07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر اغلب به اثاثیه برخورد کنید یا چیزهایی را رها کنید، ممکن است خودتان را دست و پا چلفتی تصور کنید. دست و پا چلفتی بودن  به عنوان هماهنگی، حرکت یا عمل ضعیف تعریف می شود.

در افراد سالم، ممکن است یک مشکل جزئی باشد. اما در عین حال می تواند خطر تصادف یا صدمات جدی مانند ضربه مغزی را افزایش دهد.

در یک بررسی در 2009 در ارتباط بین کنترل حرکتی و تفاوت‌های مغزی مرتبط با سن شواهدی یافت شد که مشکلات سیستم عصبی و عصبی عضلانی به مشکلات عملکرد حرکتی در بزرگسالان مسن‌تر کمک می‌کند.

این نشان می دهد که عملکرد مغز، از نحوه پردازش اطلاعات گرفته تا گفتن نحوه حرکت به بدن، در هماهنگی نقش دارد.

اکثر مردم لحظات ناشیانه ای خواهند داشت و معمولاً جای نگرانی نیست. اما اگر در هماهنگی با مشکلات مداوم و ناگهانی روبرو هستید، یا اگر به طور جدی با سلامتی شما تداخل داشته باشد، می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

چه عواملی باعث  دست و پا چلفتی شدن ناگهانی می شود؟

اگر حواس‌تان پرت شده باشد یا از محیط اطرافتان بی‌اطلاع باشید، می‌تواند ناگهانی دست و پا چلفتی شدن رخ دهد. اما اغلب، مشکلات ناگهانی با هماهنگی همراه با یک علامت دیگر می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی و زمینه ای باشد.

سکته

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در مغز تشکیل می‌شود. و جریان خون را کاهش می‌دهد ( سکته مغزی ایسکمیک ). یا زمانی که یک رگ خونی ضعیف در مغز شما می‌ترکد و جریان خون را کاهش می‌دهد ( سکته مغزی هموراژیک). این امر مغز شما را از اکسیژن محروم می کند و سلول های مغز شروع به مردن می کنند.

در طول سکته مغزی، برخی از افراد فلج یا ضعف عضلانی را تجربه می کنند که می تواند باعث هماهنگی ضعیف و سکندری شود.

اما  این وضعیت ناگهانی همیشه به معنای سکته مغزی نیست. با سکته مغزی، احتمالاً علائم دیگری نیز خواهید داشت. این شامل:

  • لکنت زبان
  • احساس سوزن و سوزن در بازوها یا پاهای شما
  • ضعف یا بی حسی عضلانی
  • سردرد
  • سرگیجه

شما ممکن است علائم مشابهی را در طول یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا یک سکته کوچک مشاهده کنید. TIA همچنین جریان خون به مغز را کاهش می دهد. این حملات معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و باعث آسیب دائمی مغز نمی شود.

با این حال، اگر شما یا کسی که می شناسید علائم سکته مغزی را نشان می دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تشنج

برخی از تشنج ها نیز می توانند علائمی ایجاد کنند که شبیه به دست و پا چلفتی ناگهانی به نظر می رسند.

این اغلب در مورد تشنج های جزئی ، میوکلونیک و آتونیک پیچیده یا حملات قطره ای صدق می کند. تشنج‌های میوکلونیک و آتونیک باعث می‌شوند که فردی به طور ناگهانی زمین بخورد. این علامت سندرم دست و پا چلفتی بودن محسوب نمی شود.

در تشنج های جزئی پیچیده، الگویی از اعمال و علائم وجود دارد. یک فرد معمولاً در حالی که در میانه یک فعالیت است، خیره می شود. سپس، آنها شروع به انجام یک فعالیت تصادفی می کنند مانند:

  • زمزمه کردن
  • دست و پا زدن یا چیدن لباس هایشان
  • چیدن اشیا

تشنج های جزئی پیچیده ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد و فرد هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده است نخواهد داشت. دفعه بعد که تشنج رخ می دهد، همان اقدامات معمولا تکرار می شود.

اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید دچار تشنج شده یا در حال تجربه آن هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اضطراب و استرس

اگر به طور ناگهانی مضطرب یا استرس داشته باشید، سیستم عصبی شما، که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کند، ممکن است عملکرد غیر طبیعی داشته باشد. این می‌تواند باعث شود دست‌هایتان بلرزد یا نحوه دیدن اطرافتان و انجام وظایف را مختل کند. در نتیجه، احتمال برخورد شما با اشیا یا افراد بیشتر است.

