07136476172 - 09172030360 [email protected]

برای بسیاری از مردم سفر یکی از لذت های زندگی است. برای دیگران، این بخش اصلی کار آنهاست. صرف نظر از اینکه چرا سفر می کنید، خواب خوب باعث سلامتی می شود. که به شما امکان می دهد از هر سفر بیشترین بهره را ببرید.

علیرغم اهمیت استراحت با کیفیت، مشکل خواب در هنگام مسافرت معمول است. کم خوابی در سفر می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اما اقدامات مشخص می تواند خواب را هم در حین حمل و نقل و هم در طول بقیه سفر بهبود بخشد.

چگونه سفر می تواند خواب شما را مختل کند؟

سفر می تواند منجر به تجربیات جدید و هیجان انگیز شود. اما جنبه های منفی بالقوه را نیز به همراه دارد. بسیاری از مردم متوجه می شوند که هنگام سفر نمی توانند بخوابند و لذت کامل از سفر را دشوارتر می کند.

خستگی سفر

سفر می تواند استرس جسمی و روحی را به همراه داشته باشد که ممکن است منجر به خستگی سفر شود. علائم خستگی سفر شامل خستگی، سردرد، کم خوابی و انواع دیگر ناراحتی است.

جنبه های متعددی از سفر می تواند به خستگی سفر کمک کند:

  • ترس از پرواز یا انواع دیگر سفر با وسایل نقلیه.
  • اضطراب در مورد مشکلاتی که در طول سفر ایجاد می شود.
  • استرس برای بسته بندی و جمع کردن و سایل در چمدان، رسیدن به موقع و سایر تدارکات.
  • دریازدگی.
  • روزهای طولانی سفر
  • تاخیر یا وقفه در برنامه سفر.
  • ناتوانی در خوابیدن در حین سفر، مانند عمود نشستن در هواپیما، قطار یا ماشین.
  • کابین تحت فشار هواپیما که می تواند منجر به کم آبی، نفخ، یبوست و عفونت های دستگاه تنفسی شود.
  • تغییر مصرف غذا و نوشیدنی در حین حمل و نقل، از جمله افزایش مصرف الکل و کافئین.
  • دوره های طولانی در وضعیت نشسته، که می تواند باعث تورم پا، سفتی و کاهش فعالیت بدنی شود.

خستگی سفر می تواند در طول سفر با هر نوع وسیله سفر و هر مدت زمان لازم برای سفر رخ دهد. و ممکن است شرایط سلامت زمینه ای را تشدید کند.

جت لگ

جت لگ یک اختلال خواب کوتاه مدت است که می تواند پس از پروازهای طولانی مدت که از سه منطقه زمانی یا بیشتر عبور می کنند رخ دهد. به محض ورود به مقصد، ریتم شبانه روزی یک فرد همچنان در منطقه زمانی مبدا او ثابت است و باعث ایجاد ناهماهنگی با زمان محلی در مقصد می شود.

مشکل در خوابیدن یکی از علائم اصلی جت لگ است. علائم دیگر عبارتند از: اختلال در عملکرد جسمی یا ذهنی، خواب آلودگی در طول روز، مشکلات گوارشی و بی حالی کلی.

جت لگ به طور معمول چند روز طول می کشد. اما می تواند تا چند هفته ادامه یابد تا زمانی که ریتم شبانه روزی فرد با زمان محلی هماهنگ شود. جت لگ معمولاً در هنگام سفر به شرق و در بسیاری از مناطق زمانی شدیدتر است.

تغییرات برنامه

حتی بدون اختلال ریتم شبانه روزی جت لگ، تغییر در برنامه روزانه افراد، از جمله زمان خواب، می تواند به مشکلات خواب منجر شود. وقفه در روال عادی خواب ممکن است خوابیدن یا خوابیدن در طول شب را سخت‌تر کند.

مخصوصاً در تعطیلات و سفرهای کاری، معمول است که مردم بخواهند برنامه روزانه خود را بیش از حد بارگذاری کنند. و بیشترین برنامه را در هر روز فشرده کنند. این ممکن است به تحریک بیش از حد و/یا کمبودمیزان زمان لازم برای خواب منجر شود.

تنظیمات خواب جدید یا ناراحت کننده

مطالعات مکرراً نشان داده اند که افراد در اولین شبی که در محیطی ناآشنا می گذرانند احتمالا خواب بدتری دارند. این  امر اولین بار در کلینیک های خواب شناسایی شد، جایی که محققان یک “اثر شب اول” ثابت را کشف کردند.

به نظر نمی رسد که این تأثیر به کلینیک های خواب محدود شود. تحقیقات بیشتر نشان داده است که کیفیت خواب اول شب حتی در یک محیط دلپذیر مانند یک استراحتگاه آبگرم کاهش می یابد. برخی از کارشناسان بر این باورند که این یک استراتژی بقای تکاملی است که بخشی از مغز را هنگام خوابیدن در مکانی جدید فعال نگه می‌دارد.

