07136476172 - 09172030360 [email protected]

توصیف بسیاری از تجربیات زندگی کمی چالش برانگیز است. عشق، شادی، درد – ممکن است زمانی که آنها را تجربه می کنید متوجه شوید اما بیان آنها در کلمات برایتان سخت است. و کلماتی که شما برای توصیف آنها استفاده می کنید ممکن است با کلماتی که ممکن است شخص دیگری استفاده کند بسیار متفاوت باشد. به طور مشابه، بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، تعریف پریشانی عاطفی می تواند متفاوت باشد.

آدرین کلمنتز، یک درمانگر ازدواج و خانواده می گوید به طور کلی، پریشانی عاطفی زمانی رخ می دهد که شما سطح شدیدی از احساسات ناخوشایند را تجربه می کنید.

برای مثال، ممکن است هر گونه هیجان ناخوشایند یا ناخواسته ای را که هنگام تجربه چالش ها یا مشکلات به وجود می آید را به عنوان “پریشانی عاطفی” توصیف کنید. بسیاری از مردم همچنین از این اصطلاح به عنوان یک عامل مهم برای هر تجربه خلقی ناخواسته، از جمله علائم سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب و همچنین احساساتی مانند خشم و اندوه استفاده می کنند.

کلمنتز می‌گوید در حالی که پریشانی عاطفی یک علامت تشخیص سلامت روان نیست، فرد می‌تواند احساس طاقت‌فرسا داشته باشد. در واقع آنقدر طاقت‌فرسا است که ممکن است در مدیریت برنامه‌های روزمره خود با مشکل مواجه شوید.

کاوش عمیق پریشانی عاطفی زیر می تواند به شما در درک بهتر آن، تشخیص زودهنگام آن و انجام اقداماتی برای به حداقل رساندن تأثیر آن کمک کند.

علائم پریشانی عاطفی

کلمنتز توضیح می دهد که پریشانی عاطفی تقریباً همیشه شامل تغییراتی در شخصیت معمولی و عملکرد روزانه شما می شود. اگرچه نحوه احساس آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

شاید شما در زندگی خود با عدم اطمینان زیادی روبرو هستید و دیدگاه خوش بینانه معمول شما جهت بدبینانه تری به خود می گیرد. ناگهان احساس درماندگی می کنید. تمرکز کردن برایتان دشوار است. و شروع به از دست دادن ضرب الاجل های مهم در محل کار می کنید.

یا، شما به تازگی برای شغل شریک خود یک حرکت بین المللی انجام داده اید. ترک دوستان و خانواده شما موجی از غم و اندوه و اضطراب را برانگیخته است. و فعالیت های مورد علاقه شما – باغبانی، پیاده روی و مطالعه – جرقه خود را از دست داده است.

پریشانی عاطفی می تواند شامل طیف وسیعی از علائم باشد. به گفته کلمنتز، مواردی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • احساس افسردگی ، اضطراب یا بی حسی عاطفی
  • کاهش عملکرد در محل کار یا مدرسه
  • کناره گیری از عزیزان یا نگه داشتن خود را بیش از آنچه معمولاً انجام می دهید
  • احساس گناه یا ناامیدی
  • مشکل در تصمیم گیری یا پردازش اطلاعات
  • تحریک پذیری یا پرخاشگری غیر معمول
  • تغییرات خواب، از جمله پرخوابی ، مشکل در به خواب رفتن، یا زود بیدار شدن یا در نیمه شب
  • خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول
  • تجربه علائم فیزیکی، مانند خستگی کامل ، سردرد ، یا درد معده

علل احتمالی پریشانی عاطفی

همانطور که علائم پریشانی عاطفی می تواند بسیار متفاوت باشد، محرک های بالقوه آن نیز می تواند متفاوت باشد.

کلمنتز خاطرنشان می کند که بسیاری از تجربیات می توانند باعث پریشانی عاطفی شوند. او توضیح می دهد که اینکه آیا چیزی باعث ایجاد یک واکنش عاطفی شدید می شود ممکن است به ظرفیت سیستم عصبی شما در زمان تحریک بستگی داشته باشد.

برخی از افراد به طور طبیعی حساس تر از دیگران هستند. به عنوان مثال، اگر شما فردی بسیار حساس هستید، ممکن است به راحتی مبهوت شوید، وقتی اتفاقات زیادی رخ می‌دهد، گیج شوید و از تغییرات متعجب شوید. چیزهایی که تعادل شما را بر هم می زند ممکن است بسیار متفاوت از چیزهایی باشد که تمایل دارند فردی را که ترجیح می دهد در یک محیط شلوغ و سریع کار کند، مختل کند.

