07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بزرگترین مطالعه رؤیاهای شفاف، تا به امروز بهترین تکنیک ها را برای کمک به افراد جهت کنترل رؤیاهای شبانه خود مشخص کرده است. پژوهشگر این مطالعه توضیح می دهد که این عمل می تواند به افراد در زندگی روزمره کمک کند.

 

کسانی که در کنترل رؤیای شفاف ماهر هستند، قادر به کنترل عمل و محتوای رویاهای خود تا درجات مختلفی می باشند.

اما آیا مردم می توانند یاد بگیرند که رویای شفاف خود را کامل کنند؟ طبق مطالعه جدیدی که اخیراً در Frontiers in Psychology منتشر شده است، پاسخ “بله” است.

نویسنده مطالعه، دنولم آسپی، دکتری – هم اکنون همکار مهمان در دانشکده روانشناسی در دانشگاه استرالیا – اثربخشی 5 روش مختلف را در دستیابی به کنترل رؤیاهای شفاف آزمایش کرد.

 

 

دو روش مؤثر

 

در ابتدا محققان از 1618 داوطلب خواستند تا قبل از شروع مطالعه پرسشنامه اختصاصی را پر کنند.

“در کل 843 شرکت کننده هفته اول مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند و 355 شرکت کننده هفته دو را به پایان رساندند.”

تجزیه و تحلیل نهایی بر روی گروهی متشکل از 190 شرکت کننده زن، 162 شرکت کننده مرد و سه شرکت کننده دیگر، متمرکز شده است. داوطلبان از سن 18 تا 84 سال داشتند.

در طول مطالعه، Aspy پنج روش مختلف القای رویایی شفاف یا چند روش ترکیبی را به آزمایش گذاشت.

آزمایش واقعیت: فرد برای اطمینان از واقعیت خود مجبور است هر روز به طور مکرر محیط فیزیکی خود را بررسی کند. اگر این یک عادت شود، فرد می تواند در خواب به انجام بررسی های مربوط به حالت واقعیت بپردازد و بدین ترتیب متوجه شود که در خواب است.

از خواب بیدار شوید: این مورد شامل به خواب رفتن، بیدار شدن از خواب، سپس بازگشت به خواب بعد از مدت کوتاهی بیدار شدن است. هدف این است که شخص مستقیماً به خواب با حرکات سریع چشم (REM) برود، فاز مرتبط با خواب. از نظر تئوریک، این کار به شخص اجازه می دهد تا راحت تر به خواب شفاف برسد.

القاء یادگیری خواب های شفاف (MILD): این روش همچنین شامل بیدار شدن پس از 5 ساعت خواب است. با این حال، افرادی که MILD را تمرین می کنند باید قصد خود را برای درک اینکه بعد از بازگشت به خواب بررسی کنند. آنها ممکن است این کار را با تکرار عبارت زیر (یا مشابه) انجام دهند: “دفعه بعد که خواب می بینم، یادم می آید که در حال خواب دیدن هستم.”

احساسات شروع خواب شفاف (SSILD): این روش همچنین نیاز به بیدار شدن از خواب بعد از 5 ساعت دارد، با این تفاوت که فرد سپس روی مناظر، صداها و احساسات جسمی تمرکز می کند. قبل از بازگشت به خواب باید هر 20 ثانیه روی این محرک ها تمرکز کنند.

تکنیک ترکیبی از MILD و SSILD: بعد از 5 ساعت خواب، فرد باید روی محرکهای مختلف محیط خود تمرکز کند و همچنین قصد خود را برای یادآوری اینکه در حال خواب دیدن است، تکرار کند.

“من تکنیک هایی را انتخاب کردم که بیشترین تأثیر را داشته باشند، امیدوار کننده به نظر می رسیدند و یادگیری آن ها نسبتاً آسان بود. سپس من آنها را در چندین ترکیب مختلف قرار دادم تا در حد امکان یاد بگیرند که چگونه می توانند بالاترین میزان موفقیت در کنترل خواب را بدست آورند. ”

آسپی دریافت که از بین تمام تکنیک ها، MILD و SSILD به همان اندازه در القای حالات خواب شفاف، موثرترین حالات هستند.

در مطالعه خود، “هیچ ارتباط معناداری” بین سایر تکنیکها و موفقیت شرکت کنندگان در دستیابی به رویاهای روشن وجود ندارد. با این حال، وی خاطرنشان کرد که در صورت آزمایش واقعیت، این امر می تواند ناشی از دوره مطالعه نسبتاً کوتاه باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

 

Findings From the International Lucid Dream Induction Study

به این مقاله امتیاز دهید