07136476172 - 09172030360 [email protected]

همه  ی ما زمان هایی را تجربه کرده ایم که در آن، انرژی کمتری برای مقابله با مشکلات داشته ایم و نتوانسته ایم انگیزه ی کافی برای انجام مشکلاتمان را به دست بیاوریم.

طبیعی است که گه گاهی چنین احساسی داشته باشیم. اما زمانی که به طور متوالی و طولانی مدت، احساس ناکارآمدی را تجربه می کنیم، ممکن است تصویر ما از خودمان مختل شود. در این صورت به تدریج احساس توانمندی خود را از دست می دهیم و از خودمان می پرسیم آیا توانایی حل مسائل را داریم؟

شاید در این شرایط، به خودمان برچسب تنبل بودن و ناکارآمد بودن بزنیم.

 

 

خود ایده آلتان را پیدا کنید.

همه  ی ما، یک تصویر از شخصی که می خواهیم به آن تبدیل شویم در ذهن خود داریم.

اهداف، نحوه ی رفتار مناسب و تمام آن چیزی که می خواهیم به دنیا هدیه دهیم را می شناسیم.

خود ایده آل یک مفهوم در روانشناسی است که به معنای تصویری است که ما از بهترینِ خودمان در ذهن داریم.

تصویر خود ایده آل معمولا در ذهن ما شامل احساس توانمندی، و کارآمد بودن و داشتن دستاورد است. این تصویر شامل رفتارهای سالم و اهداف خاص و مشخصی است.

متاسفانه زندگی های شلوغ ما، کمتر فرصتی ایجاد میکند که به این خود ایده آل و ویژگی هایش فکر کنیم.

انگار که این خود ایده آل و خصوصیات آن، جایی در کنار  سوال ” وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کار کنی؟” کم شده است.

 

احساس ناکارآمدی

 

شما تنها نیستید.

اگر احساس تنبلی یا ناکارآمدی می کنید بدانید که تنها نیستید. نظرسنجی های جدید نشان می دهد که 80 درصد افرادی که برای سال نوی خود، هدفگذاری می کنند در رسیدن به آن ناموفق هستند.

اما سوال اینجاست. چه چیزی چسبیدن به اهداف و پیگیری آن ها را سخت می کند؟

چه عاملی باعث می شود ما کارآمدی خود را از دست دهیم و به سمت اهدافی که برایمان ارزش دارند حرکت نکنیم؟

اتفاقات زیادی می توانند سر راه مفید بودن و کارآمد بودن ما قرار بگیرند. این اتفاقات باعث می شوند احساس ناکارآمدی کنیم و به خودمان برچسب تنبل بزنیم.

در برخی مواقع این اتفاقات می توانند مربوط به شرایط کنونی و زمانی و آن موقعیت خاص باشند اما زمان هایی نیز وجود دارد که سد ها، مرتبط با طرز تفکر یا نحوه ی مقابله ی ما با مشکل هستند.

 

 

عادت های کهنه را دور بیندازید.

برای ایجاد پیشرفت واقعی و دوری از الگوهای مخرب قدیمی ، نیاز است که بررسی کنید کدام رفتار ها و عادت هایتان، شما را از رسیدن به موفقیت و داشتن احساس کارآمدی باز می دارد.

بنابراین شاید این موضوع ناکارآمد بودن که شما را بسیار ناراحت کرده است، تنها با تغییر چند عادت نامناسب قدیمی بهبود یابد.

احساس ناکارآمدی

در ادامه عادت ها و رفتار ها یا باورهایی آمده است که ممکن است شما را از رسیدن به اهدافتان باز  دارد و به شما احساس ناکارآمد بودن دهد:

 

انتخاب اهداف بسیار بزرگ و پیچیده یا غیر قابل دسترس

ممکن است میزان تلاش یا زمان مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف بزرگ را اشتباه تخمین بزنیم.

در این صورت اگر بعد از مقداری تلاش کردن، کنار بکشیم، به این علت نیست که تنبل و ناکارآمد بوده ایم. بلکه ممکن است از طولانی بودن مسیر نسبت به تخمین خودمان ناامید شده باشیم.

 

 

انتظار کامل و بی نقص بودن

زمانی که ما به سمت یک هدف حرکت می کنیم، معمولا انتظار داریم مسیر پیش رو سرراست و مشخص باشد. اما حقیقت این است که معمولا مسیر رسیدن به اهداف پر از پستی و بلندی و تغییرات دشوار و فراز و فرود هاست.

 

 

گوش دادن به منتقد بی رحم درونی تان

اگر “تنبل بودن” برچسبی است که منتقد درونی شما به شما می زند، احتمالا افکار منفی و نقادانه ی بیشتری نیز در ذهن شما پیرامون خودتان وجود دارد.

ممکن است شما از این منتقد درونی برای انگیزه گرفتن و کارکردن استفاده کنید.

اما معمولا این منتقد درونی تماما روی ناتوانی ها و شکست های شما تمرکز می کند. در صورتی که با تمرکز بر روی نقاط قوت و ویژگی های مثبت شما، می توان انگیزه ی لازم برای حرکت رو به جلو را به دست آورد.

 

نداشتن برنامه ی عملگرایانه

زمانی که ما در مورد یک هدف جدید هیجان زده می شویم و آن را وارد لیست اهداف خود می کنیم، معمولا فراموش می کنیم که داشتن یک برنامه برای رسیدن به آن هدف چه قدر اهمیت دارد.

این انگیزه ی اولیه می تواند به ما کمک کند به سمت هدف حرکت کنیم اما زمانی که برنامه ی مشخصی برای حرکت نداشته باشیم، این احساس ممکن است تبدیل به سردرگمی و بی هدفی شود.

 

 

گوش دادن به انتقادات و نظرات منفی دیگران

گرفتن بازخورد از دیگران در فرایند شناخت ما از خودمان و دنیا، به ما کمک می کند تصویر شخصی خود را از خودمان شکل دهیم.

زمانی که یکی از افراد مهم زندگیمان در گذشته ما را تنبل و ناکارآمد خطاب کرده باشد،تصویر ما در بزرگسالی از خودمان تحت تاثیر قرار می گیرد.

در بزرگسالی نیز ممکن است از دیگران انتقاداتی بشنویم و احساس ناامیدی و مایوس شدن پیدا کنیم.

اما باید از این احساس رهایی جست زیرا تصویر ما از خودمان، تنها توسط دیگران انتقادگر شکل نمی گیرد.

 

منبع:

verywellmind.com

 

چگونه به هدف هایمان برسیم؟!

 

8 راهکار برای شروع صبحی بهتر