07136476172 - 09172030360 [email protected]

آغوش ام اس علامتی از مولتیپل اسکلروزیس (MS) است که مانند فشار در اطراف قفسه سینه یا شکم احساس می شود.  مردم همچنین به آغوش ام اس به عنوان طناب دور قفسه سینه یا شکم اشاره می کنند.  اغلب می تواند اولین علامت ام اس باشد. برخی از مردم ترجیح می دهند آن را “فشار ام اس” بنامند زیرا مطمئناً این یک آغوش دوستانه نیست.

مانند بسیاری از علائم ام اس، در آغوش گرفتن ام اس ممکن است هیچ محرک ظاهری نداشته باشد.  دارو درمانی و خودمراقبتی می تواند به پیشگیری از علائم یا کاهش درد و ناراحتی در هنگام بروز کمک کند.

این مقاله در آغوش گرفتن ام اس، چرایی بروز آن، و زمان درخواست کمک پزشکی را توضیح می دهد.

آشنایی با علائم ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)

آغوش ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که از مغز و ستون فقرات تشکیل شده است.  ام اس از مشکلی در سیستم ایمنی ناشی می شود که باعث می شود به فیبرهای عصبی سالم و میلین (ماده ای که آنها را می پوشاند) حمله کند.

هنگامی که ام اس باعث آسیب به سیستم عصبی می شود، ممکن است فرد عوارض مختلفی را تجربه کند.  یکی از این ها آغوش ام اس است که شامل احساس سفتی در اطراف تنه، دست ها یا پاها می شود.

آغوش ام اس چه حسی دارد؟

احساس خاص ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما در آغوش گرفتن ام اس اغلب احساس می شود که چیزی محکم دور بالاتنه پیچیده شده است.

شایع ترین احساس، احساس فشار بر روی تنه یا اطراف سینه یا شکم است.  علائم همچنین می تواند در دست ها و پاها رخ دهد.  ممکن است فرد احساس کند که کفش یا دستکش تنگ می پوشد در حالی که اینگونه نیست.

در آغوش گرفتن ام اس می تواند بازوها، پاها و حتی سر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.  ممکن است فقط یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد مبتلا به ام اس ممکن است این احساس را متفاوت توصیف کنند، از غلغلک دادن یا سوزش گرفته تا فشردن یا له شدن.  ممکن است برای برخی افراد بسیار دردناک باشد و تنفس را دشوار کند.  در آغوش گرفتن ام اس ممکن است:

  • احساس فشار شدید یا کسل کننده کنید
  • موقت، مزمن یا پراکنده باشد
  • هنگام تعویض لباس گشاد احساس بهتری داشته باشید
  • هنگام اعمال گرما یا سرما احساس بهتری داشته باشید

یک فرد ممکن است برخی از موارد زیر را در کنار در آغوش گرفتن ام اس تجربه کند:

مشکلات اضافی، مانند تغییرات مثانه و روده، لرزش و افسردگی نیز ممکن است رخ دهد.

برخی از افراد مبتلا به ام اس نیز گزارش می دهند که با در آغوش گرفتن ام اس دچار تنگی نفس، لرزش، ضعف و تورم می شوند، اما مشخص نیست که آیا این علائم مرتبط هستند یا علت متفاوتی دارند.  فردی که علائم غیرعادی را تجربه می کند باید با پزشک خود مشورت کند.

توصیف آغوش ام اس

افراد آغوش ام اس خود را به روش های مختلف توصیف می کنند.  برای برخی ناراحت کننده است، برای برخی دیگر دردناک است.  اگر نیاز دارید که در آغوش گرفتن ام اس خود را توصیف کنید، از هر کلمه ای که برای شما منطقی است استفاده کنید.

مثلاً آیا سوزن سوزن شدن است؟ برخی افراد می گویند دنده هایشان نسبت به لمس دردناک است یا پوستشان احساس می کند که توسط گیاه گزنه نیش زده شده است.

ممکن است احساس کنید که نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند – مثل اینکه یک نوار لاستیکی در اطراف سینه وجود دارد افرادگاهی آن را بندکشی یا کمربندی می نامند.

علل

در آغوش گرفتن ام اس ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

دیسستزی

ام اس به اعصاب آسیب می رساند و بر عملکردهای مختلف بدن و مغز که CNS کنترل می کند تأثیر می گذارد.  علائم اولیه ام اس ممکن است شامل احساس سوزن سوزن شدن متناوب باشد.