کلمنتز به چند محرک خاص اشاره می کند، از جمله:

  • مشاهده یا تجربه رویدادهای آسیب زا
  • پیمایش توانمندی روزمره هنگام زندگی با معلولیت
  • گذر از مشکلات مالی
  • از دست دادن شغل، یکی از عزیزان یا یک روال آشنا در زندگی روزمره
  • مقابله با افزایش تقاضا در محل کار یا رفتار سمی همکاران
  • تجربه نژادپرستی، تبعیض، ظلم، یا تجاوزات خرد

برخی تحقیقات از جمله 2021 مطالعه در مقیاس بزرگ کارگران فنلاندی ، همچنین نشان داد که زنان بیشتر از مردان ناراحتی عاطفی را گزارش کردند. بزرگترین عوامل خطر؟ تنهایی ، نارضایتی شغلی و تعارض خانواده و کار .

آیا علائم سلامت روان می تواند باعث ناراحتی عاطفی شود؟ یا پریشانی عاطفی سلامت روانی شما را از بین می برد؟

در واقع، می تواند هر دو باشد. کلمنتز می‌گوید: «علائم سلامت روان و شرایط مزمن سلامت روان می‌توانند باعث ناراحتی عاطفی شوند. و پریشانی عاطفی نیز پاسخی طبیعی به غرق شدن یک زندگی یا محرک شرایطی است که هر کسی می‌تواند آن را تجربه کند».

پریشانی عاطفی چگونه می تواند بر شما تأثیر بگذارد؟

پریشانی عاطفی می تواند تأثیر بسیار زیادی در چندین بخش از زندگی شما داشته باشد.

با این حال پریشانی عاطفی مداوم ممکن است:

  • شما را از خواب با کیفیت کافی باز دارد
  • منجر به تغییراتی در عادات غذایی معمولی شما شود
  • روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد
  • در تعارضات رابطه ای نقش داشته باشد
  • منجر به کاهش عملکرد در مدرسه یا محل کار شود
  • تمرکز و انجام کارهای روزمره را سخت تر می کند

علاوه بر این، هر یک از این پیامدها به تنهایی می‌تواند یک اثر موجی داشته باشد که منجر به عواقب اضافی شود.

اگر مشکلات خواب دارید، در مورد منبع ناراحتی خود فکر کنید. ممکن است متوجه شوید که ۷ یا ۸ ساعت خواب مورد نیاز خود را کم کرده اید.

کم خوابی نیز به نوبه خود می تواند بر تمرکز و حافظه شما تأثیر بگذارد. یا  اینکه شما را با خلق و خوی کوتاه تری مواجه کند. ممکن است صبر و حوصله خود را با شریک زندگی و فرزندانتان زودتر از دست بدهید. تعهدات مهم با خانواده و دوستان را فراموش کنید یا در محل کار مرتکب تعدادی اشتباه شوید.

پریشانی روانی نیز می تواند در طول زمان به نگرانی های سلامتی کمک کند. یک  مطالعه در  2018 در انگلستان از جمله داده‌های 16485 بزرگسال، رابطه بین علائم اضطراب و افسردگی، که در این مطالعه «پریشانی روانی» نامیده می‌شود، و نگرانی‌های سلامتی را بررسی کردند.

نتایج حاکی از آن است که حتی سطوح کم یا متوسط ​​پریشانی می تواند شانس ابتلای شما را به بیماریهای زیر افزایش دهد:

  • آرتروز
  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری مزمن ریوی

مقابله با پریشانی عاطفی

ناراحتی عاطفی ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. اما لزوما اجتناب ناپذیر نیستند. گاهی اوقات می توانید از وقوع آن در وهله اول جلوگیری کنید.

حتی اگر نمی توانید به طور کامل از پریشانی و غلبه بر آن جلوگیری کنید، عادت های مفید و اعمال روزانه اغلب می توانند شدت و تأثیر آن را کاهش دهند.

کلمنتز یک یادآوری ضروری ارائه می دهد: «تجارب تغییر زندگی دقیقاً همین است: تغییر زندگی. مهم است که به یاد داشته باشید که ناراحتی عاطفی نشانه ضعف نیست.»

رویارویی با عوامل استرس زا پس از حادثه می تواند شما را در حالت نبرد-فرار-فریز گیر بیاندازد. و گرفتن هر گونه استراحت آرام و تسکین آشفتگی داخلی را دشوار می کند .

با این حال، می توان قدرت و انعطاف پذیری را از درون استخراج کرد. این 5 استراتژی می تواند به شما کمک کند تا از ذخایر مقاوم درونی خود استفاده کنید.

در قسمت دوم این مقاله برای آشنایی با 5 رراهکار کارآمد در هنگام پریشانی عاطفی با ما همراه باشید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

ایجاد تعادل بین کار و فرزندپروری و مدرسه: نکات تاکتیکی و عاطفی برای والدین

چگونه تعاملات اجتماعی خاطرات و پاسخ های عاطفی را در مغز تداعی می کند؟