد سطوح پایین تری از اضطراب ارزیابی ریاضی را بلافاصله و در امتحان بعدی نشان دادند. آنها همچنین بلافاصله پس از اتمام تمرین ارزیابی مجدد ما ، نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند.
سپس اهمال کاری و اهداف خارج از کلاس را ارزیابی کردیم. در حالی که ما تعلل را فقط یک بار اندازه گیری کردیم – بنابراین نمی توانم در مورد اثرات عقب افتاده در آنجا صحبت کنم – دانشجویان اهمال کار، اهمال کاری کمتری را گزارش کردند ، که پس از آن نمرات بالاتر را در امتحان بعدی خود پیش بینی کردند.
ما همچنین دریافتیم که دانشجویان ارزیابی مجدد اهداف رویکرد بیشتری را گزارش کردند – یعنی اهداف متمرکز بر دستیابی به نتایج مثبت ، مانند بردن در یک بازی یا موفقیت در یک آزمون ، به جای اجتناب از نتایج منفی ، مانند تلاش برای شکست نخوردن یا عدم شکست عدم موفقیت در آزمون – که نتایج مثبت عملکرد و رفاه را پیش بینی می کند
سطح کورتیزول و تستوسترون را در دو گروه خود بررسی کردیم!
به طور کلی ، کورتیزول یک هورمون استرس کاتابولیک است و هنگامی که افراد تهدید می شوند ، افزایش می یابد. بنابراین ، اغلب به عنوان شاخص “استرس منفی” تفسیر می شود ، اگرچه همیشه “بد” نیست ، در حالی که تستوسترون یک هورمون آنابولیک است که عملکرد مطلوب را پشتیبانی می کند.
ما دریافتیم که دستکاری مجدد منجر به افزایش تستوسترون و کاهش کورتیزول در دانش آموزان برای شرایط امتحان در کلاس درس می شود ، که الگوی مفیدی برای عملکرد در اوج است.
برای والدینی که فرزندانشان تحت فشار و اضطراب هستند ، چه توصیه ای دارید ، به ویژه در زمان همه گیری؟
اولین قدم تفکیک استرس از ناراحتی و اضطراب است. استرس به سادگی پاسخ بدن به هرگونه تقاضا ، خوب یا بد است. هیجان یک حالت استرس زا است ، همانطور که اضطراب است.
همچنین برای والدین مهم است که درک کنند که دعواها عادی هستند و حتی می توانند با حمایت مناسب رشد را افزایش دهند. هیچ کس بدون حرکت از محدوده راحتی خود نوآوری و پیشرفت نمی کند. برای اینکه بچه ها رشد کنند ، بیاموزند و موفق شوند ، باید با آنها مشارکت داشته باشند و کارهای دشواری را به عهده بگیرند. گذراندن آن دوره سخت ریاضی و کسب نمره متوسط می تواند برای موفقیت بلند مدت مهمتر از گذراندن در یک دوره آسان و دستیابی به آن باشد.
عادی سازی استرس و کنار گذاشتن موانع گذشته می تواند به بچه ها کمک کند بفهمند که می توانند کارهای سختی انجام دهند. کاهش استرس با از بین بردن موانع ، مانند حذف امتحانات ، سهولت دروس و غیره حتی می تواند مانع پیشرفت آنها شود.
سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!