نام پزشکی این احساس دیسستزی است که از دو کلمه یونانی گرفته شده است که به “احساس غیر طبیعی” ترجمه می شود.  در آغوش گرفتن ام اس نمونه ای از دیسستزی است.

این می تواند در نتیجه آسیب موقتی سلول های عصبی در نخاع یا مغز که اطلاعات مربوط به احساسات فیزیکی را منتقل می کنند، رخ دهد.  این آسیب می تواند از ارسال پیام این اعصاب جلوگیری کند.

آیا طب سوزنی ممکن است علائم ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) را تسکین دهد؟

اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی همچنین می تواند منجر به در آغوش گرفتن ام اس شود.  به عنوان مثال، ماهیچه های بین دنده ای ماهیچه های کوچکی بین دنده ها هستند که به حرکت قفسه سینه به داخل و خارج هنگام تنفس کمک می کنند.

اسپاسم عضلانی یا حرکت غیر ارادی کوچک ممکن است باعث درد کوبنده یا احساس سفتی شود.

علل غیر ام اس

اگرچه اغلب از آن به عنوان آغوش ام اس یاد می شود، این احساس می تواند به دلیل شرایط دیگری باشد.  اینها عبارتند از :

  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • حمله قلبی
  • التهاب نخاع
  • اضطراب
  • زونا

در شرایطی که فرد تشخیص ام اس یا بیماری دیگری ندارد، ارزیابی توسط پزشک تنها راه برای تعیین علت است.  فردی که فکر می کند ممکن است دچار حمله قلبی شده باشد باید به اورژانس مراجعه کند.

آیا سکته قلبی است؟

حملات قلبی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به قلب کم باشد.  علائم عبارتند از:

  • درد قفسه سینه، فشار یا سفتی
  • دردی که ممکن است به بازوها، گردن، فک یا پشت سرایت کند
  • تهوع و استفراغ
  • پوست عرق کرده یا لکه دار
  • احساس سوزش سر دل یا سوء هاضمه
  • تنگی نفس
  • سرفه یا خس خس سینه
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • اضطرابی که می تواند شبیه به حمله پانیک باشد

آغوش ام اس

اگر کسی این علائم را دارد:

  1. با اروژانس 115 تماس بگیرید.
  2. تا رسیدن اورژانس با آنها بمانید.

اگر تنفس فردی قبل از رسیدن اورژانس متوقف شد، فشردن دستی قفسه سینه را انجام دهید:

  1. انگشتان را به هم قفل کنید و پایه دست ها را در مرکز قفسه سینه قرار دهید.
  2. شانه ها را روی دست ها قرار دهید و آرنج ها را قفل کنید.
  3. با سرعت 100 تا 120 فشار در دقیقه تا عمق 2 اینچ فشار دهید.
  4. این حرکات را تا زمانی که فرد شروع به نفس کشیدن یا حرکت کند ادامه دهید.
  5. در صورت نیاز، بدون توقف فشرده سازی، با شخص دیگری تعویض کنید.

از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) موجود در بسیاری از مکان‌های عمومی استفاده کنید:

  1. AED شوکی ایجاد می کند که ممکن است قلب را دوباره راه اندازی کند.
  2. دستورالعمل های روی دفیبریلاتور را دنبال کنید یا به دستورالعمل های راهنمایی گوش دهید.

چه باید کرد

به طور معمول، اگر فردی قبلاً آغوش ام اس را تجربه کرده باشد و عود آن را تشخیص دهد، نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد داشت.  اگر برای اولین بار این احساس را تجربه می‌کنند، نفس کشیدن برایشان مشکل است یا درد شدید است، باید به دنبال کمک باشند.

افراد مبتلا به ام اس که برای اولین بار احساس در آغوش گرفتن ام اس را تجربه می کنند باید با پزشک تماس بگیرند و سعی کنند احساس آن را توضیح دهند.  پزشک می خواهد بداند:

  • این احساس چقدر طول کشید
  • اگر ناگهانی یا تدریجی شروع شد، چه فعالیت هایی باعث بهتر یا بدتر شدن آن شده است
  • آیا از فعالیت های منظم یا خواب جلوگیری می کند

همچنین ممکن است پزشک بپرسد که فرد چه نوع دردی را تجربه می کند.  توصیف کننده های درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در پهلوها
  • یک احساس سوزش
  • سفتی یا احساس فشار
  • یک احساس غلغلک دادن و ناراحت کننده

درد قفسه سینه گاهی اوقات می تواند نشانه مشکل دیگری مانند حمله قلبی باشد. به دلیل این احتمال، فرد باید برای هر درد جدید قفسه سینه در صورتی که نشان دهنده یک اورژانس پزشکی باشد، کمک بگیرد.