خواب معمولاً بعد از شب اول بهبود می یابد. اما ممکن است همیشه در سفر اینطور نباشد. اگر محل اقامت دارای تشک ناراحت کننده یا نور یا سر و صدای زیاد باشد، ممکن است استراحت بدون وقفه سخت باشد.

تغییرات در برنامه غذایی و ورزش

سفر اغلب به عنوان یک استراحت خوشایند از روال عادی تلقی می شود. اما تغییر در عادات ثابت ممکن است در اختلالات خواب نقش داشته باشد. مسافران ممکن است تمایل داشته باشند که الکل بیشتری بنوشند یا وعده های غذایی سنگین تر از حد معمول بخورند، که هر دوی اینها می تواند اثرات منفی بر الگوهای خواب داشته باشد. ورزش منظم، که می تواند به خواب مداوم کمک کند ، ممکن است در طول سفر کاهش یا اصلاح شود.

پیامدهای اختلال در سفر در طول خواب چیست؟

کمبود خواب کوتاه مدت می تواند به سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی آسیب برساند. کم خوابی می تواند تفکر شما را کند کند، در طول روز خواب آلودتان کند. همچنین باعث تحریک پذیری و کاهش سطح انرژی شما شود. خواب ناکافی می تواند خطر تصادفات را افزایش دهد، که ممکن است به ویژه در طول سفرهای جاده ای نگران کننده باشد.

این عواقب باعث کاهش کیفیت سفرها می شود. بدون خواب کافی، مسافران تجاری و ورزشکاران ممکن است عملکرد مطلوبی نداشته باشند و لذت جویان ممکن است از تعطیلات لذت کمتری ببرند.

اختلالات خواب مبتنی بر سفر معمولاً یک نگرانی کوتاه مدت است. ممکن است برای افرادی که مکرر مسافرت می کنند یا در معرض خطر مشکلات خواب هستند مزمن شود.

سفر تعطیلات

تابستان زمان کلیدی برای بسیاری از خانواده ها برای سفر است. با کاهش محدودیت‌های COVID در سراسر کشورها، تقاضا برای سفر به سطوحی نزدیک به قبل از همه‌گیری افزایش یافته است. در واقع، دو سوم از بزرگسالان آمریکایی اکنون با بازگشت به روال عادی خود راحت هستند. و 62 درصد احساس راحتی در تعطیلات دارند. این افزایش قابل توجهی نسبت به سال 2020 است، زمانی که اقتصاد مسافرتی ایالات متحده 645 میلیارد دلار به دلیل همه گیری کووید-19 از دست داد.

هزاران نفر از کارکنان خطوط هوایی در طول همه گیری همه گیر بیکار شدند. بنابراین ممکن است فرودگاه ها بیش از آنچه به یاد دارید احساس آشفتگی کنند. علاوه بر این، آتش‌سوزی‌های جنگلی در غرب و هوای شدید در سایر نقاط کشور منجر به تاخیر یا لغو پروازها شده است.

سفر تعطیلات می تواند به خصوص زمانی که با بچه های کوچک انجام می شود استرس زا باشد. برخی از نکات زیر را برای کاهش استرس این سفر دنبال کنید.

مبارزه با استرس سفر در تعطیلات

  • اگر با خانواده خود به مسافرت می روید، مهم است که فرزندان خود را با وجود اختلال در برنامه خواب، در یک برنامه خواب ثابت نگه دارید .
  • سفارش دادن آبجو یا شراب در طول پرواز می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما ارتفاع می‌تواند اثرات الکل را بدتر کند. و غلبه بر خستگی سفر یا تاخیر هواپیما را سخت‌تر کند.
  • اگر در طول فصل آتش‌سوزی به منطقه‌ای با آتش‌سوزی شدید سفر می‌کنید، اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید خواب شما تحت تأثیر ذرات سمی موجود در هوا قرار نمی‌گیرد. اطمینان حاصل کنید که اتاقی که در آن می‌خوابید نیز دمای مناسبی دارد.
  • روی گذراندن زمان بیشتر از حد معمول در فرودگاه حساب کنید. در پی همه‌گیری، مسافران تعطیلات تابستانی به دلیل کمبود نیروی انسانی و افزایش ناگهانی تقاضا برای سفر، تعداد خطوط و تاخیرهای بیشتری را تجربه می‌کنند. مطمئن شوید که چند ساعت خواب اضافی در طول سفر از دست داده اید و برای رسیدن به خواب کافی برنامه ریزی داشته باشید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

سفر و خواب (قسمت دوم)

ASMR چیست و چگونه می تواند به خواب شما کمک کند؟