07136476172 - 09172030360 [email protected]

تحقیقاتی در مرکز Riken-MIT جهت ژنتیک مدارهای عصبی در ژاپن انجام شد که نشان می دهد مغز ما از هر حافظه دو نسخه تشکیل می دهد. در این تحقیق از یک روش نسبتاً جدید استفاده شده است که به عنوان اپتوژنتیک شناخته می شود. این تکنیک شکل گیری حافظه را ردیابی می کند و نقش هیپوکامپ و قشر را با مورد بررسی قرار میدهد. Optogenetics توسط ژنتیک برای بیان پروتئین های حساس به نور در نورون های خاص عمل می کند. این مطالعه ویژه روی موش ها با قرار دادن کابل های فیبر نوری به مغز آنها انجام شد. محققان با موفقیت توانستند نورون های خاص را روشن و خاموش کنند و عملکرد آنها را بررسی کنند.

 

چندین دهه تصور می کردیم که دو شکل حافظه، شامل حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت وجود دارد. در مقابل، تحقیقات جدید نشان می دهد که مغز ما در لحظه شکل گیری حافظه، دو نسخه از هر حافظه را ایجاد می کند. یک مجموعه از حافظه در هیپوکامپ ذخیره می شود، در حالی که دیگری در قشر قرار دارد.

هیپوکامپ مرکز حافظه کوتاه مدت است و قشر جایی است که حافظه بلند مدت در آن قرار دارد.

 

 

یافته هایی که اخیراً در مجله Science منتشر شده است، اکنون توسط سایر دانشمندان علوم اعصاب نیز پذیرفته شده اند. به گفته دکتر امی میلتون، این مطالعه  “زیبا و بسیار چشمگیر” است.

دکتر ایمی میلتون در دانشگاه کمبریج بر روی حافظه تحقیقات انجام می دهد. او در ادامه اظهار داشت،

” این [فقط] یک مطالعه است، اما فکر می کنم این واقعیت یک پرونده جدی دارد، فکر می کنم قانع کننده باشد و این به ما می گوید چگونه حافظه ها در انسان ها نیز ذخیره می شوند. ”

تئوری غالب شکل گیری و ذخیره سازی حافظه با آزمایش بر روی بیمارانی که تحت عمل جراحی صرع قرار گرفتند انجام شد، که به دلیل عارضه جراحی هیپوکامپ او آسیب دیده بود. بیمار دیگر نمی توانست خاطرات جدیدی را تشکیل دهد. با این حال، خاطراتی که قبل از عمل جراحی وی ایجاد شده بود هنوز وجود داشت. این مشاهدات دانشمندان علوم اعصاب را به این باور رساند که هیپوکامپ کلید ایجاد خاطرات جدید است. همانطور که در نظریه جدید بیان شده است.

اگرچه این تحقیقات نشان می دهد که ارتباط بین هیپوکامپ و قشر طولانی تر است، اما خاطرات به طور هم زمان در هر دو قشر و هیپوکامپ شکل می گیرند. در چند روز اول، نورونهای هیپوکامپ تنها مواردی هستند که در هنگام بازیابی حافظه شروع به شلیک می کنند. سرانجام خاطرات موجود در قشر قرار می گیرند و هنگام یادآوری، نورون های درگیر فعال می شوند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

journal.medizzy.com

به این مقاله امتیاز دهید