07136476172 - 09172030360 [email protected]

روان‌درمانگرها گاهی اوقات مراجعه کنندگان را ترغیب به انجام آزمایشات رفتاری می کنند که واقعیت اعتقاداتشان را ارزیابی کنند. این یک روش درمانی شناختی-رفتاری قدرتمند است که به افراد کمک می کند تشخیص دهند فرضیات آنها ممکن است لزوماً دقیق نباشند.

آنچه فکر می کنید و معتقدید همیشه درست نیست. نگه داشتن برخی از این اعتقادات ممکن است باعث رنج شما شود.

به عنوان مثال، کسی که معتقد است مبتلا به “بی خوابی” است، ممکن است چندین آزمایش رفتاری مختلف را در تلاش برای کشف اینکه آیا راهکارهای خاص ممکن است به شما در بهتر خوابیدن کمک کند، امتحان کند. مانند ورزش صبحگاهی و خاموش کردن صفحه نمایش گوشی موبایل یا تلویزون خود یک ساعت قبل از خواب.

 

چگونه کار می کند

 

درمانگران شناختی رفتاری به افراد کمک می کنند تا از مشکلاتی که در ارتباط با افکار، احساسات و اعتقادات آن ها وجود دارد، آگاه شوند. درمانگر در شناسایی افکار نادرست و الگوهای تفکر مفید به مشکل فرد، کمک می کند.

آنها به افراد کمک می کنند تا با پرسیدن سؤال، افکار غیر منطقی یا ناکارآمد مراجعه کننده را به چالش بکشند و آنها را ترغیب کنند که راههای جایگزین برای نگاه به یک مسئله را در نظر بگیرند.

درمانگران غالباً سؤالاتی را مطرح می کنند که به مراجعان کمک می کند به دنبال استثنائات در قوانین و فرضیات خود باشند. به عنوان مثال، یک درمانگر با فردی کار می کند که تصورش بر این است، “هیچ کس من را دوست ندارد” ، ممکن است از او بخواهد: “زمانی را به خاطر بیاور که شخصی شما را دوست داشت؟”

این می تواند به مراجعه کننده کمک کند که متوجه شوند فرضیات آنها 100٪ هم دقیق نیستند.

اما تغییر الگوهای فکر گاهی در تغییر باورهای عمیق مؤثر نیست. این تا حدودی به این دلیل است که ما به طور مداوم به دنبال شواهدی هستیم که اعتقادات ما را پشتیبانی می کند.

وقتی تغییر الگوهای فکری در تغییر اعتقادات فرد مؤثر نیست، ممکن است، تغییر در رفتار آنها بهترین گزینه باشد.

فردی که کاری را انجام داده است که تصور می کند نمی تواند انجام دهد ممکن است شروع به دیدن تفاوت ها کند. یا فردی که می بیند مردم به روشی که فرض می کنند پاسخ نمی دهند، ممکن است اعتقادات ناسالم خود را نسبت به افراد دیگر رها کند.

با استفاده از آزمایش های رفتاری برای جمع آوری شواهد می توان اعتقادات محدودکننده خود را کنار گذاشت و به افراد کمک کرد تا با روشی متفاوت، خود، دیگران یا جهان را ببینند.

مطالعات نشان می دهد که درمان شناختی رفتاری در معالجه ناهنجاری های مختلفی از جمله اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، سوء مصرف مواد و PTSD مؤثر است.

 

 

فرآیند

 

آزمایش های رفتاری می توانند مشکلات زیادی را حل کنند. برای برخی از افراد یک آزمایش رفتاری ممکن است شامل انجام یک نظرسنجی برای جمع آوری شواهدی در مورد این باشد که افراد دیگر اعتقاد خاصی دارند یا خیر. برای دیگران ممکن است این مسئله باشد که با یکی از ترسهای خود رو به رو شوند.

مهم نیست که مراجعه کننده چه نوع آزمایش رفتاری را انجام می دهد، درمانگر و فرد مراجعه کنده معمولاً بر حسب رویه زیر کار می کنند:

 

تشخیص دقیق عقاید و افکاری که روند آزمایش آن را هدف قرار می دهد
شناسایی ایده هایی برای آزمایش
پیش بینی نتیجه و ابداع روشی برای ثبت نتیجه
پیش بینی چالش ها و راه حل ها برای ایده ها
انجام آزمایش
بررسی آزمایش و نتیجه گیری
در صورت لزوم شناسایی آزمایش هایی برای شناخت پیامدها

 

درمانگر و مراجعه کننده برای طراحی آزمایش با یکدیگر همکاری می کنند. سپس، مراجعه کننده آزمایش را انجام داده و نتایج را نظارت می کند. درمانگر و مراجعه کننده معمولاً با هم اختلاف نظر دارند و در مورد چگونگی تأثیر نتایج در سیستم اعتقادی مراجعه کننده صحبت می کنند.

 

ممکن است درمانگر آزمایش های بعدی یا آزمایش های مداوم را برای ادامه ارزیابی باورهای ناسالم تجویز کند.

 

مثال ها

 

روان درمانی ممکن است به افراد در طراحی آزمایش رفتاری کمک کند تا بتواند تقریباً با هر روش تفکر تحریف شده ای مقابله کند. در اینجا چند نمونه از آزمایش های رفتاری آورده شده است:

  • یک زن معتقد است که افراد فقط در صورت کامل بودن او را دوست دارند. گرایش های کمال گرایی وی استرس و اضطراب زیادی ایجاد می کند. او موافقت خود را برای انجام یک آزمایش رفتاری انجام می دهد که شامل اشتباهات چند منظوره و سپس نظارت بر نحوه پاسخگویی افراد می شود. او چند تا نامه ایمیل می فرستد و با خطای دستوری کارت تولد ارسال می کند که ببیند مردم چگونه پاسخ می دهند.
  • یک مرد معتقد است که از نظر اجتماعی بی دست و پا است. در نتیجه، او به ندرت در رویدادهای اجتماعی شرکت می کند – و هنگامی که این کار را انجام می دهد، خود به خود گوشه گیر می شود. آزمایش رفتاری وی شامل رفتن به یک رویداد اجتماعی در هفته و صحبت با پنج نفر است. او سپس ارزیابی می کند که مردم در هنگام رفتارهای دوستانه به او چگونه پاسخ می دهند.
  • یک زن نگران است که همسرش به او خیانت می کند. او رسانه های اجتماعی را در طول روز بررسی می کند تا ببیند همسرش در حال انجام چه کاری می باشد. آزمایش رفتاری او این است که دو هفته از استفاده از رسانه های اجتماعی دست بکشد و ببیند اضطراب او بهتر می شود یا بدتر می شود.

اگر علاقه دارید برخی از باورهای محدودکننده بالقوه خود را آزمایش کنید، سعی کنید برای خود یک آزمایش رفتاری طراحی کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه کار را شروع کنید، برای طراحی آزمایش درباره نحوه شناخت باورهای غیرمنطقی اطلاعات بیشتری کسب کنید، سپس با یک درمانگر شناختی رفتاری تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

very well mind

به این مقاله امتیاز دهید