07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

پدیده خواب بسیار پیچیده است و تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل مرتبط با جنبه های مختلف سلامت فرد است. بسیاری از زنان دارای مشکلات خواب هستند که بی خوابی، اختلالات خواب، شرایط بهداشت روان، عادت های بد خواب، اختلالات ریتم شبانه روزی و مشکلات پزشکی همزمان وجود مربوط میشود.

در قسمت اول مشکلات خواب و زنان گفته شد، بسیاری از این مسائل به طور یکسان بر زنان و مردان تأثیر نمی گذارد.  زنان اغلب در نتیجه عوامل بیولوژیکی یا هنجارهای اجتماعی و فرهنگی با چالش های مشخصی در رابطه با خواب با کیفیت روبرو می شوند. بخشهای زیر موانع مختلف خواب در زنان را توصیف می کند که ممکن است در افزایش نرخ بی خوابی آنها نقش داشته باشد.

افسردگی، اضطراب و استرس

خواب اغلب با سلامت روان مرتبط است و زنان بیشتر از مردان دچار مشکلات خواب مرتبط با شرایطی مانند افسردگی، اضطراب و استرس می شوند.

زنان مبتلا به افسردگی با سرعت بالاتری نسبت به مردان تشخیص داده می شوند و خوابیدن زیاد یا کم از علائم مکرر آن اختلال است.

مطالعات همچنین نشان داده است که زنان بیشتر در مورد نگرانی هایشان که باعث ایجاد اضطراب می شود، نشخوار می کنند و توانایی خواب راحت یا خوابیدن پس از بیدار شدن را کاهش می دهند.

هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا زنان بیشتر تحت تأثیر این شرایط و تأثیرات مخرب مربوط به خواب قرار می گیرند وجود ندارد.

در حالی که ممکن است عوامل بیولوژیکی دخیل باشد، نابرابری در شرایط اجتماعی و فرهنگی، از جمله سهم نامتناسب زنان در نقش مراقبت، ممکن است به استرس و نگرانی منجر شود که باعث کاهش سلامت عاطفی می شود.

مشکلات ادراری

مشکلات مثانه می تواند منجر به تکرر ادرار در شب شود که به آن شب ادراری نیز گفته می شود و می تواند مانعی برای خواب بدون وقفه باشد.

زنان دو برابر مردان دچار بی اختیاری ادرار و سایر علائم مثانه ی بیش فعال هستند.

مطالعات تخمین می زنند که 76٪ از زنان بالای 40 سال در شب، ادرار مکرر دارند.

 

بارداری

مشکلات خواب در زنان در دوران بارداری شایع است. حدود 30٪ از زنان باردار می گویند به ندرت یا هرگز خواب خوبی ندارند و بیش از 50٪ علائم بی خوابی دارند.   این مشکلات خواب می تواند به هورمون ها و همچنین تغییرات جسمی گسترده مرتبط با بارداری مرتبط باشد.

تکرر ادرار در شب، درد پشت و گردن، مشکل در یافتن موقعیت خواب راحت و سوزش معده می تواند در کمیت و کیفیت خواب تداخل ایجاد کند. زنان باردار بیشتر به سندرم پای بی قرار مبتلا می شوند و ممکن است از مشکلات تنفسی از جمله آپنه خواب رنج ببرند.

مشکلات خواب می تواند پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد. بیداری های منظم برای تغذیه یا مراقبت از نوزاد، تغییرات های هورمونی، افسردگی پس از زایمان و سازگاری جسمی و عاطفی پس از بارداری از جمله عواملی هستند که باعث افزایش میزان خواب کم در زنان پس از زایمان می شوند.

به طور کلی، عادی شدن خواب مادر پس از زایمان سه تا شش ماه طول می کشد، اگرچه این ممکن است تحت تأثیر الگوی خواب نوزاد او باشد.

آپنه خواب انسدادی

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال تنفسی است که شامل کاهش یا توقف کامل جریان هوا، به دلیل کاهش یا مکث کامل تنفس در هنگام خواب است.

این امر منجر به کاهش سطح اکسیژن، اختلال در خواب (به دلیل دوره های مکرر بیداری) و سایر عواقب جدی احتمالی سلامتی می شود.

مردان با آپنه انسدادی خواب بسیار بالاتر از زنان تشخیص داده می شوند، اگرچه ممکن است هر دو جنس تحت تأثیر قرار گیرند. با این حال، مشخص نیست که آیا تفاوت جنسیتی می تواند به این پدیده کمک کند یا خیر؟

 زنان کمتر به کلینیک های خواب ارجاع داده میشوند

زناني كه مشكل خواب دارند كمتر به كلينيك هاي تخصصي خواب كه آزمايشات آپنه انسدادی در آنها انجام مي شود ارجاع مي شوند.

