07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا ماساژ منظم می تواند سلامت روان را بهبود بخشد؟

برای بسیاری از ما، ماساژ درمانی گاه به گاه برای استراحت و آرامش است. ماساژ همچنین می تواند به کاهش درد عضلات و شانه های سفت، به ویژه پس از خم شدن در محل کار یا پس از انجام ورزش های شدید کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ماساژ منظم می تواند از نظر روانی نیز به ما کمک کند. حتی ممکن است سلامت روان ما را بهبود بخشد. با ما باشید تا ارتباط ماساژ و سلامت روان را بدانیم.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی دستکاری عضلات و سایر بافت های نرم بدن از جمله بافت همبند، رباط ها و تاندون ها است. هدف این است که به افراد کمک کند تا از نظر جسمی و روحی آرام شوند. در عین حال دردهای ناشی از زندگی روزمره را تسکین دهند.

جینا لیلی، ماساژدرمانگر، عضو شورای عمومی درمان‌های بافت نرم (GCMT) می‌گوید: «ماساژ یک اصطلاح بسیار گسترده برای چیزی است که در محیط حرفه‌ای، روش‌های شناخته‌شده زیادی دارد».

این روش‌ها به‌طور حرفه‌ای آموزش داده می‌شوند. درمانگر باید مدارک لازم را در آناتومی و فیزیولوژی داشته باشد. آنچه در بین تمام اشکال بدن رایج است لمس حرفه‌ای است. کار با بافت نرم بدن برای بازیابی مؤثر بافت آسیب‌دیده، حذف محدودیت‌های حرکتی که رخ داده است، مهم است. از بدن تحت استرس حمایت کنید و اجازه دهید آرامش داشته باشد.

کار خود را به درستی انجام دهید

شایان ذکر است که ماساژ درمانگر یک “عنوان محافظت شده” نیست. به این معنی که هیچ شرایط قانونی برای مدارک تحصیلی یا ثبت نام وجود ندارد. با این حال، چندین نهاد نظارتی داوطلبانه وجود دارد که استانداردهای ماساژ درمانگران را نظارت می کنند.

بنابراین بررسی کنید که درمانگر شما در یک سازمان معتبر دولتی یا انجمن حرفه ای آموزش دیده باشد. 

چرا ماساژ درمانی ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد؟

ماساژ جایگزینی برای درمان هایی مانند صحبت درمانی یا دارو نیست. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به عنوان یک درمان مکمل اضافی به خوبی عمل کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که ماساژ منظم ممکن است به بهبود علائم اضطراب و افسردگی کمک کند. در حالی که آرامش را نیز بهبود می بخشد.

مطالعات متعددی استفاده از ماساژ را برای بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بررسی کرده است. در یک مطالعه کوچک، زنان مبتلا به این بیماری دو بار در هفته با ماساژ یک ساعته درمان شدند.

پس از آن، آنها کاهش احساس اضطراب و افزایش احساس اعتماد به نفس را گزارش کردند. تحقیقات همچنین نشان داده است که ماساژ ممکن است به افرادی که با بیماری های طولانی مدت زندگی می کنند، مانند فیبرومیالژیا، که باعث درد در بدن می شود، کمک کند.

در سال 2014، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز 9 مطالعه به این نتیجه رسید که ماساژ درمانی، اگر حداقل به مدت پنج هفته ادامه یابد، با افزایش آرامش، درد، اضطراب و افسردگی را در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهبود می بخشد.

یک بررسی جداگانه از چهار مطالعه نشان داد که ماساژ درمانی ممکن است به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV یا ایدز نیز کمک کند.

ماساژ درمانی کل نگر است

محققین توضیح می دهند که ماساژ درمانی یک تجربه کل نگر است. یعنی هر دو موضوع فیزیکی مانند تنش عضلانی را با تکنیک های آرام سازی ترکیب می کند. درنتیجه می تواند سلامت روان را تقویت کند.