آغوش ام اس

درمان و پیشگیری

در آغوش گرفتن ام اس اغلب بدون درمان از بین می رود، اما اگر این احساس مداوم یا بسیار دردناک باشد ، دارو درمانی انجام میشود.  نوع دارو به این بستگی دارد که آغوش ام اس به دلیل دیسستزی یا اسپاسم عضلانی باشد.

داروهایی که می توانند به دیستزی کمک کنند عبارتند از:

  • داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین (نورونتین)
  • داروهای ضد افسردگی ، مانند آمی تریپتیلین (Elavil)
  • مسکن های بدون نسخه حاوی استامینوفن، مانند تایلنول

داروهای اسپاسم عضلانی عبارتند از:

  • باکلوفن (گابلوفن) که انتقال پیام بین اعصاب را کاهش می دهد
  • تیزانیدین (Zanaflex)، که تکانه ای را که باعث سفت شدن عضلات می شود را مسدود می کند
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که می توانند به درد عضلانی کمک کنند

پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را نیز تجویز کند تا دوره های شعله وری ام اس را مدیریت کنید .  داروهای اصلاح کننده بیماری نیز ممکن است به پیشرفت ام اس و جلوگیری از عود کمک کند.

نکاتی برای مدیریت آغوش ام اس

افراد می توانند طیف وسیعی از درمان های خانگی را برای مدیریت در آغوش گرفتن ام اس امتحان کنند.  این تکنیک ها حکایتی هستند و هیچ درمان بالینی ثابت شده ای برای آغوش ام اس وجود ندارد.

تکنیک های مدیریت در منزل عبارتند از:

پوشیدن لباس های تنگ

  •  استفاده از جوراب فشاری، پوشیدن لباس های تنگ یا بستن روسری در اطراف ناحیه آسیب دیده ممکن است مغز فرد را فریب دهد تا احساس فشار را بیشتر بپذیرد.  ممکن است برخی افراد این را مفید بدانند، اما ممکن است برای همه کارساز نباشد.

اعمال گرما

  •  فشار دادن یک کمپرس گرم یا یک بطری آب گرم روی ناحیه آسیب دیده ممکن است احساس درد را به احساس گرما تغییر دهد.

اجتناب از محرک ها

  •  علائم ام اس اغلب زمانی بدتر می شود که فرد استرس، خستگی، ناخوشی یا تغییرات دما را تجربه می کند.  آگاهی از این محرک ها و اجتناب از آنها ممکن است به فرد کمک کند تا از آغوش ام اس جلوگیری کند.

پوشیدن لباس های گشاد

  •  برای برخی افراد لباس های گشاد می توانند احساس راحتی بیشتری نسبت به لباس های تنگ داشته باشند.  انتخاب یک لباس گشاد ممکن است به پیشگیری یا کاهش آغوش گرفتن ام اس کمک کند.

تمدد اعصاب

  •  آرامش یا مدیتیشن ممکن است به احساس در آغوش گرفتن ام اس کمک کند تا سریعتر از بین برود.

ام اس یک بیماری طولانی مدت بدون درمان است.  درمان مدیریت علائم را هدف قرار می دهد  و به جلوگیری از عود یا بدتر شدن تدریجی علائم تمرکز دارد.  اکثر افراد مبتلا به ام اس دوره های بهبودی را تجربه می کنند که در طی آن علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند.

یک پزشک به فرد مبتلا به ام اس کمک می کند تا یک برنامه درمانی شامل ترکیبی از داروها، سایر روش های درمانی و یک روال خودمراقبتی ایجاد کند که برای نیازهای فردی او کار می کند.  ورزش منظم، رژیم غذایی مغذی و استراحت زیاد ممکن است به کاهش علائم و جلوگیری از عود کمک کند.

آغوش ام اس

خلاصه

همه افراد مبتلا به ام اس آغوش گرفتن ام اس را تجربه نمی کنند، اما برخی افراد آن را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از این بیماری، این مورد را تجربه می کنند.

