07136476172 - 09172030360 [email protected]
تحقیقات جدید ارتباط بین آپنه خواب و افسردگی را مورد بررسی قرار داده و نشان می دهد که آپنه خواب ممکن است یکی از دلایلی باشد که درمان های افسردگی شکست می خورند.

 

حدود 20 تا 30٪ افراد مبتلا به افسردگی و اختلالات خلقی دیگر کمک های لازم  برای بهبودی را دریافت نمی کنند. افسردگی علت عمده ناتوانی در جهان است. در ایالات متحده، خودکشی دهمین علت اصلی مرگ در میان افراد مختلف است. بنابراین، بهره مندی از درمانهای مؤثر بسیار حائز اهمیت است.

تحقیقات جدید نشان می دهند که آپنه انسدادی خواب (OSA) به عنوان یک عامل موثر برای افسردگی مقاوم به درمان است و نشان می دهد که غربالگری و درمان اختلالات خواب می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

دکتر ویلیام مک کیل – رئیس گروه روانپزشکی و رفتارشناسی در کالج پزشکی گرجستان در دانشگاه آگوستا، نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: “هیچ کس در مورد ارزیابی OSA به عنوان یک علت بالقوه افسردگی مقاوم به درمان صحبت نمی کند، درحالیکه این اختلال در حدود 50٪ از افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده رخ می دهد.”

 

14٪ از افراد مبتلا به افسردگی OSA داشتند

 

دکتر McCall و تیم او، به صورت تصادفی میزان OSA تشخیص داده نشده در افراد مبتلا به افسردگی و دارای گرایش های خودکشی را مورد بررسی قرار دادند.

آنها 125 نفر را دارای اختلال افسردگی وارد آزمایش کردند، این مطالعه در اصل برای تعیین این موضوع بود که آیا درمان بی خوابی آنها علائم افسردگی را بهبود می بخشد یا خیر.

  افرادی که قرص های خواب آور مصرف می کردند یا افراد مبتلا به چاقی یا سندرم پاهای بیقرار از مطالعه خارج شدند.

 

 

دانشمندان شرکت کنندگان را با تست خواب مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که 17 نفر از 125 نفر (حدود 14٪) OSA (آپنه انسدادی خواب) داشتند.

دکتر McCall و همکارانش خاطر نشان می کنند که افرادی که OSA داشتند، با شاخص های معمول OSA، مانند خواب آلودگی روزانه، این اختلال را نشان ندادند. همچنین 6 نفر از 17 نفر زنانی بودند که چاق نبودند.

دکتر مک کول می گوید: “ما به طور کامل غافلگیر شدیم،” که علائم رایج [OSA] به طور کامل علائمی نبودند که ما تصور می کردیم “.

همچنین، 52 نفر از 125 نفر، افسردگی مقاوم به درمان داشتند؛ 8 نفر از افرادی که دارای افسردگی مقاوم به درمان بودند نیز OSA داشتند.

 

گزینه های درمان

 

محققان خاطرنشان می کنند که شرایط اساسی – مانند کم کاری تیروئید ، سرطان و بیماری شریانی کاروتید – اغلب می توانند دلایل افسردگی مقاوم به برابر درمان باشند.

 

بنابراین، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی باید تعدادی از آزمایش ها را انجام داده تا علت شکست درمان افسردگی را دریابند.

چنین آزمایش هایی ممکن است شامل یک اسکن مغزی یا حتی یک تست ستون فقرات باشد، اما دکتر McCall و تیم او توصیه می کنند بهتر است ابتدا برای تست خواب اقدام شود . او می گوید: “من فکر می کنم قبل از اینکه تست ستون فقرات را برای افسردگی مقاوم به برابر درمان انجام دهیم، بهتر است ابتدا یک تست خواب انجام دهیم.”

 

ما اکنون می دانیم که در صورت وجود اختلال آپنه خواب، بهتر است که از روش های موجود برای درمان استفاده شود، زیرا تاثیر بسزایی در بهبود افسردگی و تمایلات خودکشی دارد. اما باید توجه داشت که علائم پنهانی برای آپنه خواب وجود دارند و باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.”

دکتر ویلیام مک کال

 

با این حال، نویسندگان مطالعه همچنین اذعان می کنند که عوامل دیگر – مانند عوارض جانبی برخی داروها، از جمله بتا بلوکرها و کورتیکواستروئیدها – ممکن است باعث افسردگی مقاوم در برابر درمان شود.

آنها همچنین اشاره می کنند که گرایش های خودکشی نیز یک عامل کلیدی هستند و زمینه تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد در مورد اینکه آیا درمان آپنه خواب نیز باعث کاهش اندیشه های خودکشی خواهد شد یا خیر.

برای اطلاع از چگونگی تست خواب، اختلالات خواب و روش های بهبود افسردگی می توانید به موسسه سلامت مغز دانا، ارائه دهنده متدهای جدید و به روز دنیا برای بهبود اختلالات شناختی مراجعه کنید.

 
به این مقاله امتیاز دهید