07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

طبیعی است که هر از چند گاهی روز های خسته کننده واشته باشیم. اما اگر همیشه خسته هستید و سعی می کنید با خوردن قهوه یا بازگشت به رخت خواب، خستگی خود را جبران کنید زمان تغییر عادت ها فرا رسیده است.
اگر خستگی شما، شدید یا به همراه علائم دیگری است برای بررسی بیشتر آن به پزشک مراجعه کنید.
اما در کنار آن راهکار هایی نیز وجود دارد تا از شر این خستگی رها شوید:

 

۱.عادت های خواب خود را پایش کنید.

اگر معمولا کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می خوابید، نه تنها خستگی به سراغ شما می آید بلکه ریسک موارد زیر را نیز در خود بالا می برید:
اضافه وزن
افسردگی
کاهش ایمنی بدن
افزایش ریسک دیابت و مشکلات قلبی
مشکلات حافظه، شناختی و خلقی
کمبود خواب از عوامل تسلط خستگی در طول روز است.
پژوهش های تازه ای نشان داده اند که خواب بیش از ۹ ساعت در شبانه روز نیز ریسک چاقی، دیابت و سردردها را افزایش می دهد.
بنابراین تعادل را رعایت کند. اکثر بزرگسالان بین ۷ تا ۸ ساعت خواب را مناسب می یابند.
یکی دیگر از دزد های انرژی نیز دکمه ی snooze است. بهتر است بلافاصله بعد از شنیدن صدای زنگ ساعتتان از خواب بیدار شوید.
خواب به اندازه ی تغذیه ی مناسب و ورزش در زندگی اهمیت دارد. بنابراین کار های دیگر را جایگزین آن نکنید.

 

 

 

۲.پروتئین مصرف کنید.

اگر صبحانه ی مناسبی ندارید یا بدتر از آن، صبح ها صبحانه نمی خورید، تاثیر آن را در طول روز مشاهده خواهید کرد.
مصرف زیاد کربوهیدرات در ابتدای صبح، باعث نوسان در قند خون می شود. این امر ممکن است شما را در طول روز خواب آلوده کند.
پروتئین را به وعده های غذایی خود اضافه کنید و تعادل بین پروتئین و کربوهیدرات را رعایت کنید.
به جای شکلات عصرانه، یک سیب و تکه ای پنیر به عنوان میان وعده صرف کنید.
پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می کند و شما را در طول روز هوشیار نگه می دارد.

 

 

 

۳.تحرک داشته باشید.

خستگی ممکن است ناشی ازعدم فعالیت بدنی کافی باشد. ورزش و فعالیت متابولیسم بدن را افزایش می دهد، خلق را بهبود می دهد و به شما کمک می کند خواب شب بهتری داشته باشید.
نیازی نیست ساعت های طولانی را در باشگاه بگذرانید. حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی اطراف خانه نیز می تواند بسیار مفید باشد.

 

 

۴.آب بیشتری بنوشید.

بسیاری از افراد به اندازه ی کافی در طول روز آب مصرف نمی کنند و این موضوع باعث احساس خستگی می شود.
یک بطری آب کنار دست خود داشته باشید و قبل از هر وعده ی غذایی یک لیوان آب بنوشید.
یک راه سریع دیگر برای کاهش خستگی، دوش گرفتن و آب زدن به سر و صورت است.

 

 

۵. یک کار لذت بخش انجام دهید.

یک کتاب سرگرم کننده بخوانید، یک فیلم خنده دار ببینید یا با یکی از دوستان خود معاشرت کنید.
در هر روز، یک فعالیت لذت بخش بگنجانید. حتی اگر زمان مربوط به آن کوتاه باشد.
یک کلاس جدید ثبت نام کنید. یک رستوران نو را امتحان کنید. یک ورزش یاد بگیرید. تغییرات خیلی کوچک حتی تغییر استایل موها می تواند به افزایش احساس هشیاری شما کمک کند.

 

 

۶.خلق خود را بهبود دهید.

استرس، منفی نگری و افسردگی انرژی زیادی از شما می گیرند. اگر افکار نا ناامیدکننده ای در ذهن شماست، ممکن است نیاز باشد با یک متخصص صحبت کنید. اما می توانید از راهکار های زیر نیز کمک بگیرید:

داوطلب شوید. کمک به دیگران یکی از راه های ایجاد حال خوب در ماست.
سپاسگذار باشید. قبل از خواب دو سه دقیقه وقت صرف کنید و نکات مثبت آن روزرا پیدا کنید و بنویسید.
ببخشید؛ چسبیدن به عصبانیت، رنجش و دلسوزی برای خود، انرژی و روان شما را هدر می دهد. آزاد کردن افکار منفی ذهن شما را رها و سبک خواهد کرد.
مدیتیشن کنید. نیازی نیست امکانات زیادی برای این کار داشته باشید. حتی سه دقیقه توجه به تنفس نیز ذهن شما را آرام تر کرده و شما را ذهن‌آگاه‌تر می کند.

 

منبع:

verywellmind.com

برای مطالعه ی مطالب مرتبط میتوانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

8 راهکار برای شروع صبحی بهتر

چگونه اضطراب صبحگاهی را کاهش دهیم؟

متابولیسم و مصرف قهوه: قبل یا بعد از صبحانه؟

چرا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد دارید؟ ارتباط آن با “آپنه انسدادی خواب” چیست؟

ستاپ نور درمانی با طیف آبی دوزیمتریک برای بهبود اختلال فاز خواب و بیداری، و کمک به تنظیم آرایش ژنتیکی مغز در کنترل خواب:

راهی برای تشخیص “سندروم خستگی مزمن”

شناخت خستگی عاطفی و راه های بهبود آن

علت خستگی مزمن در دوران پس از کرونا

راه هایی مقابله با “خستگی قرنطینه”

تحریک الکتریکی و بهبود خستگی ناشی از “MS”

چرا بعد از یک خواب شبانه کامل هنوز احساس خستگی می کنیم؟ (آپنه خواب)