07136476172 - 09172030360 [email protected]

آفازی از دست دادن توانایی درک گفتار یا برقراری ارتباط با استفاده از زبان است. این می تواند زمانی رخ دهد که نواحی از مغز که مسئول زبان هستند آسیب ببینند. انواع مختلفی از آفازی وجود دارد. هر نوع به دو دسته روان یا غیر روان طبقه بندی می شود. آفازی بروکا یک نوع غیر روان است. آفازی بروکا ناشی از آسیب به بخشی از مغز به نام ناحیه بروکا است. که در لوب پیشانی، معمولا در سمت چپ قرار دارد. این یکی از بخش های مغز است که مسئول گفتار و بخش حرکتی است. این نام برای پیر پل بروکا، پزشک فرانسوی که در سال 1861 این قسمت مغز را کشف کرد، نامگذاری شده است. آفازی بروکا به عنوان آفازی بیانی نیز شناخته می شود. ناحیه بروکا ناحیه ای در لوب پیشانی است که در گفتار و زبان، به ویژه در تولید گفتار منسجم و روان نقش دارد.

علائم آفازی بروکا

اگر آفازی بروکا دارید، ممکن است بتوانید آنچه گفته می شود را درک کنید، اما نمی توانید روان صحبت کنید. زیرا مغز شما قادر به کنترل روان گفتار شما نیست.

این ممکن است شما را بسیار ناامید کند. زیرا می دانید چه می خواهید بگویید اما نمی توانید کلمات را آنطور که می خواهید بیان کنید.

علائم آفازی بروکا عبارتند از:

  • گرامر ضعیف یا نبود گرامر
  • مشکل در تشکیل جملات کامل
  • حذف برخی از کلمات، مانند «است». (فردی که مبتلا به آفازی بروکا است ممکن است به جای «من فنجان را می‌خواهم» چیزی شبیه «فنجان، من” بگوید.
  • دشواری بیشتری در استفاده صحیح از افعال نسبت به اسم ها
  • مشکل در بیان صداها و کلمات
  • مشکل در تکرار آنچه توسط دیگران گفته شده است
  • اشکال در نوشتن جملات
  • مشکل در خواندن
  • مشکلات با درک کامل
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
  • نا امیدی

آفازی بروکا باعث ایجاد

هر گونه بیماری عصبی که به سلول های ناحیه زبانی مغز آسیب می رساند ممکن است منجر به آفازی شود. سلول های مغز زمانی می میرند که جریان خون یا جریان اکسیژن به قسمت خاصی از مغز متوقف یا کاهش یابد.

علل عبارتند از:

  • سکته
  • تومور مغزی
  • آسیب به مغز، مانند ضربه شدید به سر یا زخم گلوله
  • عفونت در مغز
  • شرایط عصبی پیشرونده، مانند بیماری آلزایمر

تشخیص آفازی بروکا

اگر سکته مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی رخ دهد، پزشک علائم آفازی را آزمایش می کند. اگر شما یا فردی با یک بیماری عصبی پیشرونده شروع به نشان دادن مشکل در صحبت کردن یا درک زبان کردید، باید فوراً به دنبال ارزیابی پزشکی باشید.

پزشک با شما صحبت خواهد کرد تا توانایی شما در درک و برقراری ارتباط را تعیین کند. اگر مشکل در گفتار یا درک مطلب آشکار یا مشکوک باشد، آزمایشات تکمیلی انجام خواهد شد.

تشخیص آفازی بروکا به ام آر آی یا سی تی اسکن نیاز دارد. این آزمایشات به تعیین ناحیه دقیق مغزی که تحت تأثیر قرار گرفته و همچنین میزان آسیب کمک می کند.

درمان وضعیت

آفازی بروکا نیاز به درمان با گفتار درمانی دارد. انتظار نمی رود که به خودی خود بهبود یابد. گفتار درمانی شامل کار با یک آسیب شناس گفتار زبان، چه به صورت حضوری و چه آنلاین، می تواند پیشرفت را تا حد زیادی افزایش دهد. هر چه فردی تمرین بیشتری برای صحبت کردن در یک محیط امن داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به تلاش برای بهبود ادامه دهد. همچنین، یافتن یک گروه حمایتی، باشگاه کتاب، یا نوع دیگری از محیط اجتماعی با افراد دیگری که از همین موضوع می گذرند، می تواند بسیار سودمند باشد.

در نهایت، اگر به آفازی بروکا مبتلا هستید، می توانید با داشتن تعاملات کلامی با افرادی که به آنها اعتماد دارید، به سرعت پیشرفت خود کمک کنید. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

  • سعی کنید سطح سر و صدای اتاقی را که در آن هستید کنترل کنید. تا هرگونه مزاحمت غیر ضروری را از بین ببرید.
  • ممکن است در ابتدا احمقانه به نظر برسد، اما از یک آینه استفاده کنید و سعی کنید چند عبارت را تمرین کنید، مانند “حالت چطور است؟” و “برای تعطیلات چه کار می کنی؟” قبل از شرکت در رویدادها این ممکن است به افزایش سطح اعتماد به نفس شما کمک کند.
  • به تلاش ادامه بده به یاد داشته باشید که بهبود می تواند سال ها ادامه یابد.

حمایت از فرد مبتلا به آفازی بروکا

اگر به کسی که این عارضه را دارد اهمیت می دهید، به یاد داشته باشید که او مانند قبل باهوش است. فهیم باشید، زیرا ممکن است از وضعیت فعلی خود احساس ناامیدی کنند.

