07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید، فعالیت مغز شرکت کنندگان را هنگامی که نظرات خود را با دیگران مقایسه می کنند مورد بررسی قرار می دهد، تا دریابند که چرا تغییر ذهن یک شخص بسیار دشوار است.

دوست داشته باشیم و بپذیریم، یا نه، هرکدام از ما به سوگیری تمایل داریم. یعنی ما بیشتر به دنبال افراد و اطلاعاتی هستیم که به نظر می رسد با عقاید خودمان موافق هستند.

این توضیح می دهد که چرا مسائل بحث برانگیز می توانند چنان استرس زا و غالبا ناخوشایند باشند: گاهی اوقات حتی وقتی با شواهد محکم علیه آنها روبرو می شوند، افراد معمولاً بیشتر تمایل دارند به ایده های خود چنگ بزنند.

تیمی از محققان این سؤال را مطرح کردند که دقیقاً چه چیزی در مغز اتفاق می افتد و باعث می شود تغییر نظرات افراد مشکل شود؟

محققان در مقاله مطالعاتی خود – که اکنون در Nature Neuroscience به چشم می خورد – توضیح دادند که، همانطور که ​​تحقیقات قبلی نشان می دهد ، “مردم بیشتر تحت تآثیر قضاوت افرادی هستند که با اطمینان خاطر بیشتری در مورد آن ها صحبت می کنند و نه صحبت هایی که با اعتماد به نفس ضعیفی بیان می شود.”


با این حال، آنها در ادامه می افزایند، در بسیاری از موارد، مردم از پذیرفتن ایده های مطرح شده توسط دیگران، صرف نظر از اینکه چه کسانی هستند و چه قدر ایده آن ها قوی و مبتنی بر شواهد است، خودداری می کنند.

به عنوان مثال، طی یک دهه گذشته دانشمندان “آب و هوا” ابراز اطمینان بیشتری نسبت به تغییرات آب و هوایی ایجاد شده توسط انسان داشته اند. با این وجود، درصد جمعیتی که معتقدند این تصور درست است کاهش یافته است. 


محققان برای فهمیدن دلیل وجود این که چه چیزی باعث می شود که تغییر ذهن دیگران بعضاً غیرممکن شود، 42 شرکت کننده را در حالیکه از آن ها اسکن های fMRI گرفته می شد، مورد بررسی قرار دادند.

محققان ابتدا شرکت کنندگان را به طور تصادفی به چند جفت تقسیم کردند، به آنها تصاویری از وب سایت املاک  را نشان دادند. آنها از هر شخص خواسته بودند که تصمیم بگیرند که قیمت این خانه های مختلف چه مقدار باشد.

سپس هر شرکت کننده باید تصمیم بگیرد که چقدر حاضر به سرمایه گذاری در هر یک از این املاک است.

سرانجام، محققان از شرکت کنندگان خواستند که اسکن های MRI عملکردی را انجام دهند. شرکت کنندگان در اسکنرهای دوقلویی که روبرو یکدیگر قرار داشتند دراز کشیدند.

در صفحه نمایش که روبروی آنها قرار گرفته بود، هر شرکت کننده در یک جفت می توانست تصاویری از املاک و همچنین برآورد قیمت آنها را ببیند و اینکه چقدر مایل به سرمایه گذاری هستند.

بعد از این یادآوریها، صفحه نمایش، آنچه را که شرکای آنها گفته اند – تخمین ارزش خانه و مبلغی که مایل به پرداخت برای آن ملک بودند را نشان می دهد.

محققان دریافتند، هنگامی که شرکای آنها با ارزیابی ارزش اموال موافقت کردند، احتمالاً در این صورت می گویند که مایل هستند میزان  بیشتری را در آن خانه ها سرمایه گذاری کنند، به خصوص اگر شرکای آنها گفته باشند که مبلغ بیشتری را سرمایه گذاری خواهند کرد.

با این وجود، وقتی مشارکت کنندگان درمورد ارزش ملک اختلاف نظر داشتند، نظرات آنها در تأثیر تصمیم نهایی یکدیگر مبنی بر اینکه چقدر تمایل به سرمایه گذاری در آن خانه هستند، ناکام خواهند ماند. این در حالی بود که حتی یک شریک مخالف گفت که مبلغ بالاتری را برای این ملک پرداخت می کند واعتماد به نفس بالایی را در ارزیابی خود از خانه نشان می دهد.


“مغزها قادر به رمزگذاری نظرات” مخالف نیستند


هنگامی که آنها فعالیت مغزی شرکت کنندگان را مورد مطالعه قرار دادند، همانطور که از اسکن های MRI عملکردی نشان داده شده است، محققان روی ناحیه ای از مغز که به نظر می رسد در ارزیابی و جذب ایده های شخص دیگری نقش دارد، تمرکز کردند: the posterior medial prefrontal cortex.

 

 

 

این تیم مشاهده کردند که فعالیت مغز در the posterior medial prefrontal cortex بسته به میزان موافقت شرکا با یکدیگر، در نوسان است، همانطور که از ارزش سرمایه گذاری ای که مایل به انجام آن بودند، نشان داده شد.

با این حال، این تنها در شرایطی بود که شرکت کنندگانی که با هم شریک بودند درباره ارزش خانه موافقت کردند. هنگامی که آنها در اختلاف نظر بودند، هیچ تغییری در فعالیت مغز در the posterior medial prefrontal cortex ایجاد نشده است.

“ما متوجه شدیم که وقتی مردم با هم مخالف هستند، مغز آنها قادر به رمزگذاری کیفیت نظر شخص دیگر نیست و دلیل کمتری برای تغییر نظر می دهد.”

محققان توجه داشتند که دانشمندان علوم اعصاب می دانند که این منطقه از مغز نقش مهمی در فرآیندهای تصمیم گیری دارد.

 واقعیت این است که مغز ما قدرت یا فوریت ایده هایی که با نظرات خود ما متناقض هستند را نادیده می گیرد که ممکن است توضیح دهد، چرا بسیاری از افراد احتمالاً باورهای اشتباه خود را همچنان ادامه می دهند و شکاف بین خود و افراد با عقاید و سیستمهای مختلف اعتقادی ایجاد می کنند.

“از آنجا که انسان ها اکثریت قریب به اتفاق تصمیم گیری ها – از جمله تصمیمات حرفه ای، شخصی، سیاسی و خریدی را بر اساس اطلاعات دریافت شده از دیگران می گیرند، تعصب در استفاده از قدرت نظرات دیگران احتمالاً تأثیر عمیقی بر رفتار انسان خواهد گذاشت.” 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Medical NewsToday

به این مقاله امتیاز دهید