این ممکن است نشان دهنده سوگیری اساسی جنسیتی در نحوه ارزیابی علائم زنان باشد.

از آنجا که آپنه انسدادی خواب درمان نشده می تواند منبع اصلی اختلال در خواب باشد، تشخیص نامشخص ممکن است در برخی از زنان به مشکلات مداوم خواب کمک کند.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار (RLS) وضعیتی است که در آن فرد هنگام خوابیدن تمایل زیادی به حرکت دادن اندامها، به ویژه پاها دارد و معمولاً با مشکلات خواب همراه است.

اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است، سندرم پای بیقرار، در زنان بیشتر از مردان است که حداقل تا حدی ممکن است به دلیل نرخ بالای سندرم پای بیقرلر در دوران بارداری باشد.

پاراسمونیا

پاراسومنیا رفتارهای غیرطبیعی در طول خواب است که می تواند به خواب ناکافی کمک کند.

اگرچه پاراسومنیاها تمایل جنسیتی نشان نمی دهند، اما گزارش شده است که اختلال کابوس، که با خوابهای آشفته مکرر مشخص می شود، در زنان بیشتر دیده می شود .

بدهی خواب و کنار آمدن با از دست دادن خواب

کمبود خواب بر همه تأثیر یکسان ندارد. مطالعات انجام شده بر روی چرخه های خواب نشان داده است که زنان و مردان ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به کمبود خواب داشته باشند و زنان با سرعت بیشتری “بدهی خواب” و عواقب کمبود خواب را تجربه می کنند.

مسئولیت های نابرابر کار و مراقبت از خانواده

در عین حال، مسئولیت های نابرابر کار و مراقبت از خانواده که معمولاً توسط زنان در خانه تجربه می شود، ممکن است باعث شود انعطاف پذیری کمتری برای بهبودی از کمبود خواب داشته باشد.

در یک مطالعه، 80٪ از زنان گزارش کردند که وقتی در طول روز احساس خواب آلودگی می کنند، اغلب آن را می پذیرند و ادامه می دهند.

پاسخ به درمان

یکی دیگر از عواملی که ممکن است اختلاف بین خواب بین زن و مرد را تحت تأثیر قرار دهد نحوه واکنش آنها به برخی از داروها است.

مطالعات در مورد داروی تجویز شده با زولپیدم که به عنوان آمبین نیز شناخته می شود، کشف کرد که زنانی که دوز استاندارد مصرف می کردند، اثرات دارو را برای مدت طولانی تری احساس می کردند و منجر به خواب آلودگی صبحگاهی می شدند. این یافته باعث شد سازمان غذا و دارو دوز تجویز شده دیگری را برای خانمها صادر کند .

چگونه زنان می توانند خواب بهتری داشته باشند؟

خواب برای سلامتی زنان ضروری است و علیرغم چالش های بیشمار خواب خوب، مراحلی وجود دارد که زنان می توانند برای بهبود استراحت شبانه خود انجام دهند.

به دلیل طیف وسیعی از عواملی که می توانند در خواب تأثیر بگذارند، مهم این است که خانم ها اگر کمتر از ساعت توصیه شده می خوابند، اگر خواب آنها به طور مکرر قطع شده یا با خواب آلودگی یا اختلال قابل توجهی در روز مواجه هستند، با پزشک خود صحبت کنند.

با راهنمایی یک متخصص بهداشت، بی خوابی اغلب می تواند به عنوان یک اختلال اساسی خواب، بیماری های جسمی یا اختلالات بهداشت روانی به طور موثر درمان شود.

زنان اغلب از یافتن راه هایی برای بهبود بهداشت خواب خود، که به محیط خواب و عادات فرد اشاره دارد، سود می برند.

 نمونه هایی از موارد بهداشتی خواب شامل موارد زیر است:

  • حفظ یک برنامه خواب ثابت با همان ساعت خواب حتی در آخر هفته یا تعطیلات.
  • محدود کردن مصرف الکل و کافئین در ساعات قبل از خواب.
  • اجتناب از استفاده از تلفن های همراه، تبلت ها یا سایر دستگاه ها به مدت یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب.
  • از جمله تکنیک های آرام سازی یا زمان پایین رفتن به عنوان بخشی از یک برنامه معمول قبل از خواب.
  • ایجاد یک اتاق خواب دنج با تشک مناسب، ملافه های با کیفیت، دمای مناسب و  دوری از آلودگی صوتی و نوری.
  • رسیدگی به مشکلات خواب با چکاب امواج مغزی هنگام خواب با تست  پلی سومنوگرافی.

 

مشکلات خواب در زنان (قسمت اول)

وقتی ساعت درونی تنظیم کننده خواب و بیداری دچار مشکل میشود!

چند نکته ی جالب در مورد رویاها : از تفاوت زنان و مردان تا کنترل رویاها