07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید گزارش می دهد که مادران و کودکانی که در آموزش مهارت همدلی شرکت کردند، روابط بهتری داشتند و بهزیستی کلی را بهبود بخشیدند.

 

منبع: دانشگاه کانزاس

 

هر والدینی که فرزندش به سن راهنمایی رسیده است، می تواند تأیید کند که دوران نوجوانی می تواند دوران سختی باشد. یک مطالعه جدید از دانشگاه کانزاس و دانشگاه بیکر نشان داده است که مداخله ای با تمرکز بر مهارت های همدلی می تواند روابط بین مادر و فرزندان و رضایت از زندگی را بهبود بخشد.

محققان آموزش مهارت های همدلی را به 108 مادر و فرزندان نوجوانشان 13 تا 15 ساله در شمال غربی چین ارائه کردند. آنها مهارت های همدلی شناختی و عاطفی شرکت کنندگان را قبل از آموزش 20 روزه و دوباره سه ماه بعد آزمایش کردند. نتایج نشان داد شرکت کنندگان بهبود کیفیت رابطه مادر و کودک و رضایت عمومی از زندگی را گزارش کردند.

 

یک پژوهش

 

ما می دانیم که در آن دوران نوجوانی اغلب بین نوجوان و والدین درگیری وجود دارد. میگان پترسون، استاد روانشناسی رهبری آموزشی در KU و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما فکر کردیم که این ممکن است راه خوبی برای کمک به کاهش آن تعارض باشد و به مردم کمک کند دیدگاه دیگران را در چارچوب این رابطه ببینند.

 

در این مطالعه از مداخله ای استفاده شد که توسط لی چن-بوک، دانشیار آموزش در دانشگاه بیکر و دانشجوی سابق پترسون طراحی شده بود. این برنامه که برای کمک به افراد در در نظر گرفتن دیدگاه‌های دیگران و درک چگونگی تجربه موقعیت‌های زندگی طراحی شده بود، هدف این برنامه بهبود همدلی بود و محققان فرض کردند که این مهارت‌ها باعث بهبود سایر جنبه‌های زندگی از جمله کیفیت رابطه و رضایت از زندگی می‌شود.

 

این مطالعه که با همکاری نویسندگان Bixi Qiao از دانشگاه ایالتی شمالی و Anqi Peng، کاندیدای دکترا در KU نوشته شده است، در مجله تحقیقات نوجوانان منتشر شد.

چن-بوک این مداخله را در حین انجام تحقیق در مورد نقش قدردانی در روابط والدین و فرزند به عنوان بخشی از کار بزرگتر خود در زمینه فرزندپروری در چین طراحی کرد. این کشور برای تحقیق ایده آل است، زیرا در دهه های اخیر تغییرات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی قابل توجهی را پشت سر گذاشته است و والدین و فرزندان هر دو با تقاضاهای جدیدی روبرو هستند. به گفته نویسندگان، علاوه بر این، موضوعاتی مانند همدلی در جامعه چین به اندازه غرب مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 

«از شرکت‌کنندگان می‌توانم بگویم (همدلی) یک ایده جدید بود. ما به دو مؤلفه شناختی و عاطفی آن نگاه کردیم و از آنها خواستیم احساسات افراد را در یک تصویر شناسایی کنند، احساسات یک شخصیت را در یک کلیپ ویدیویی شناسایی کنند، دیدگاه یک شخصیت را در نظر بگیرند و نقش آنها را در نظر بگیرند، از شرکت کنندگان خواستیم احساس کنند. چن بوک گفت: احساسی که یک شخصیت در کلیپ ویدیویی تجربه می‌کرد و از شرکت‌کنندگان خواست تا علل احتمالی رفتارها و حالات عاطفی ارائه شده در کلیپ را مشاهده و استنباط کنند.

 

روش

 

در مصاحبه‌ها، شرکت‌کنندگان گزارش دادند که دیدگاه‌ها و تجربیات دیگران را بیشتر در نظر می‌گیرند و در نتیجه رضایت از زندگی و کیفیت روابطشان بهبود می‌یابد. با این حال، داده های کمی نشان داد که مهارت های همدلی بهبود نیافته است. به گفته محققان، این نتیجه با سایر تحقیقاتی که آموزش مهارت‌های همدلی را مورد مطالعه قرار داده‌اند، مطابقت دارد.

 

چن باک گفت: «شرکت کنندگان از زندگی خود به طور کلی و در روابط خود احساس خوشبختی می کردند، اما افزایش قابل توجهی در مهارت های همدلی نشان ندادند.

ما فکر می کنیم دلایل متعددی برای این وجود دارد. ممکن است مهارت های همدلی در چارچوب زمانی این مطالعه رشد نکند. ممکن است اگر در یک سال پیگیری کنیم، در مورد اثرات بلندمدت بیشتر بدانیم.»

 

واداشتن به همدلی خوب است؟

 

نویسندگان خاطرنشان کردند که واداشتن مردم به همدلی خوب است، و نه تنها برای روابط والدین و فرزند، زیرا شرکت‌کنندگان گزارش کردند که سطوح بالاتری از همدلی نسبت به همکاران، همسر، دوستان و دیگران داشتند.

در تحقیقات آتی، آنها امیدوارند که هم مداخله مهارت های همدلی را به طور کلی در سایر محیط ها، از جمله در مدارس، بیشتر مطالعه کنند، و اگر تأثیراتی بر قلدری، چه دانش آموز با دانش آموز و چه دانش آموز به معلم داشته باشد، یک اتفاق است. چن باک گفت که این شایع تر از چیزی است که معمولا تصور می شود.

 

نتایج همچنین نشان دهنده ارزش مطالعه والدین و فرزندان در پژوهش است.

 

«به نظر می‌رسید که هم مادران و هم بچه‌ها مزایایی از خود نشان می‌دهند. آنها گزارش دادند که یک چرخه مثبت وجود دارد که در آن هر دو سخت تر برای درک دیگری کار می کردند. در مداخلات والدینی، ما اغلب فقط به والدین فکر می کنیم، اما این نشان می دهد که باید بیشتر به دیدگاه های کودکان نیز فکر کنیم.

آموزش همدلی، سلامت روان و مغز و توجه به آن امروزه بسیار حس می شود. مرکز سلامت مغز دانا در کنار شماست تا بهبود عملکرد مغز و روان.

https://neurosciencenews.com/empathy-training-wellbeing-parenting-20549/

آیا ربات ها می توانند به کمک هوش مصنوعی همدلی کردن را یادبگیرند؟!

 

چرا با دیگران همدلی می کنیم؟ (در مغز چه می گذرد!)