آنها می‌گویند: «تحقیقات نشان داده است که اگرچه ممکن است فکر کنیم فقط با بدن فیزیکی کار می‌کنیم، اما شواهد نشان می‌دهد که وقتی با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنیم و دست‌هایمان را روی بدن آنها می‌گذاریم، با تمام فرآیندهای فیزیکی و ذهنی تماس می‌گیریم».

ماساژدرمانگرهای حرفه ای آموزش دیده نقشی حیاتی در سلامت عاطفی و روانی مراجعان خود دارند. ماساژ درمانی در همه جهت ها به مراجع کمک می کند تا پاسخ های فیزیکی و عاطفی را عمدتاً از طریق سیستم عصبی خودمختار – که فرآیندهای بدن مانند فشار خون و تنفس را تنظیم می کند، تعدیل کند.

کاهش کورتیزول، افزایش اندورفین

یکی از راه هایی که ماساژ ممکن است به تقویت سلامت روان کمک کند، کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول است. در موقعیت های استرس زا که ما به عنوان یک تهدید درک می کنیم، بدن ما کورتیزول را از طریق سیستم عصبی سمپاتیک – سیستم “جنگ یا گریز” ترشح می کند.

در حالی که آزادسازی کوتاه مدت کورتیزول طبیعی است. می تواند به ما در واکنش به خطر کمک کند. گذراندن مدت زمان طولانی در این حالت هوشیاری بالا می تواند برای سلامت روان ما مشکل ساز باشد.

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که ماساژ ممکن است به کاهش سطح کورتیزول کمک کند. باعث می‌شود کمتر احساس اضطراب داشته و آرامش بیشتری را تجربه کنیم. یک مطالعه نشان داد که یک ماساژ سوئدی 45 دقیقه ای منجر به کاهش سطح کورتیزول در افرادی می شود که قبلاً هیچ بیماری روانی نداشتند.

همچنین منجر به افزایش اکسی توسین شد که به دلیل نقش آن در رفتارهایی از جمله اعتماد، دلبستگی عاشقانه و پیوند مادر و نوزاد به هورمون عشق لقب گرفت. ماساژ همچنین می تواند منجر به ترشح اندورفین شود. هورمون هایی که به عنوان مسکن طبیعی بدن عمل می کنند. همچنین انتقال دهنده عصبی سروتونین و هورمون “احساس خوب” دوپامین را تقویت می کند. این مواد شیمیایی با تنظیم خلق و خوی مرتبط هستند.

حواس پرتی

هنگام ماساژ، از استرس‌های روزانه نیز که می‌تواند باعث کاهش خلق و خو و اضطراب شود، رها می‌شویم. برای مدت کوتاهی، از ایمیل‌های کاری، پیام‌ها و کارهای روزمره فاصله می‌گیریم. روی رفاه خود تمرکز کنیم.

ماساژ می تواند به عنوان نوعی تمرکز، حواس پرتی ایجاد کند. فضای درمان نیز اغلب به آرامی روشن می شود. این مورد می تواند احساس آرامش را تقویت کند. استفاده از موسیقی آرامبخش بسیار توصیه می شود.

اساساً، ماساژ درمانی می تواند به افراد کمک کند تا برای مدت کوتاهی وارد حالت مراقبه شوند. که مطالعات نشان می دهد می تواند به سلامت روانی کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که اثرات مثبت جلسات ماساژ ممکن است تا روزها پس از درمان نیز باقی بماند.

اگرچه ماساژ می تواند به آرامش ما کمک کند، اما برای افراد مهم است که در مورد یک مشکل سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی با پزشک خود صحبت کنند. آنها ممکن است مشاوره، دارو، ترکیبی از هر دو یا درمان دیگری را توصیه کنند.

برای اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

 

منبع: Massage for Mental Health | AMTA (amtamassage.org)

Can regular massages improve your mental health? | Patient

چگونه جراحی زیبایی بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟

حساسیت یا آلرژی چگونه بر سلامت روان تاثیر میگذارد؟

بهترین مواد غذایی برای ارتقای سلامت روان!