07136476172 - 09172030360 [email protected]

کاهش احساس درد ناشی از ویروس کرونا،می تواند این همه گیری شدید را توضیح دهد.

خلاصه:
Sars-cov-2 ویروس ایجاد کننده ی بیماری کووید 19، درد را سرکوب می کند.
یافته ها نشان می دهند که این سرکوب درد ایجاد شده توسط عفونت، می تواند عامل گسترش این همه گیری باشد. زیرا افراد به اندازه ای که بیمار هستند، احساس کسالت نمی کنند.

یافته های این پژوهش ممکن است بتوانند توضیح دهند چرا تقریبا نیمی از افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا می شوند، گرچه ناقل بیماری هستند و می توانند بیماری را منتقل کنند اما علائم کمی از خود نشان می دهند.

” گسترش بی امان این بیماری می تواند ناشی از این باشد که در مراحل اولیه ی ابتلا، درد سرکوب می شود و در نتیجه شما در حالیکه ناقل هستید، به طور عادی به زندگی و رفت و آمد خود می پردازید.” این را نویسنده ی ارشد این پژوهش ذکر می کند.
” شما ویروس را در بدن خود دارید اما احساس کسالت نمی کنید چون درد سرکوب شده است. اگر بتوانیم ثابت کنیم علت همه گیری شدید این بیماری، سرکوب شدن درد است، گام مهمی برداشته ایم.”
“این پژوهش امکان این موضوع را مطرح می کند که sars-cov-2 spike protein مسیر های سیگنالی درد را در بدن مسدود می کند.”
ویروس ها، سلول های میزبان را از طریق گیرنده های پروتئینی روی سطح غشای سلول، آلوده می کنند.
مسیر های بیولوژیکی بسیاری وجود دارند که به بدن سیگنال درد را میرسانند. یکی از این مسیر ها، از طریق پروتئینی به اسم vascular endothelial growth factor-A(VEGF-A) است که نقش مهمی در بزرگ شدن رگ های خونی ایفا می کند اما در کنار این موضوع، با بیماری هایی مانند سرطان،روماتیسم و آرتروز، و به تازگی با کووید 19 ارتباط پیدا کرده است.
مانند کلیدی که درون قفل چفت می شود، زمانی که VEGF-A ، با گیرنده ی neurophilin اتصال پیدا می کند، مجموعه ای از اتفاقات را رقم می زند که در نهایت موجب حساسیت بیشتر نورون ها می شود. این موضوع در نهایت درد را ایجاد می کند. پژوهش اخیر نشان داده است که sars-cov-2 spike protein، دقیقا در محلی که VEGF-A باید به neurophilin اتصال پیدا کند، خود را اتصال می دهد.
با داشتن این اطلاعات، آزمایش های زیادی انجام شده است تا این فرضیه که sars-cov-2 spike protein ، مسیر درد VEGF-A و neurophilin را می بندد، را ثابت کند . در این آزمایشات مشاهده شده است که sars-cov-2 spike protein، مسیر درد را کاملا تغییر داده است.
این پژوهش ها در حال تغییر درک ما از covid19 و نحوه ی تاثیر آن بر بدن و همه گیری کرونا است.

برای مطالعه ی بیشتر در مورد آخرین پژوهش ها و یافته ها در مورد کرونا می توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

رقابت برای فهم چگونگی تهاجم کووید 19 به سیستم عصبی

علائم کووید19 با چه ترتیبی ظاهر می شوند؟

نفس تنگی: کرونا یا حمله ی اضطرابی؟

کودکان بدون علائم بیماری ویروس کرونا ممکن است برای هفته ها ویروس را نهفته نگه دارند

منبع:
Pain Relief Caused by SARS-CoV-2 Infection May Help Explain Coronavirus Spread

به این مقاله امتیاز دهید