07136476172 - 09172030360 [email protected]

براساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله American Medical Associatio، کنترل فشار خون در بزرگسالان دارای فشار خون بالا بیشتر از آن چه که به عنوان فشار خون استاندارد در نظر گرفته شده است، با کاهش تغییرات نامطلوب در مغز همراه است و این می تواند به معنای کاهش خطرات زوال عقل و اختلال شناختی باشد. .

 مطالعه تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) از 449 بزرگسال، نشان داد که افراد با فشار خون بالا که به فشار خون سیستولیک کمتر از 120 میلی متر جیوه – که به عنوان کنترل فشار خون “فشرده” شناخته می شود- دست یافتند، ضایعات ماده سفید در مغز آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همچنین کاهش کلی حجم مغز نیز نسبت به بیماران مشابه که استاندارد فعلی فشار خون سالم 140 میلی متر جیوه را بدست آورده بودند، کمتر شده بود.

دکتر Nick Bryan در دپارتمان Diagnostic Medicine at Dell Medical School در دانشگاه تگزاس اظهار داشت:” خبر عالی این تحقیق این است که فشار خون بالا یک بیماری قابل درمان است، و اگر فشار خون بالا را درمان کنید، می توانید از نظر عملکرد شناخت و ساختار مغز فواید مثبتی را کسب کنید. گرچه این مزایا ممکن است اندک باشند، اما یکی از معدود مداخلات تأثیر گذار درعملکرد شناختی مغز است کا ما پیش رو داریم.”

ضایعات مغزی ماده سفید به خوبی ثابت شده است که با احتمال یا شدت بیشتر کاهش شناختی همراه است. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالای 130 میلی متر جیوه یا بالاتر، فشار خون بالا در نظر گرفته شده است.

مطالعه حاضر از یافته های یک تحقیق مرتبط منتشر شده در ژانویه، پشتیبانی می کند که نشان می دهد، کنترل فشار خون با عوارض جانبی شناختی کمتر در ارتباط است. هر دو مطالعه، بخشی از یک مطالعه ی بزرگتر تحقیقات با بودجه NIH موسوم به “آزمایش مداخله فشار خون سیستولیک (SPRINT)” است که جهت ارزیابی  محافظت کننده فشار خون پایین برای سلامت قلب، کلیه و مغز طراحی شده است. تحقیقات قبلی در SPRINT همچنین نشان داد که کنترل فشار خون فشرده در بین مبتلایان به فشارخون، با نتایج بهتری از نظر خطرات حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ همراه بوده است.

 

 

در مطالعه حاضر، محققان اسکن های MRI در بزرگسالان 50 ساله و بالاتر، میانگین سنی 67 سال را با فشار خون سیستولیک بین 130 تا 180 میلی متر جیوه در شروع مطالعه و چهار سال بعد مقایسه کردند.ضایعات ماده سفید و حجم مغز اندازه گیری شد.

برایان گفت: قدم بعدی در این تحقیق، تأثیر “کنترل فشار خون فشرده” در بزرگسالان جوانتر، مانند موارد 40 ساله است. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات عصبی، فاکتورهای خطر و روش های نوین بهبود، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید