07136476172 - 09172030360 [email protected]

گاهی اوقات، وقتی به این فکر می کنید که در جهان چه می گذرد، شاید گاهی خبرهای خوشحال کننده ای وجود نداشته باشد. این موضوع می تواند سخت تر نیز باشد، وقتی که افراد اطراف شما مرتباً از همه اتفاقاتی که می افتد، شکایت کنند.

در این شرایط شما مجبور نیستید با این افراد همسو شوید. در حقیقت، مثبت اندیش بودن ونگاه کردن به “نیمه پر” بیشتر از همیشه اهمیت خود را نمایان می کند.

 

مزایای خوش بین بودن


اینکه انتخاب کنید خوش بینانه به قضایا نگاه کنید، مزایای شگفت آوری را به همراه دارد. مطالعه ای از دانشگاه پیتزبورگ به این نتیجه رسید، زنانی که دیدگاه خوش بینانه ای داشتند، 30 درصد کمتر خطر ابتلا به بیماری های قلبی آن ها را تهدید می کرد.

علاوه بر این، تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا نشان داد که افراد خوشبین دیرتر دچار پیری می شوند و عمر بیشتری نسبت به افراد بدبین دارند.

 

 

 

 

خوش بینی یک انتخاب است


اگر تصور می کنید بدبین بودن با شما متولد شده و راهی وجود ندارد که بتوانید طرز فکر خود را معطوف کنید، دوباره درباره آن فکر کنید – تحقیقات منتشر شده در مجله رفتار درمانی و روانپزشکی تجربی، دو گروه از افراد را با هم مقایسه کردند تا الگوهای تفکر آن ها را آزمایش کنند.

گروه اول یک تمرین 5 دقیقه ای را تجربه کردند که شامل تفکر مثبت در مورد آینده خود بود، در حالی که گروه دوم بدون تلاش برای تفکر خوش بینانه، فقط به زندگی روزمره خود می پرداختند. گروه اول در طی دو هفته به طور قابل توجهی خوش بینی خود را افزایش دادند و بسیاری از آنها بعد از گذشت تنها یک روز احساس خوش بینی بیشتری داشتند.

اگر می خواهید به یک فرد خوش بین تر تبدیل شوید – علی رغم منفی بودن شرایط و افراد اطراف شما – می توانید برای مثبت اندیشی و گسترش این دیدگاه خوش بینانه به اطرافیان خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

تصمیم بگیرید که خوشبین باشید


شما انتخابهایی در زندگی خود دارید. می توانید روز را صرف تمیز کردن  یا خواندن یک  کتاب کنید. می توانید برای صرف شام بیرون بروید یا در خانه آشپزی کنید. شما می توانید با آن دوست قدیمی خود قهوه بخورید یا می توانید آنها را از خود برانید و دور کنید.

سرانجام، می توانید تصمیم بگیرید که مثبت باشید یا مانند گذشته زندگی کنید. بودن یک فرد خوش بین در دنیای منفی با تصمیم گیری برای مثبت بودن تلاش هر روز را می طلبد.

 

از خون آشام های انرژی مثبت خودداری کنید


ممکن است شما این افراد را “سمی” یاد کنید، اما با این وجود به آنها اشاره می کنید، بدبین ها انرژی مثبت را از اتاق بیرون می کشند. این افراد فکر می کنند دنیا به دور آنها می چرخد ​​و غالباً هیچ احساسی از همدلی برای دیگران ندارند.

تعیین مرزهای سالم با افرادی که به طور مزمن تصمیم می گیرند در مشکلات و منفی گرایی خود گیر کنند، مهم است. این ممکن است بنابراین گاهی مجبور می شوید فاصله خود را با آن ها حفظ کنید. 

همچنین ممکن است به معنای فاصله گرفتن نسبت به اقوامی باشد که اصرار دارند آخرین پیش بینی های خود را درباره پایان جهان با شما به اشتراک بگذارند.

استفاده از رسانه را نیز محدود کنید. مشاهده بیش از حد بسیاری از اخبار غم انگیز یا خواندن اخبار سیاسی زیاد در رسانه های اجتماعی، می تواند توانایی شما در حفظ چشم انداز “نیمه پر لیوان” را کاهش دهد.

 

 

 

 

افکار منفی خود را بشناسید


خوب است تصدیق کنیم که اتفاقات بد نیز ممکن است رخ دهد. از این گذشته، نادیده گرفتن واقعیت، مفید و صحیح نیست.

در حقیقت، واقع بین بودن می تواند کلیدی برای انجام بهترین کار باشد. اگر نسبت به مصاحبه آتی بیش از حد مثبت هستید، ممکن است دیگر وقت خود را برای تهیه مصاحبه نگذارید.

از طرف دیگر، اگر شما یک دیدگاه منفی اغراق آمیز داشته باشید، ممکن است شانس استخدام شدن را خراب کنید. فکر کردن “هیچ کس دیگر مرا استخدام نخواهد کرد” باعث می شود وقتی وارد اتاق مصاحبه می شوید، احساس شکست و احساس ضعف کنید. عدم اعتماد به نفس شما ممکن است دلیل عدم استخدام شما باشد.

یک چشم انداز سالم این است که به خودتان یادآوری کنید که تنها کاری که می توانید انجام دهید، بهترین تلاش شما است که بدون در نظر گرفتن نتیجه، خوب خواهید بود.

خوش بین بودن به شما کمک می کند تا باور کنید که فرصتهای روشن تر در پیش روی شما خواهند بود و می توانید برای به دست آوردن آن فرصتها در تلاش باشید.

وقتی فکر منفی می کنید، لحظه ای ارزیابی کنید که افکار شما چقدر واقع بینانه هستند. صرف نظر کردن از افکار منفی اغراق آمیز در اظهارات واقع گرایانه می تواند به شما در حفظ دوز سالم خوش بینی کمک کند.

 

 

 

به دیگران انرژی مثبت  ببخشید

 

سعی کنید حداقل یک بار در روز، بازخورد مثبت خود را با اطرافیان به اشتراک بگذارید.

در هنگام کار، از یک شخص مثلا راجع به بازگو کردن سوال خوبی در یک پیام یا مطرح کردن نکات برجسته در یک جلسه مهم، تعریف کنید.

در خانه، فرزند خود را تحسین کنید که چقدر در کارهای ریاضی خود خوبتلاش کرده و موفق بوده است یا به شریک زندگی خود بگویید که چقدر قدردان او هستید.

احساس مثبت بخشیدن به دیگران اثرات ماندگاری در زندگی شما خواهد داشت. با این کار، فراموش نکنید که درواقع به خودتان حس مثبت می دهید. قبل از خواب به این فکر کنید که در طول روز چه کار مثبتی انجام داده اید که خود را بابت آن بتوانید تحسین کنید.

 

آینده روشنی را متصور شوید


نوشتن ایده های خود در مورد آینده ای خوش بینانه می تواند واقعاً در تغییر چشم انداز کلی شما تفاوت ایجاد کند.

چه کارهایی باید انجام شود: 20 دقیقه در چهار روز متوالی را صرف نوشتن آنچه می خواهید فردا، هفته بعد، ماه آینده و سال بعد انجام دهید، بنویسید – با خیال راحت آرزوهای بزرگ داشته باشید.

همچنین می توانید همین حالا یک چالش جدی را که در زندگی خود دارید در نظر بگیرید و به نتایج مثبت احتمالی فکر کنید.

 

قدردان و شکرگزار باشید


فکر کردن درمورد همه چیزهایی که باید بابت آنها سپاسگزار باشید، از آفتاب گرم گرفته تا آب تمیز، می تواند باعث افزایش سریع خوش بینی شما شود. همه مواردی را که باعث می شود در طول روز لبخند بزنید بنویسید.

بدون احساس قدردانی نسبت به کسانی که به شما در بودن در یک مکان شاد کمک کرده اند، خوشبین نیستید. 

نامه ای بنویسید به کسی که تأثیر مثبتی در زندگی شما داشته است، خواه معلم باشد، رئیس سابق یا حتی مادر شما. در صورت امکان، آن نامه را بصورت حضوری تحویل دهید.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

VeryWellMind

 

به این مقاله امتیاز دهید