اگر اضطراب دارید ، تمرین روش‌های مقابله‌ای ممکن است به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید و مسائل را با هماهنگی بهبود بخشید.

مواد مخدر و الکل

اگر الکل زیاد می نوشید یا مواد مخدر مصرف می کنید، ممکن است به دلیل مسمومیت دچار کلافگی شوید. مسمومیت، که عملکرد مغز را مختل می کند، معمولا شامل یک یا دو علامت است که ممکن است همیشه شامل حرکات ناهماهنگ نباشد.

علائم مسمومیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چشم های پرخون
  • تغییر در رفتار
  • بوی قوی الکل
  • لکنت زبان
  • استفراغ

ممکن است هنگام مسمومیت در حفظ تعادل یا هماهنگی گام‌ها مشکل داشته باشید. این می تواند منجر به آسیب دیدن خود یا ضربه مغزی در صورت زمین خوردن شود.

دست و پا چلفتی بودن در بزرگسالان

پیری می تواند با مسائل هماهنگ همراه باشد.

در یک مطالعه بر روی حرکات دست، نتایج نشان داد که بزرگسالان جوان و مسن از بازنمایی ذهنی متفاوتی از فضای اطراف بدن خود استفاده می کنند. در حالی که بزرگسالان جوان‌تر چارچوب مرجع خود را روی دست متمرکز می‌کنند، افراد مسن‌تر از یک چارچوب مرجع متمرکز بر کل بدن خود استفاده می‌کنند. این تغییر می‌تواند بر نحوه برنامه‌ریزی و هدایت حرکات افراد مسن تأثیر بگذارد.

دست و پا چلفتی بودن نیز می تواند به عنوان یک مشکل ظریف شروع شود و به تدریج بدتر شود. اگر شما یا کسی که می‌شناسید مشکلات مداومی در هماهنگی همراه با علائم دیگر دارید، مشکل را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است یک اختلال عصبی زمینه ای وجود داشته باشد.

تومور مغزی

رشد بدخیم یا خوش خیم روی مغز نیز می تواند بر تعادل و هماهنگی تأثیر بگذارد. اگر تومور مغزی دارید، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • حالت تهوع و استفراغ غیر قابل توضیح
  • مشکلات بینایی
  • تغییر شخصیت یا رفتار
  • مشکلات شنوایی
  • تشنج
  • ضعف یا بی حسی
  • سردردهای قوی

پزشک می‌تواند MRI یا اسکن مغز را برای بررسی رشد مغز شما انجام دهد.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و می تواند سیستم حرکتی را مختل کند. علائم اولیه می تواند ظریف باشد. اما ممکن است شامل لرزش دست یا تکان دادن دست باشد که می تواند باعث مشکلات هماهنگی شود. سایر علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • از دست دادن بویایی
  • مشکل خواب
  • یبوست
  • صدای ملایم یا کم
  • صورت بی احساس

اگر پزشک متخصص بیماری پارکینسون را تشخیص دهد، پزشک شما می‌تواند درمان را توصیه کند و شما را به متخصصی ارجاع دهد.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر به آرامی به سلول های مغز آسیب می رساند و آنها را از بین می برد. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب در حافظه مشکل دارد، در انجام وظایف آشنا مشکل دارد و ممکن است مشکلاتی در هماهنگی داشته باشد. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بعد از 65 سالگی افزایش می یابد .

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان در میانسالی دچار این علائم شدید و اگر بهبود نیافتند، با پزشک مشورت کنید.

علل دیگر

حرکات ناهماهنگ همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که شما به اندازه کافی نخوابید. خستگی می تواند بر تعادل تأثیر بگذارد و باعث شود چیزها را رها کنید. یا ممکن است متوجه شوید که با چیزهایی برخورد می کنید. حداقل 8 ساعت خواب در هر شب به مغز و بدن شما اجازه استراحت می دهد.

مسائل بهداشتی که بر مفاصل و ماهیچه ها تأثیر می گذارد، مانند آرتریت ، و داروهایی مانند ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج نیز می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

واحد ارزیابی و تشخیص

حقیقت پشت سندرم کودک دست و پا چلفتی: اختلال هماهنگی رشد

 

2/5 - (1 امتیاز)