سعی کنید صبور باشید و آنها را در زندگی خانواده یا حلقه دوستان خود بگنجانید. با وارد کردن فعالانه آنها در گفتگوها و نگاه مستقیم به آنها به جای صحبت کردن در اطراف آنها، آنها را در جریان نگه دارید.

سایر نکات ارتباطی عبارتند از:

  • جملات خود را ساده و کوتاه نگه دارید. اما با آنها طوری صحبت نکنید که انگار یک کودک هستند.
  • به یاد داشته باشید که علایق آنها تغییر نکرده است. فقط توانایی آنها در صحبت کردن در مورد آنها تغییر کرده است.
  • سوالات بله و نه زیاد یا سوالاتی که نیاز به پاسخ های بسیار ساده دارند بپرسید.
  • از حرکات یا لوازم جانبی برای رساندن نظر خود استفاده کنید.
  • در تعاملات ساده، مانند نشستن آرام در طبیعت، جایی که می توانید بدون صحبت زیاد از حضور یکدیگر لذت ببرید، بپیوندید.

انواع دیگر آفازی

انواع دیگر آفازی عبارتند از آفازی ورنیکه، آفازی سراسری، آفازی هدایتی و آفازی آنومیک. همه انواع آفازی بر ارتباطات و گفتار تأثیر می گذارد.

آفازی ورنیکه

آفازی Wernicke ناحیه ای از مغز که به نام ناحیه Wernicke شناخته می شود را تحت تأثیر قرار می دهد که در سمت چپ وسط قرار دارد. افراد مبتلا به این عارضه در درک زبان مشکل دارند و ممکن است پردازش کلمات گفتاری نسبت به افراد مبتلا به آفازی بروکا دشوارتر باشد.

افراد مبتلا به آفازی ورنیکه نیز نوع متفاوتی از الگوی گفتار را نشان می دهند. ورنیکه نوعی آفازی روان است. علائم عبارتند از:

  • بیان جملاتی که آهنگ مناسب دارند اما فاقد کلمات مناسب هستند
  • قاطی کردن کلمات با هم در یک توالی ظاهراً دلخواه
  • قرار دادن کلمات ساختگی و مزخرف در جملات
  • غافل از اینکه ممکن است چیزی غیرقابل درک برای دیگران بیان کنید

آفازی فراگیر

آفازی فراگیر ناشی از آسیب گسترده به مناطق بزرگی از مغز است که مسئول زبان هستند. این نوع آفازی می تواند منجر به مشکلات شدید در برقراری ارتباط شود. آفازی فراگیر هم بر توانایی صحبت کردن و هم بر توانایی درک گفتار تأثیر می گذارد.

آفازی هدایتی

افراد مبتلا به آفازی هدایتی در تکرار کلمات یا جملاتی که به آنها گفته شده مشکل دارند. بسته به اندازه آسیب، ممکن است مشکلات شدیدی در روانی یا درک مطلب نداشته باشند.

این نوع آفازی به دلیل آسیب در ناحیه ای از مغز است که بین ناحیه بروکا و ناحیه ورنیکه ارتباط برقرار می کند. همچنین به عنوان آفازی انجمنی شناخته می شود.

آفازی آنومیک

آفازی آنومیک منجر به مشکل در نامگذاری اشیا می شود. فرد مبتلا به این عارضه می تواند تشخیص دهد و بفهمد که یک شی چیست و برای چه استفاده می شود. اما در یافتن کلمه یا نام صحیح برای آن شی مشکل دارد.

آیا می توانید از آفازی بروکا جلوگیری کنید؟

هیچ روشی برای پیشگیری از آفازی بروکا یا هر نوع آفازی وجود ندارد. یکی از راه‌های پیشگیری از آن، کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی است. این ممکن است به تغییراتی در شیوه زندگی نیاز داشته باشد، مانند ترک سیگار در صورت سیگار کشیدن و کاهش وزن در صورت اضافه وزن. ترک سیگار یا الکل اغلب دشوار است، اما یک پزشک می تواند به ایجاد برنامه ای کمک کند که برای شما مفید باشد.

داروهایی که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند نیز می توانند کمک کنند. با یک پزشک در مورد خطر سکته مغزی خود و تغییراتی در سبک زندگی که می توانید برای کاهش آن ایجاد کنید صحبت کنید.

همچنین محافظت از سر در هنگام ورزش و سایر فعالیت‌ها، مانند موتورسیکلت، بسیار مهم است. استفاده از کلاه ایمنی می تواند به جلوگیری از انواع آسیب های مغزی که می تواند منجر به آفازی شود کمک کند.

چشم انداز

افراد مبتلا به آفازی بروکا اغلب در طول زمان پیشرفت قابل توجهی در توانایی خود در صحبت کردن ایجاد می کنند. میزان آسیب، علت آن، و سلامت کلی و سن شما همه عواملی هستند که ممکن است بر بهبودی تأثیر بگذارند.

بهبود گفتار ممکن است طی چند روز، هفته یا ماه پس از آسیب شروع شود. بهبودها ممکن است تا سالها پس از آن همچنان مشاهده شوند.

 

واحد ارزیابی و تشخیص

گفتار درمانی چیست؟ کدام اختلالات گفتار با این روش قابل درمان هستند؟

اختلالات گفتاری: علل، علائم، تشخیص، درمان

به این مقاله امتیاز دهید