مدت زمان آغوش ام اس و میزان درد و ناراحتی آن بر نحوه مدیریت این علامت تأثیر می گذارد.

ایجاد یک برنامه مراقبت موثر که شامل دارو باشد، می‌تواند اثرات دیسستزی یا اسپاسم را کاهش دهد.

تلاش برای استراحت و کاهش سطح استرس در صورت امکان می تواند به جلوگیری از آغوش ام اس و کاهش اثرات آن در صورت وقوع کمک کند.  استرس، خستگی، تغییرات دما، و احساس ناخوشی نیز ممکن است باعث آغوش ام اس شود.  فرد باید به محرک های احتمالی توجه کند و در صورت امکان از آنها اجتناب کند.

سوالات متداول

برای پاسخ به سوالات بیشتر در مورد آغوش ام اس  (MS hug) به ادامه مطلب مراجعه کنید.

چرا در آغوش ام اس قرار می گیرم؟

در آغوش گرفتن ام اس یکی از علائم ام اس است که به لایه محافظ میلین در اطراف رشته های عصبی در مغز آسیب می رساند.  محققان معتقدند که علت آن حمله سیستم ایمنی به بدن است.

بغل ام اس چقدر طول می کشد؟

در آغوش گرفتن ام اس ممکن است چند ثانیه طول بکشد یا یک احساس ثابت برای ماه ها یا سال ها باشد.  طول این احساس ممکن است متفاوت باشد. در آغوش گرفتن ام اس می تواند غیرقابل پیش بینی، خسته کننده و استرس زا باشد.

 

آیا می توان بدون ام اس در آغوش ام اس قرار گرفت؟

اگرچه اغلب از آن به عنوان آغوش ام اس یاد می شود، اما سایر شرایط می توانند باعث این احساس شوند، از جمله التهاب طناب نخاعی، مانند مننژیت و میلیت عرضی .

آیا آغوش ام اس خطرناک است؟

در آغوش گرفتن ام اس خطرناک نیست.  اما در صورتی که چیز دیگری باعث این احساس شود که نیاز به درمان دارد، باید آن را بررسی کنید.  و اگر نگران درد قفسه سینه هستید، فوراً با پزشک یا پرستار تماس بگیرید.

چه چیزی باعث آغوش ام اس می شود؟

دو اثر متفاوت ام اس وجود دارد که ممکن است باعث آغوش ام اس یا تحریک آن شود:

  • اسپاسم عضلانی  در عضلات کوچک بین دنده ها (عضلات بین دنده ای)
  • تغییرات در حس (به نام دیسستزی) که گاهی دردناک است، اما نه همیشه.

آغوش ام اس

“آغوش ام اس” یک علامت ام اس است که در آن احساس درد یا سفتی در اطراف قفسه سینه یا ناحیه شکم می کنید.  این علائم خطرناک نیست، اما می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر قبلاً با آن برخورد نکرده باشید.

“آغوش ام اس” نشانه ام اس است که مانند احساس ناراحتی و گاهی دردناک احساس سفتی یا فشار است، معمولا در اطراف شکم یا قفسه سینه.  درد یا سفتی می تواند در اطراف قفسه سینه یا معده کشیده شود یا فقط در یک طرف باشد.  آغوش ام اس می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در آغوش گرفتن ام اس می تواند یکی از اولین علائم ام اس باشد یا سال ها پس از تشخیص رخ دهد.  همه مبتلایان به ام اس در آغوش ام اس قرار نمی گیرند.

در آغوش گرفتن ام اس برای پزشک خود توضیح دهید

فقط یک نام پزشکی وجود ندارد که آغوش ام اس همه را توصیف کند – زیرا ام اس می تواند به طرق مختلف باعث ایجاد این نوع احساسات شود. بنابراین یک پزشک یا پرستار می خواهد در مورد تجربه شما از آن بیشتر بداند.

این به آنها کمک می کند تا علل غیر ام اس را رد کنند و بهترین راه ها را برای مدیریت آن به هر دلیلی پیشنهاد می کنند.

اگر این یک علامت ام اس باشد، ممکن است آن را به عنوان دیسستزی (احساسات غیرمعمول) یا اسپاسم عضلانی توصیف کنند – دو روش مختلف که ام اس می تواند اثر بغل کردن و فشار دادن ایجاد کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

به این مقاله امتیاز دهید